A délvidéki magyarság igényeinek teljesítését, feltételül kell szabni Szerbia EU csatlakozása elõtt !



A jelentõs lélekszámú magyar nemzetrésszel rendelkezõ Szerbia az Európai Unióhoz kíván csatlakozni: tavaly benyújtotta tagfelvételi kérelmét, az Európai Bizottság pedig idén dönt arról, hogy az ország felkészült-e a csatlakozási tárgyalások megkezdésére. . A csatlakozás elõszobájának tekinthetõ társulási egyezményt támogatta tavaly a magyar Országgyûlés, holott a több száz oldalas dokumentum egyetlen szóval nem említi meg a nemzeti közösségek, a délvidéki magyarság ügyét. A Jobbik volt az egyetlen parlamenti párt, amely tiltakozott és nem támogatta ezt a társulási egyezményt. Mivel Magyarország a tagfelvétel során vétójoggal rendelkezik, ezért most történelmi alkalom kínálkozik a sokat szenvedett délvidéki magyarság érdekeinek és jogainak érvényesítésére.


A gondjaik, igényeik felmérése és képviselete érdekében március 30-án Morvai Krisztina EP-képviselõ és Gaudi-Nagy Tamás országgyûlési képviselõ monitorozó körutat kezdtek meg Délvidéken, amelyet késõbb folytatnak. Kötelességüknek tartják, hogy a döntésnél figyelembe vegyék a Délvidéken élõ magyarság érdekeit, céljait, elvárásait, és képviseljék õket. Két napos útjuk tapasztalatairól Szabadkán 2011. március 31-én sajtótájékoztatót tartottak.




Morvai Krisztina a jobbik EP-képviselõje két fontos kérdéskör vizsgálatára hívta fel a figyelmet:




1./Mennyiben felel meg Szerbia az EU támasztotta követelményeknek, ill. azoknak az európai normáknak, amelyeket a különbözõ jogszabályokban lefektettek, és ez a megfelelõség biztosított-e a délvidéki magyarság szempontjából ?




2./ Mi az a nemzeti érdek, amit érvényesíteni kell, és amelynek az esetleges nem teljesülése esetén a magyar államnak kötelessége megvétózni ezt az uniós csatlakozást ?




Az Európai Parlamentben és az itthoni fórumokon tett megnyilatkozások alapján az a tapasztalata, hogy a magyar elnökség és a magyar kormány olyan optimizmussal látja ezt a helyzetet, hogy nem kíván feltételeket támasztani Szerbia uniós csatlakozásakor. Az EU szervei pedig csak az uniós követelményeket kérik számon, magyarság önrendelkezése és helyzete nekik nem meghatározó. Ez történelmi pillanat és lehetõség, amit nem volna szabad elszalasztani, mint ahogy tették azt, Románia esetében, amikor feltételek nélkül szavazták meg a csatlakozást, és nem éltek a magyar érdekek képviseletének lehetõségével. Ezért vállalkoztak a monitorozó útra.


Civilszervezetek, egyházi és magán emberek, a gazdasági élet szereplõi véleményét kívánják képviselni, az elvárásokkal kapcsolatban.


Morvai Krisztina és Gaudi-Nagy Tamás szívesen várják a délvidéki magyarok helyzetével kapcsolatos beszámolókat, amelyeket - kérés esetén az érintett személyek nevének titokban tartásával - továbbítani fognak az EU illetékeseinek valamint a magyar kormánynak és Országgyûlésnek.




Az eszmecserék tapasztalata alapján csatlakozásnál feltételnek kell tekinteni a következõket:




- A II. világháború idején elkövetett magyarellenes vérengzések jóvátétele




A jugoszláv kommunista partizánok magyarellenes vérengzései, tömeggyilkosságai több, mint 40 ezer magyar áldozatot követeltek a Délvidéken. Etnikai alapon brutálisan meggyilkolták, illetve megsemmisítõ táborokba zárták õket. Kettõs mércét alkalmazva mai napig nem történt meg a tényeknek az elismerése, a bocsánatkérés, illetõleg a kárpótlás, az erkölcsi és anyagi jóvátétel megadása a túlélõ érintetteknek és leszármazottjaiknak. Ez nagyon fontos lehet a megbékélés érdekében. Ezekre a tragédiákra emlékezve, méltó emlékmûvek felállítására és emlékhelyek létesítésére is szükség lenne.






  • Tulajdon visszaszármaztatás kérdése






A restitució kérdése, és az EU-csatlakozás nagyon is összekapcsolódnak, a magyar és a szerb lakosságot is érintik.


Az EU-csatlakozást követõen kiszolgáltatottá váltak a volt kommunista, közép-kelet-európai országok, a nyugati tõkével szemben. Magyarországi tapasztalat, hogy a kárpótlási jegyeket a rászorultaktól fillérekért felvásárolták, és nem kívánatos kézbe került a magyar tulajdon. Saját, nemzeti tõke nélkül hátrányos és kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek ezek az országok a csatlakozást követõen. Ezért rendkívül fontos, hogy legyen tõkéje a helyi lakosságnak is. Remélik, hogy a szerb alkotmánybíróság határozata természetben teszi lehetõvé a restituciót, és nem kárpótlási jegy formájában.




- Az átláthatóság, a privatizációt illetõen, a második hullámban nagyon fontos követelmény, mivel a magánosítás eddigi folyamatában számos visszaélésre került sor. Lényeges, hogy a tisztességes magyar tõke is megjelenjen, a magyar befolyás térségbeli erõsítését és a magyarság életesélyeit ez segítené.





  • Oktatásügy területén






Rendkívül fontos kérdés a magyarnyelvû felsõoktatás megnyugtató rendezése, melyre több elképzelés van. A legszerencsésebb megoldás a magyar egyetem lenne, mely különösen a magyar tanárképzésben létfontosságú.




A szerb állam az egyházi oktatási intézményeket nem támogatja, noha állami, önkormányzati feladatokat látnak el. Ezért feladatfinanszírozásra és nem intézmények finanszírozására lenne szükség. A fejkvótát a gyerekek után minden állami és egyházi intézménynek egyformán szükséges biztosítani. A szülõ joga eldönteni, hogy állami vagy egyházi oktatási intézménybe íratja be a gyermekét.




- Közbiztonság kérdésköre




A közbiztonság alapvetõ jog. Sajnálatos, hogy a a vagyon elleni bûncselekmények rendszeresen következmények nélkül maradnak. Ezért szükséges lenne – egyebek mellett - az önvédelem önszervezõdésének törvényi biztosítására.








  • Betelepítések õshonos magyar területekre






Az etnikai arányok szándékos megváltoztatása a szerb alkotmány alapján is tilos, az EU-ban megengedhetetlen, súlyos emberjogi jogsértés. A valóság Szerbiát illetõen sajnálatosan más. Az Unióból hazaküldik a kitelepülteket, akik nem az eredeti lakóhelyükre költöznek vissza. Ingatlanközvetítõ cégek is közremûködnek abban, hogy a Szerbiába visszatérõket õshonos magyar területek településeire telepítik be, ami a magyar közösségi túlélést akadályozza meg.






  • Temerini fiúk ügye





Az ötbõl két elítélt fiú családjaival és Bozóki Antal újvidéki ügyvéddel, jogvédõvel folytattak beszélgetést a témában. Csak az emberi jogi kérdéskörrel kapcsolatban tesznek észrevételeket, ahol a garanciális emberi jogok sérültek.


Ezek a következõk:




  • A rendõrségi kihallgatáson nem volt ügyvédje a vádlottaknak és a bírósági tárgyalásig, közel egy évig egy ügyvéd képviselte az 5 terheltet, akiknek érdekei ütköztek.




  • A tárgyaláson nyomós indok nélkül zárt tárgyalást rendeltek el.




  • A fogvatartottak hozzátartozóikkal nem beszélhettek magyarul, az anyanyelvükön.




  • 80 fõs cellákban voltak, szabad levegõhöz jutásuk csak mindenki beleegyezésével volt lehetséges.






Morvai Krisztina végezetül felhívta a figyelmet Bozóki Antal tanulmányára, mely naprakészen statisztikai adatokkal és kutatási eredményeket közölve ad teljes képet a Szerbiában élõ magyarság helyzetérõl. Ezt a tanulmányt, saját tapasztalataikkal együtt elküldik Füle biztos úrnak, a csatlakozásért felelõs uniós biztosnak és a tervek szerint kiadásra is kerül. Tekintettel arra, hogy Gyõri Enikõ államtitkár a csatlakozási kérdést feltétel nélkül, problémamentesnek mutatta be, szükség van egy árnyaltabb, valós helyzetet bemutató megközelítésre.




Gaudi – Nagy Tamás országgyûlési képviselõ (Jobbik)




tapasztalata szerint a Délvidék a Kárpát-medence azon része, ahol a magyarság számára – Kárpátalja mellett - a legnehezebbek a körülmények. Ezért is kiemelten kell képviselni azokat a magyar követeléseket, melyekkel a délvidéki magyarság jelenlegi helyzetében fontosak, mert a megmaradásuk a tét. Bár vannak kedvezõ tendenciák, mint a Magyar Nemzeti Tanács létrejötte, azonban a helyzet nem kielégítõ.






  • A hivatalos képnek a vélemények ellent mondanak






Hangsúlyozta, hogy amerre jártak, akár iskolában, egyháznál, önkormányzati vezetõvel, civilszervezettel vagy jogvédõvel találkozva, a jónak, megfelelõnek beállított képpel szemben nagyon sok kritikus hangot hallottak. Ez arra utal, hogy a szerb állam is próbál egy problémákat elkendõzõ képet mutatni, és a magyar kormány is a feltétel nélküli uniós csatlakozást támogatja.




- A közösségi jogok kérdésekor kiemelten kell kezelni a nemzeti önrendelkezés kérdését.




2011 januárjában Strasbourgban, az Európai Tanács Parlamenti Közgyûlésén Boris Tadic szerb elnök ideális képet festett a követelmények megfelelésével kapcsolatban, hangsúlyozva , hogy a Vajdasági Magyar Nemzeti Tanács (VMNT) lényegében megoldotta a nemzeti kisebbségek minden problémáját. Bár a VMNT oktatási, nyelvi, kulturális, tájékoztatási hatásköröket örvendetes módon kapott, de nem eleget és önmagában ez még ez nem elégséges.


Meg kell követelni, hogy ahol a magyar közösség létszámtöbbséget alkot, ott számára az életfeltételeket területi autonómiával úgy biztosítsák, ahogy az Európában, az autonómia modellekben fellelhetõ, pl. Dél-Tirolban, ami több évtizedes konfliktus helyzet után nagyon szép felvirágzást hozott a tiroli német ajkú közösségnek. Dél-Tirolban az élet minden területén, az egyenlõ, számarányos részvétel biztosított a számukra, sorsukat döntõ részben saját maguk alakítják.


Ez az, ami itt, Szerbiában nem tapasztalható. A lélekszámhoz képest lényegesen kisebb, kevesebb a beleszólási joguk és lehetõségük az itt élõ magyaroknak, mint az elégséges lenne. A saját életüket érintõ kérdésekben, minden területen - nemcsak a nyelvet illetõen - nagyobb beleszólási jogot kell biztosítani számukra. A területi autonómia garanciális feltétele, hogy az anyagi háttér is biztosított legyen. A visszaosztási rendszernek jobban kell érvényesülnie.




- Oktatás területén a nemzettudat




megõrzésének feltételrendszerét sokkal jobban szolgálná, ha a történelemtanítás az általános iskola felsõ tagozatában is oly módon történne, mely a magyar történelem teljes, valós, megismerését biztosítja, ami a szerb történelemkönyvek esetében nem megfelelõ. Lehetõvé kell tenni a magyarországi tankönyvek használatát. A történelmi közös múlt része, hogy a magyarság biztosított menedéket a török elõl menekülõ szerbeknek, és 1848, 1944-45, valamint a közelmúltban dúló háború meglehetõsen sok sebet hagyott maga után. Támogatni kell a kutatók munkáját, hogy a Fehér könyvekhez hasonlóan a valós történelem feltárása megtörténhessen.




- Jogvédõ központ felállításának szükségessége




A magyarság jogvédelme sokkal hatékonyabban mûködhetne a Nemzeti Jogvédõ Szolgálat mintájára egy olyan jogvédõ hálózattal, amely közvetlen jogvédelmet ad is a nemzeti hovatartozásuk miatt jogsérelmet szenvedettnek, nemcsak elemzi-kutatja és nyilvánosságra hozza a magyarellenes jogsértéseket. A már mûködõ szervezeteknek minden segítséget meg kell adni a magyar állam részérõl ehhez. Kiemelte az utóbbi idõben nehéz helyzetbe került Árgus Egyesületet, valamint az Emberi Jogi Központot, amelyek évek óta folyamatosan dokumentálja a magyarellenes atrocitásokat. Bár az esetek száma mostanában csökken (ennek oka az is, hogy a felelõsségrevonás gyakori elmaradása miatt inkább nem tesznek feljelentést sokan), de a konfliktus jelen van, és az ügyek elbírálásában létezik a kettõs mérce, és sok esetben a magyar nemzetiségi hovatartozás hátrányt jelent. Elmaradt a szerb állam által EU felé vállalt feladat teljesítése az elmúlt évek magyarellenes támadások kivizsgálása terén.




Meghallgatva, megismerve az itt élõ magyarság követelését, azok teljesítését feltételül kell szabni Szerbia csatlakozása elõtt, mert az itt élõ nemzetiségeknek nem egymás rovására, hanem az alapvetõ emberi egyéni és közösségi jogokat biztosítva kell közös életüket folytatniuk.




Zárszóként megköszönte a Magyar Remény Mozgalom segítségét, mellyel a feltáró munkájukat segítették.




Orbán Éva