„Lopakodó privatizáció” a fõvárosi tömegközlekedésben



Dr. Staudt Gábor, a Jobbik fõpolgármester-jelöltje szerdán sajtótájékoztatót tartott a fõváros tömegközlekedését érintõ gondokról, problémákról, és az elképzelhetõ megoldásokról.



Köztudott, hogy a BKV jármûparkja a legöregebb Európában. Ezen belül a buszok állapota kiemelkedõen siralmas. Kerékkitörésekkel, szétszakadásokkal találkozhattunk az elmúlt idõszakban. Ezzel indokolják, hogy szeptemberben 25 db buszjáratot miért kell magánkézbe adni. Ez gyakorlatilag „Lopakodó privatizáció” amivel élni kívánnak.


Az igazi ok, hogy a közlekedésbõl befolyt, és a közlekedéssel kapcsolatos bevételeket eddig nem a közösségi közlekedésbe forgatták vissza. Ezek a bevételek egyéb célokra és helyekre, esetenként magánzsebekbe vándoroltak.



Tartanak attól, kiszivárgott tervek alapján, hogy õsszel, az önkormányzati választások után – adott esetben – a teljes buszhálózat üzemeltetése kiszervezése kerül.


Ennek negatív mellékhatásként jegyáremelkedés és további járatszûkítés következhet be.



Ha egy magánvállalkozónak egy adott összegért megéri üzemeltetni, akkor kérdés, hogy a BKV ezt miért ne tudná megtenni?


Az is kérdéses, hogy milyen formában foglalkoztatják majd alkalmazottaikat, a buszvezetõket a magáncégek. Alacsonyabb bejelentett jövedelemmel, netán zsebbe fizetve? Csak úgy tudják lenyomni az árakat, hogy szabályokat szegnek meg, technikai szabályokat sem tartanak meg.



Már a közmûcégek privatizációjánál is azt állították, hogy az, milyen jó lesz. Kérdés, hogy kiknek, mert az emberek csak azzal találkoztak, hogy az árak emelkedtek, és egyre nehezebb helyzetbe kerültek.



Kormányhatározat van arról is, hogy a HÉV vonalakat is privatizálni kell. Ez még nem került visszavonásra. Remélik, hogy a mostani kormányzat részérõl, hogy csak a törvényhozási láznak köszönhetõen nem jutott erre idõ.


A tervek szerint mindössze 30 milliárd forintért kótyavetyélnék el a HÉV rendszer többségi tulajdonosi jogait. Ez azért is igen nagy baj, mert HÉV nélkül nincs közösségi közlekedés.



A jobbik közlekedési programjában a kötöttpályás közlekedést emelné a középpontba.



- A jövõt a kötöttpályás közlekedés meghosszabbításával,


- a villamosok részben kéreg alá vitelével képzelik el.


- A BKV-t komplex-rendszerként tartanák egyben, úgy hogy a BKV-nál hatalmasra duzzadt, és közpénzeket nem megfelelõen kezelõ vízfejet levágnák, a jelenlegi, korrupt felsõ vezetõktõl megválnának.


- Többek közt a súlyadóból, a közlekedési bírságokból és a "magánzsebekbe vándorló" parkolási díjakból befolyt összegekbõl növelnék a budapesti közösségi közlekedésnek nyújtott támogatást.


- Mindenképp megakadályoznák a BKV "lopakodó privatizációját".


- A 4-es metró költségvetését kivennék a közlekedési társaság költségvetésébõl.



Határozott véleményük, ha a beruházást megtisztítják a korrupciótól, "lesz pénz mindenre a BKV-nál is"- jelentette ki dr. Staudt Gábor, a Jobbik fõpolgármester-jelöltje szerdai sajtótájékoztatóján.


Változásként említette, hogy a jelenlegi bûntetõ jellegû rendszer helyett jutalmazási rendszert állítanának fel.


A Jobbik a közösségi közlekedés elv- és fogalomrendszerét vezetné be a tömegközlekedés helyett.



Orbán Éva