Szárszó


1943. augusztus 23-29. között, a magyarságért felelõsséget érzõ népi mozgalom képviselõi, ifjúsági tábor keretében tartottak tanácskozást Balatonszárszón a világháború utáni jövõrõl. Ennek 65. évében hívtak össze új „Szárszó” konferenciát a szellemi örökség továbbéltetõi 2008. október 11-12-én. Ott ízelítõ elõadások hangzottak el a karácsonyra megjelenõ, nemzetstratégiai elképzeléseket új csokorba fogó kiadvány anyagából. Nem szükséges magyarázni ennek jelentõségét a közben félreérthetetlenné lett válság kezdetekor, a világrendért beindult világtülekedésben. Mint az elõadások hallgatója „filozófiai gyorsírással” rögzítettem az engem megszólító lényeget. Ezt az esszenciális idõ-sûrítményt, bizonyára csak az idõ megfelelõ hígításával – egynél többszöri elolvasással ­– lehet fogyasztani. Ezért, elõre bocsánatot kérek olvasómtól.


B.L.




Általános, világnézeti bekezdés


„A mindenséggel mérd magad!”


(József Attila)



A "civilizáció"-nak már elnevezése is arra int (civilis=pol­gári), hogy történeti értékmintája, és alanya a polgár, akinek létfenn­tartó közakarata az állam. Most, mindkettõ veszélyez­tetettségérõl együtt szabad csak beszélni.



Korunkban, az a felvilágosult babona helyettesítette Isten eszméjét a fejlõdésével, amelyik minden hitét az ember természeti erejébe veti. A naturalista polgár ezt a természeti erõt imádja, vagy siratja el. Önimádata nem a civilizáció-, és fõ intézménye, az állam gondozásában érdekelt, hanem a fejlõdés természeti erõinek homályában, hogy a benne keletkezett javakat kisajátíthassa.



A magántulajdonnak szakralitásba hajló szentsége – akárcsak az államé – világnézeti abszurditás. Bölcseleti lehetõsége már abban a protagóraszi szállóigében lebeg, amely szerint "minden­nek mértéke az ember". Ez az állítás viszont nem kérdezi azt, hogy "az embernek, ugyan, ki/mi a mértéke?”



Valójában, az ember csak a természet mértéke lehet, önmagáé nem. Ha valóságosnak tartja magát, akkor nem egy tautológiából*származik. Még az elemi részecskék mértéke sem bennük, hanem az atom egészében szunnyad.


Így, az emberrõl mint mértékrõl, csak annyit jelenthetünk ki, hogy õ a természet „immanenciája”, vagyis, nemével képviselt bensõsége – avagy lelke – a fejlõdés természetének is.


Ezzel szemben, az ember saját bensõsége mint megítélhetõségének mértéke, "transzcendens", szellemi, azaz, az értelem számára közvetlenül nem megragadható dolog. – Hogyan is kezelhetnénk az értelemmel azt, ami az értelemtõl – mint teremtõje – létmódjával elválik. Eleve attól hozzáférhetetlen, hogy a vizsgálódó emberi személyt megelõzi. Hiszen nem más az, mint a kozmikus teljességbõl kiáramlott cselekvõképesség. — És állhat a személy egyetlen emberbõl, vagy tömörült sokaságból is, cselekvése szabályait az Abszolút Személy örökkön nyílni kész távlatai írják elõ.


A személynek tehát tetteibõl göngyölõdnek ki a természet mértékei, melyet azokkal belülrõl, az õt begöngyölõ környezet immanenciájaként él át, és átélését transzcendensen éli túl.


Arra a megalapozott következtetésre juthatunk, hogy az ember túlélési csodája – mostani eszünk szerint – a civilizáció fenntartásában ölt testet. A csoda forrása pedig az érett embernek – egészségéül kapott – cselekvõképességével való önrendelkezése; azé a társas lényé, aki sem társai ellenére, sem társai nélkül tartósan nem rendelkezhet.



E szemlélet elsajátítása veszõdséggel és áldozatokkal jár. De nehézségei miatt még bûn marad e szemlélet kirekesztõ megtagadása, vagyis mint bûn: halál. Ám ez nem az élet természetes halála, hanem a „halálnak halála”.



Speciális, politikai befejezés


Arra mondjuk, hogy „értjük”, amit értelmesnek tartunk érezni


(Saját meggyõzõdésem)




A föntiek árnyaival, sok szólamban, azok a magyarok viaskodtak, akik reménykedve aggódnak a bemutatott elvek számukra kedvezõ érvényesüléséért.



Polgárokként emlékeztek arra, hogy az 1100 évvel ezelõtt létesült magyar állami­ság nem népek elnyomója, hanem népek és államok inkubátora lett, miközben az állam­alkotó nép színe-java elvérzett a térség érdekeinek védelmében. A rendi magyar állam, összes esendõsé­gével együtt, a legrégibb jogállamok közé tartozott. Alkotmányos monarchiára rendez­kedett be már akkor, amikor ez a fogalom nem is létezett. E minõségében az angol állammal volt rokon. Ilyenként is emlékezetre méltó kultúrkincse az emberiségnek, mindenek elõtt összes leszármazottjának, és közvetlenül, a nevét megtartó állam polgárainak.



Békétlen körülmények között vitték végbe nagyobb hatalmak a történelmi ország szétosztását a megsza­porodott utódok között. Az egykori magyar állam, és lakói szerepének ellenséges meg­hamisítása harci eszközül szolgált a valaha volt alapítók utódainak kilakoltatásához, és karám­ba szorításához.



Azonban a megleckéztetés, ezzel még nem ért véget.


Mindaz az ellenérdekelt­ség, melyet húsz évvel ezelõtt még korlátozott az ország­határ, mára, a szabadság és demokrácia kosztümében, szinte korlátlanul lépett át minden határt. Az elszabadult érdekhatársértés az öntudatos magyarság, és a politikai elesettek milliói számára egyaránt megnyitotta a koloniális lét mocsarát, vagy a fölöslegessé válás poklát. Az egykori magyar civilizáció hagyatékából megmaradt magyar államot, rossz sáfárai, szemünk láttára áldozzák föl a modern pogányság oltárán, s herdálják el még élõ és holt javait.


E folyamat ellen – még annak vége elõtt – önmagára kell hogy riadjon a tétova lelkiismeret!



Bokor Levente



* A tautológia egy fogalomnak logikailag téves, önmagával való meghatározása. De tautológia minden kiinduló, logikai összefüggés is bármely kalkulusban, melyet saját evidenciáján kívül nem vezetünk vissza másra. Ez rendjén való. Amikor viszont az ember csak egy tautologikus formula, akkor nem kozmikus ivadék, hanem kalkulálható mennyiség. Ezzel aztán minden bonyolultsága hozzáférhetetlenné válik.