Díjnyertes szekszárdi borok - Sárkányvér – az asztalon



Március 5-én Budapesten a Magyarok Házában a SAH és Társa Kft. szervezésében két neves szekszárdi bortermelõ mutatta be díjnyertes borait.




Pannóniában a magyar szõlõ és bor születése a rómaiakkal kezdõdik, az elsõ században. Nagyjából a mai Dunántúlon, a feltételek kedveztek a szõlõmûvelésnek - e nemes hagyomány a mai napig nem halt el - így vált Magyarország akkor Közép-Európa legjelentõsebb bortermelõjévé.



A 20. század elsõ felében az egy lakosra jutó évi borfogyasztás átlag 40-50 liter között mozgott, ez azonban a század végére 30 liter alá csökkent.


Ma a kulturált borfogyasztás eredményeként évente 28-35 liter az egy fõre jutó bormennyiség hazánkban. Ezzel Magyarország Európában a 7-9. helyen áll.



Kiváló minõségû magyar bor elõállítása a 19. század végéig az ország lakossága közel harmadának adott megélhetést. A magyar bor határon túli és belföldi forgalmazása, a szõlõhegyi falusi turizmussal összekapcsolva, napjainkban is több százezer gazdának és családtagjaiknak ad munkát, keresetet, megélhetést.


Magyarország nemzeti arculatához szorosan hozzátartozik napjainkban a magyar bor, és minõsége megbecsült helyet biztosít Európában.




A Felvidékrõl származó B. Szabó Péter Svájcban él.


Hivatásának érzi, hogy kiváló borait az itthoni és a külföldi borfogyasztók is ismerjék. Úgy ismerik, mint a magyar borok svájci követét. Cége, a Delivin-Hungária Kft. minden lehetõséget megragad, hogy a zürichi, genfi, baseli asztalok után a hazai fogyasztók is élvezhessék a szekszárdi vidék zamatos ízeit. Számára érthetetlen, hogy amíg az európai országokban a német, olasz vagy francia vendéglátó helyeken csak a saját hazájuk borai fogyaszthatóak, addig ez a külföldi magyar vendéglátó helyekre nem jellemzõ. Ezen sürgõsen változtatni kellene.


B. Szabó Péter egyike azon hazai termelõknek, aki nem a mennyiségre törekszik, hanem borainak kivûáló minõségét állítja középpontba. Kistermelõ és elkötelezett híve a svájci-magyar kapcsolatoknak.


Módos Ernõ borásszal összefogtak és közös feladatra vállalkoztak.. Módos Ernõ neve jól ismert úgy a bortermelõk, mint a borfogyasztók körében. Infrastrukturális segítsége mellett – palackozás, disztribució – kerül el B. Szabó Péter mintegy 8 féle bora, köztük az ismeretlenbõl feltörõ Sárkányvér márka a piacra. A két borosgazda Szekszárd ízeit viszi el Európába.



Szekszárd környéki borokról az embereknek leginkább a szekszárdi menyecske, avagy a jófajta vörösbor, a kadarka jut elsõként eszébe. A szekszárdi borvidék több mint 2500 hektár területet foglal el. Történelmi múltja, a magyarországi bortörténelemben játszott évszázados, kiemelkedõ szerepe alapján valóban nemzeti kincsünk. A minõsége utánozhatatlan, megbecsült ital az egész világon. Kékfrankosa abban különbözik a többi magyarországi kékfrankostól, hogy némi kadarkát is tartalmaz.



A hagyományos magyar ételekhez - pörköltek, paprikás ételek, halászlé - keresve sem találunk jobb borkísérõt a szekszárdi boroknál. Íz világa pompásan illeszkedik a kímélõ és modern nemzetközi gasztronómia számos fogásához is.



Sajnos kiválósága ellenére kevesen ismerik.



A bemutató házigazdái



„Együtt csinálják, együtt akarják, hogy Európa és a hazai borkedvelõk egyaránt megismerjék ennek a gyönyörû vidéknek legfinomabb ízeit” – hangsúlyozták a sajtótájékoztatón a borászok.



Orbán Éva