Egy vonatbaleset hátoldalára!


Egy vonatbaleset hátoldalára
(2008. október. 6)

”Nemzeti Gyásznap” történelmünk szenvedéstörténete, csendes emlékezés. A kigyulladt sörözõ (Gyöngyösfalu), a víz nélkül maradt tûzoltók (törökszentmiklósi tûzoltóság) és a pusztavámi hír: „Fát vágott, meghalt” egy favágó, mert rádõlt a fa, majd északi szomszédunk újabb gyalázkodásai… És egy hatalmas csattanás! Csak a hírek hozták: szíven ütött. „Több halálos áldozattal és sebesültekkel járó vasúti tömegbaleset Monorierdõ térségében.” Az alábbi jegyzeteket is a hirtelen jött hír, a felvetõdõ kérdések és a lehetséges vagy lehetetlen válaszok íratták velem.
A menetrend szerint a Hajdú Inter City-nek az ütközéskor az onnan fél órára lévõ Ferihegyen kellett volna lennie. Miért nem volt ott?
A fõvárosba tartó IC és a személyvonat utasai! És mit érezhetett az utóbbi vonat vezetõje, amikor a kanyar után látta, hogy ott van elõtte a másik szerelvény, de már nem tud megállni!
Még térközben (két jelzõ közötti távolság) volt az IC. Mit csinált a pilisi forgalomirányítás? Zöldet mutatott a jelzõ személyvonatnak, amely jelezte, mehet tovább, nincs akadály? Volt akadály. Az IC.
Kapkodnak, kapkodnak… A pilisi állomás felújításával sokat szenved a vasút. Egy perc figyelem hiány? Emberéletek százait tartják a kezükben.
Ebben a kanyarban sok baleset történt. Be lehetett volna húzni a féket valahogyan? A vasúton ma már automatikusan történik minden?! Ritka a kézi vezérlés. És, ha mégis: a féktávolság 6o kilométer per óra sebességnél a nagy tömeg miatt csaknem 700-800 méter…
Az IC-t lelassították a monorierdei átjárónál lévõ gond miatt. Mi volt ez a gond?
A bemutatott képek szerint az IC utolsó kocsijából mintegy 24 helynyi ülést szorított össze! Hányan voltak ott?
Az IC vezetõje a biztosító berendezés hibája miatt, a szabályok szerint járt el. Lassított.
Nincs a térközben a sínrõl történõ jelfeladás, ami a hasonló körülményt jelzi a másik, a közeledõ vonat vezetõje számára? Hogyan kaphatott „mehet” jelzést, ha foglalt a térköz? A biztonsági berendezések is olyan lehetetlen állapotban vannak, mint a vasút?
Az éberségi jelzés a vezetõnél ki volt iktatva?
Egyáltalán: merjünk-e ezek után vonaton utazni?

Ha kábellopás van a baleset hátterében, a „megélhetési” színesfém tolvajok miatt, ideje levonni a következtetést, feltenni a kérdést: Mi ez? Balkán? Igaz, ott már régen elintézték volna az ilyen ügyeskedõket. Amúgy statáriálisan, nem csak teátrálisan. Ne csak az ártatlan áldozatok és családtagjaik szenvedjenek! Lakoljanak a felelõsök.
Meddig mehet ez még így?
Wéber Tünde