Többségi akarat kisebbségben,


avagy


a jogállamiság megcsúfolása




„…senki sem olyan veszedelmes,


mint egy bukott eszme haszonélvezõje,


aki már nem az eszmét védi,


hanem a zsákmányt !"


( Márai Sándor)



A „tettlegességgé fajult” fóti botrány, csak felszínes reakció. A tömegkommunikáció mûvelõi e mozzanatnál leragadtak. Mindaz, ami e mögött meghúzódik a képviselõ-testület folyamatos törvénysértése, botrányos tevékenysége, az nem érdekelte a médiát.



Az okok a 2006-os választásokig nyúlnak vissza. Amikor Fót újra jobboldali polgármestert választott Szent-Iványi Géza személyében, aki ellen alig fél év múlva vizsgálat indult. Polgármesteri kinevezését megszüntette a Pest Megyei Bíróság.


A testületen belül anarchikus állapotok alakultak ki. A 18 tagú testület 2 részre szakadt. 10 fõvel az MSZP és a hozzá csatlakozók kerültek többségbe, s ezáltal minden döntés a kezükbe került. Szabad lett az út és vásár, és a „Tizekkel” elszaladt a csikó.


Közben új jegyzõ került a hivatal élére.



A testületi ülések összehívása, a meghozott határozatok a Közép-Magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal szerint (B 32-26303/2008) 2008. május 5-étõl kezdõdõen törvénysértõk voltak, ezért az akkor hozott határozatok, döntések érvénytelenek. Törvénysértések megszüntetésére 15 napot kaptak. A Hivatal azonban 2009. január 1-tõl megszûnt. A törvénysértéseket Fóton máig nem orvosolták, sõt azok folytatódnak. A Fóti képviselõtestület folyamatos törvénysértõ tevékenységérõl a helyi újság (Két Hét Fót) folyamatosan beszámolt.



2009. január 25-én került sor az idõközi polgármester választásra.



Móczár Béláné független színekben elindult dr. Mádly Zsolt ellenében a polgármester-választáson. Férje pedig átvette a szétesõ helyi MDF-szervezetet; melynek városi elnöke lett. Az MSZP jelöltje Fábry Béla volt.



Dr. Mádly Zsolt (KDNP-Fidesz) kétharmados elsöprõ gyõzelmet aratott, annak ellenére, hogy ellenfelei meg nem engedhetõ, módszereket is bevetve mindent elkövettek, hogy ez ne következzen be. A Tizek a vereségbe mai napig nem tudnak beletörõdni. Az idõhúzással lezáratlan ügyek befejezésére volt lehetõség.



A Két Hét Fót helyi lapban a sok közül az egyik megdöbbentõ hír a következõ:



„A jegyzõnõ levelében kijelenti, hogy a január 25-i polgármester-választás eredményét tudomásul vette, ám az új városvezetõ hivatalba lépéséig Fábry Béla alpolgármestert tekinti a város vezetõjének.(Ellentétben a Közigazgatási Hivatal és a Bíróság döntésével) A jegyzõ ugyanakkor visszautasította azt a feltételezést, hogy a hivatal dolgozói bármilyen iratot megsemmisítenének, vagy kivinnének az épületbõl.” (Vajon mi alapján terjedt el ez a hír?)


A testületi ülések botrányosak. Errõl videók tanúskodnak. http://www.youtube.com/watch?v=c9PyMnA3h8w . Részben a képviselõk döbbenetes viselkedésétõl, másrészt attól, hogy az érdemi döntések már az eleve a létszámfölényben lévõ Tizek által eldöntetnek, függetlenül attól, hogy a polgári oldal errõl miként vélekedik.


Jelenleg az országban lévõ állapotokra leginkább az anarchia a jellemzõ. Az önkormányzatok fölött is megszüntették a törvényességi kontrollt. A kormány nem az önkormányzati törvényt módosította, hanem rendeletben alakított ki új felügyeleti struktúrát. Ez ellen az Alkotmánybíróság ugyan vétót emelt egy éve, fél éves határidõt szabva a jogsértés kiküszöbölésére, de a kormány ennek nem tett eleget. 2009. januártól megszûntek a közigazgatási hivatalok. Az – új - államigazgatási hivataloknak viszont nincs jogosultsága a képviselõ-testületi határozatok törvényességének felülvizsgálatára.


Így aztán, aki mer, az nyer, szerte az országban.



Az új polgármester nagyon nem tetszik a szoclibek-nek. A Tizek jelenleg éppen „felfüggesztették”, és „kitiltották a hivatalból”. A jegyzõ közölte, ha a polgármester bemenne a hivatalba, hatósági erõvel távolíthatják el. Dr.Mádly Zsolt ez ellen fellebbezett a Munkaügyi Bírósághoz, ahonnan az ügyet áttették a Közigazgatási Bírósághoz. Döntés augusztus végére várható.



Ami Fóton történt és történik, az nem elszigetelt jelenség. Az itt történtek hûen tükrözik mindazt, ami az ország mai állapotára jellemzõ. S mindezek mögött a döntõ kérdés, akárcsak az országban:


„Mi lett és mi lesz az ország, azon belül Fót város vagyonával?”



Fót város adóssága 2006 óta a hatszorosára emelkedett, a kiadások rendre meghaladják a bevételeket, tájékoztat a Számvevõszék jelentésében, a város 2008.évi gazdálkodását ellenõrizve. A jelentésben azt is rögzítik, hogy a képviselõk nem mindig veszik figyelembe az államháztartási törvény szabályait, és a jegyzõ fegyelmi vizsgálatát indítványozzák a polgármesternek.



Hogy a történtekrõl valós képet kapjunk, megkerestem dr. Mádly Zsoltot, a Tizek által „felfüggesztett” polgármestert, és Földi Pál alpolgármestert, aki a civileket képviseli.



A fóti állapotok ügyészségi közbelépést igényelnek?



Beszélgetés dr. Mádly Zsolttal, Fót polgármesterével



Mikor került erdélyi magyarként az anyaországba?



Csaknem 10 évig nem kaptam a Ceausescu-rendszer alatt útlevelet. Áttelepülésem elõtt Bukarestben végeztem testnevelõ tanárként a fõiskolán. Megfogadtam, hogy elsõ utam majd, egy szabad országba vezet – akkor még azt hittem, hogy Magyarország egy szabad ország. 1990. május 1-én települtem haza várandós feleségemmel. Elvégeztem az Államigazgatási Fõiskolát és a Jogtudományi Egyetemet is.



Mikor került Fótra?



2001-ben, a fóti Szent Benedek lakóparkban vásároltunk lakást, majd családi házba költöztünk. Én már 2000-tõl a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban dolgoztam. Amikor polgármesterré választottak, szûnt meg munkaviszonyom.



Miért és hogyan indult az idõközi polgármester választáson?



2008 októberében, Bartos Sándor, aki a református gyülekezetbõl jól ismert, ezért megkeresett. Úgy látta, hogy komoly, nemzeti elkötelezettségû jelölt lennék. Õk kértek fel, hogy vállaljam el a polgármester-jelöltséget. A lakóparkban sokan ismertek. Elég népszerû voltam. Sokan ismertek, sok barátom volt, mert akinek tudtam, segítettem.



Kiknek a támogatásával indult a választáson?



Az egyesült polgári oldal - a radikálisoktól a Civil Összefogás Fótért Egyesületig, mindenki, aki jobboldali beállítottságú vagy irányultságú volt támogatott. A helyi Fidesz-szervezetet, beépült emberek miatt, mint pl. a Móczár-házaspár, feloszlatták. Ezért indultam KDNP-Fidesz színekben. Móczárék decemberre már az új MDF-t is megalakították a szocik támogatásának céljával.



Ellenfelei hogyan jellemezték Önt?



Román szekusnak, a Ceausescu-rendszer hû kiszolgálójaként – aminek pont az ellenkezõje igaz, hisz útlevelet sem kaptam hosszú ideig - próbáltak beállítani. Ezt a mindenfelé vetített köztéri filmben, valamint egy hamisított, ál-Fóti Hírlapban terjesztették.


Általuk hamisított kampány beszédemben a belépõm, hogy én a román titkosszolgálatnak dolgoztam.



Mégis, mindezek ellenére 64 %-kal gyõzött.



2 %-ot Móczárné, 34 %-ot Fábry Béla kapott.



Hogy sikerül a beiktatása?



Csaknem egy hónappal a megválasztásom után tudtam határozatképes testület elõtt a hivatali esküt letenni, február 19-én. Addig minden jogi és egyéb procedúrával akadályozták. Megfellebbezték, a 2/3-s választási gyõzelmet. Február 9-én volt jogerõs döntés. Szeretném külön is hangsúlyozni, hogy a polgármesteri tisztség a választással jön létre, és a fellebbezési folyamat csak felfüggeszti az esetleges polgármesteri tisztségbe lépését. Február 11-én kijött a Közép-Magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal fõosztályvezetõje, és akkor egy nagyon furcsa átadás történt. Fábry Béla alpolgármester csak fél órát szánt erre. Ezért az ügyek 90 %-a szerintem nem került átadásra.



Fábry hogyan vihette az önkormányzati ügyeket, amikor arra Bartos Sándort jelölték hivatalosan ki?



Szent-Iványi Géza felfüggesztésekor Bartos Sándort és Földi Pált nevezte ki erre a feladatra. Fábry Bélának nem is adott feladatot. Én sem. Elsõ dolgom volt polgármesterként, hogy Fábry összes – jogalap nélkül gyakorolt, vélt - hatáskörét hivatalosan elvontam. Errõl több közleményt, tájékoztatást is közre adtam. Az Önkormányzati törvény értelmében az alpolgármestereket csak a polgármester bízhatja meg, a testületnek nincs ilyen joga. A fóti képviselõ-testület 2008. május 5-én ezt törvénysértõen megtette. Visszavonta a két alpolgármester jogkörét, és Fábry Bélát bízta meg, és felruházta a polgármesteri hatáskörrel, teljes utalványozási és aláírási jogosultsággal, törvénysértõen.



Az Államigazgatási Hivatal vezetõje, Forgács Imre úr, ezért perrel élt Fót önkormányzata ellen, amit meg is nyert. Szeptember 22-én a két alpolgármester jogkörének elvonását a bíróság törvénytelennek minõsítette. Ezt követõen Bartos Sándornak és Földi Pálnak kellett volna helyettesíteni a korábbi polgármestert. Ezzel szemben Fábry Béla ugyanúgy folytatta az ámokfutását.


A felügyeleti szervnél az érintettek újabb törvényességi észrevételekkel éltek, ismételten a Bírósághoz fordultak, mivel minden egyes határozat, amit a Fábry által összehívott, levezetett, ülésen hoztak, törvénysértõ. 2009. január 1-tõl viszont a kormány megszüntette a Közigazgatási hivatalokat, és az új hivatalnak nincs jogosultsága törvényességi felülvizsgálatra.


Mivel polgármesterként feladatom a törvénytelenségek megszüntetése, ezért bírósághoz fordultam, ahol azt állapították meg, hogy nincs jogalanyiságom.


Ma bármilyen törvénysértést elkövethetnek az önkormányzatok, mert nincs törvényességi ellenõrzés felettük.



Mik a tervei? Miként fog a munkájához?



Az alaphelyzet az, hogy kisebbségben vagyok polgármester. A 18 tagú testületbõl 10-en mindenkor ellenem szavaznak. Velem együtt nyolcan szavaznak polgári értékrend szerint.



Don Qijote-i küzdelemre kárhoztatott?



Mindenképpen megpróbálom a fótiak vagyonát és elsõ sorban a magyar nép vagyonát megvédeni. Semmiképpen sem engedhetõ meg, hogy ingyen elkótyavetyéljék a fóti ingatlanokat. Jelentõs külterületi és belterületi ingatlanok vannak, melyekre bizonyos érdekcsoportok rá akarják tenni a kezüket.



Kifejtené ezt konkrétabban?



A belterületi ingatlanok közül ez a busz-forduló környékét érinti, mellyel kapcsolatban a kapzsiságuk odáig menne, hogy magát az egyetlen, nagy létszámú óvodát is meg akarják kaparintani. A Móricz Zsigmond út felett van egy ún. önkormányzati tartalék terület, amit közintézmények számára tartanánk meg, vagyis bölcsõde óvoda, iskola építésére. Ezt is lakóparknak szeretnék felhasználni. Ide tartoznak még a déli és nyugati iparterületek is. Ez is több hektárnyi terület.


Ezen kívül van egy igen jelentõs ügy: a rakétabázis.



A rakétabázis ügy alatt mit kell érteni?



Ez honvédelmi terület volt, amit egy befektetõi csoport megvásárolt. Ezt a bulvár média szinte teljes mértékben elhallgatja. Ez 2004-re datálódik.


A rakétabázis külsõ, 25 hektáros terület, ahol szintén lakóparkot akarnak építeni. A hatalmas területet ingyenesen, ellenszolgáltatás nélkül ötezer négyzetméter fejében – amirõl nem lehet tudni, hogy hol van – akarták átminõsíteni belterületivé a Tízek.


Ez azt jelenti, hogy a 2-3000 forint négyzetméter árak akár 10-20.000 forintra megugranak a belterületbe vonással, ami jelentõs hasznot jelent, de nem Fót önkormányzatának.


Ezért „hûtlen kezelés miatt, ismeretlen tettes ellen” a Pest megyei Fõügyészséghez fordultam, akik el is rendelték a nyomozást.



A Tizek részérõl kibocsátott kötvény, mit jelent Fót számára?



A kötvény kibocsátással megduplázták a város adóságát, mert 144- forintos svájci franc árfolyamon történt a kibocsátás, és mostanában 170-190 Ft. közt mozog az árfolyam, nem lehet követni. A kötvény kibocsátásnak a fejében kötelezettséget vállalt az önkormányzat, egy tanulmány elkészítésére, amit a közismert Reorg Consulting kft súlyos milliókért készített el.


Baloldali cégrõl van szó, amely a Bábolnában és hasonlókban is közremûködött.


Ez a tanulmány bizonyos ingatlan eladásokat készít elõ. Az önkormányzat önmagára nézve a tanulmányban foglaltakat, likviditási problémák esetén is kötelezõnek tartja.


A csõdhelyzetben került önkormányzatot tavaly júniusban támogatásukról biztosították, amennyiben a nyugati és más ipari területekre is rátehetik a kezüket.



Egyértelmûnek tûnik, hogy a fóti földterületek megszerzése a céljuk



A tanulmányt az önkormányzat és a bank közösen rendelte meg, a Tizek szavazták meg, a testületet Fábry Béla hívta össze,….



Törvénysértõ akcióról van szó?



Törvénysértõ, sõt a bankot is tájékoztattam arról, hogy Fábry Bélának nincs aláírási jogosultsága. Ahogy megkapjuk írásban a Közigazgatási hatóság ítéletét, annak függvényében megyünk feljebb a Legfelsõbb Bírósághoz, és ha kell, az Eu Bíróságához is.



Ön bekerülve a hivatalba, szembesül azokkal a törvénysértésekkel, feltételezett visszaélésekkel, a Közigazgatási Hivatal által is regisztrált, megállapított érvénytelen határozatokkal, amelyeknél ki kellene küszöbölni a törvénysértéseket. Megkezdi ezt a munkát, megfelelõ helyekhez fordul. Nem ér el eredményt. Jogállamban ez nem fordulhatna elõ.



A közétkeztetést és a temetkezést is privatizálni akarták. Itt a Szírt Invest-ügy is, ami hasonló a HospInvest-ügyhöz. Lényege, hogy megkeresnek egy-egy települést azzal, hogy ingyenesen egészségházat építenek a település számára. A dolog szépséghibája, hogy ez egy MSZP-s úriember házának és szomszéd ingatlanának megvásárlását jelenti, ami teljesen alkalmatlan egészségháznak. Van egészségház, amit annak idején a lakosok saját, gyûjtött pénzükön építettek fel, és helyben lenne szükség a bõvítésére, felújítására. De ez nem történik meg, mert úgy kezelik Fót város vagyonát, mintha az a saját boltjuk lenne. Semmire nem költenek, saját maguknak próbálnak belõle minél több hasznot húzni, szerezni.



Mivel fellép a korrupciósnak vélt ügyek ellen, ezzel ellenségeket szerzett. Már önmagába a nemzeti elkötelezettség is bántotta a Tizeket. Kik mozgatják ezt a csoportot?



Fekete Zoltán MSZP-s helyi elnök. A 3.sz. választási körzetben száz fõs taglétszámot 500 fölöttire bõvítette, és így a volt titokminisztert, Tóth András országgyûlési képviselõt kiszorította a saját választási körzetébõl. Így a 2010-s országgyûlési választások tétje: Fábry Béla indítása képviselõjelöltként.



Mit szól ehhez Fót lakossága?



A helyi lakosság teljesen fel van háborodva, részben azon, hogy nem helyi roma lakosokkal duzzasztotta fel az MSZP-s szervezetet. A lakosság véleményét az MSZP-s jelölttel kapcsolatban egyértelmûen kifejezi az én január 25-i választási eredményem, a 64 %.



Jelen pillanatban a jognak és a törvényességnek nem lehet érvényt szerezni?



Az én egyik legfontosabb választási ígéretem a törvényesség helyre állítása volt a 2008. május 5. – 2009. január 25-i idõtartamra vonatkozóan. De még február 10-én is – az ominózus rakétabázissal kapcsolatban - Fábry Béla egy tervezési szerzõdést írt alá, mint alpolgármester, miután január 25-tõl én vagyok a település megválasztott polgármestere.


Emiatt is kénytelen voltam az ügyészséghez fordulni.



Az eskütétel megakadályozása lehetõség volt a lezáratlan problémás ügyek befejezésére. Hogy volt ehhez bátorságuk?



Fábry Béla szerint, amíg a polgármester nem tette le a testület többsége elõtt az esküt –vagyis elõttük -, nem tekinthetõ polgármesternek. Magát tekintette aláírásra jogosultnak. Én a polgármesteri esküt, amin nem voltak hajlandók részt venni, Fót város összegyûlt lakossága elõtt már korábban ünnepélyes keretek közt letettem.



Az elmondottak eredménye, a Tizek Önt felfüggesztették.



Én nem ismerem el a felfüggesztést, mert egy lezárt testületi ülés után nem lehet testületi határozatot hozni. Az Ötv. szerint a polgármester jogosítványai: a meghívók kiküldése a napirendi pontok megállapítása, az ülésvezetés, azon belül az ülés berekesztése. Amikor más napirendi pont kapcsán, napirenden kívül errõl kezdtek beszélni, én kétszer a szót megvontam, és mivel ezt nem vették tudomásul, kénytelen voltam a rendfenntartás miatt az ülést berekeszteni. Ezt követõen akartak határozatot hozni velem kapcsolatban, egy nem legális ülésen.



Mi a kiváltó oka a tettlegességig fajult helyzetnek?



Fábry Béla sms-ben összehívott egy „testületi” ülést, amihez nincs jogosultsága. Akkor, amikor délelõtt 2-3 órás hivatalos megbeszélésen vettem részt. Én erre mégis elmentem, hogy bizonyítsam, hogy nincs a polgármester akadályoztatva.



Itt történt a szalonképtelen incidens. Mi váltotta ki?



Fábry Béla többször magához kívánta a szót ragadni, és õ akarta az ülést vezetni. Én ezt vitattam. Elmondtam, hogy törvénytelen, ami történik, itt maximum megbeszélés lehet, nem testületi ülés. Kértem kapcsolják ki a mikrofonját, ami nem történt meg. Többször kihúztam a mikrofon kábelét. Erre Fábry a szavazógépével és ököllel rácsapott a kezemre, ami szerintem hivatalos személy elleni erõszaknak minõsül. Ezt követõen próbáltam eldobni a kábelt, egy szerencsétlen mozdulattal. Ebbõl azt kapta fel a bulvár-média, hogy a zsinór eltalálta.



Milyen szitokszavakkal illették Önt testületi üléseken a Tízek?



Itt tudni kell, hogy az ülések milyen méltatlan szellemben zajlanak le. Fekete Zoltán MSZP-elnök igen gyakran kétes egyéneket hoz az ülésekre. Köztük egy Skultéti nevû egyén azt üvölti leszakítja a fejemet, Móczárné folyamatosan minden testületi ülésen lehülyéz, folyamatosan hazaküldenek Romániába, feltételezem magukból kiindulva kiabálják „Ez hol vásárolta a diplomáját?” és ehhez hasonlókat.



Nehéz helyzetbe hozta a többségi akarat a kisebbségi létben. Hogyan tovább?



A magam részérõl – bár a család próbál lebeszélni – a végsõkig ki fogok tartani. Semmiképpen nem ismerem el a felfüggesztésemet, és ameddig az erõm és az egészségem engedi, kitartok, hogy ezek ne garázdálkodjanak. Hiszek a törvényességben.



Kitart mindhalálig? Mi ad ehhez erõt?



Igen. Kivéve, ha a Bíróság azt erõsítené meg, hogy jogos volt a felfüggesztésem. Erõt a választópolgárok szeretete és bizalma, a törvényességbe vetett hitem ad. A város érdekeinek megvédésére az esküm kötelez.



***



A megoldást a képviselõ-testület feloszlatásában látom



Beszélgetés Földi Pál alpolgármesterrel a Civil Összefogás a Fótiakért Egyesület elnökével



Mikor és miért alakult az Egyesület, akiket képvisel?



2006-ban, több civil egyesület támogatásával alakult meg a Civil Összefogás a Fótiakért Egyesületet, hogy a választásokon induljunk. Elégedetlenek voltunk a fóti közélettel, a pártcsatározásokat folytató testülettel, miközben településünk problémái és gondjai megoldatlanul maradtak. Várospolitikára és nem pártpolitikára volt szükség Fót érdekében. Polgármester-jelöltként indultam, én alpolgármester lettem.



2006 óta milyen „kor”szakok jellemzik az Önkormányzatot?



A 2006-os választások alkalmával Szent-Iványi Gézát harmadszorra is megválasztották polgármesternek. Õt elõször 2007 júniusában állították fel, majd végül 2007 szeptemberében. Ez egy hosszú és bonyolult ügy, egy másik történet.


A késõbbiek miatt viszont fontos: Szent-Iványi rendelkezett a helyettesítésérõl: általános helyettesének Bartos Sándort, második helyettesének engem nevezett meg, Fábry Béla neve helyettesként nem szerepel, és ezt aláírásával Fábry is igazolta.


2007 szeptemberétõl tehát Bartos Sándorral ketten láttuk el a polgármesteri feladatokat, jól tudtunk és a mai napig is jól tudunk együtt dolgozni.


2008 májusában a jegyzõ törvényességi észrevétele ellenére testületi határozatot hoztak, miszerint Bartos Sándor és általam gyakorolt jogköröket elvonják, és az eddig semmilyen feladattal meg nem bízott MSZP-s Fábry Bélának adnak teljes körû jogosítványokat. Ez ellen a határozat ellen mi beadvánnyal éltünk a Közigazgatási Hivatalnál, ahol ki is mondták a határozat törvénytelenségét és felszólították a testületet a visszahelyezésünkre – eredménytelenül. A Közigazgatási Hivatal ezután a bírósághoz fordult, és a bíróság is kimondta a májusi határozat törvénytelenségét. Ennek ellenére 2008. május 5-tõl 2009. január 25-ig, dr. Mádly Zsolt megválasztásáig állt fenn a törvénytelen állapot.


A következõ fejezet dr. Mádly Zsolt megválasztásával kezdõdik.



Mi történt a 2008. május 5-ével kezdõdõ Fábry-korszakban?



Az elsõ szembetûnõ ügy egy iskola igazgatói állás betöltése volt még 2007 nyarán. Inkább megszavaztak egy idegent, mint az egyébként városszerte köztiszteletnek örvendõ, korábban az iskolát már igazgató, nyugdíj elõtt álló pedagógust.


2007 / 2008 fordulóján az erõfölényüket kihasználva átírták az Önkormányzat Szervezeti és Mûködési Szabályzatát, átalakították a bizottsági struktúrát természetesen úgy, hogy a bizottságokba egyetlen polgári értékrendet képviselõ sem került. A 15 bizottsági hely mindegyikét Tizek között osztották szét. Volt és van néhány kétes ügy. Teljes a koncepciótlanság, a fejetlenség a jellemzõ.



Milyen ügyek tûnnek problémásnak, kétesnek?



Például a városháza pályázat. Mi hoztunk egy sikeres céget, aki sikerdíj ellenében állította volna össze a pályázati anyagot – nem fogadták el. Az általuk protezsált társaságnak fix díjként 7.8 milliót fizethetett a város egy vesztes pályázatra.


Reális elképzelésnek tûnt, az ifjúsági ház rendbe hozatala, és az, hogy a felújítás idejére a polgármesteri hivatal ideiglenesen költözzön oda, mert az az épület utána hasznosítható lett volna. Megrendelték a terveket, majd néhány hét múlva sürgõsségi indítvány született, egy másik, hét éve eladhatatlan ingatlan megvásárlására. Ráadásul úgy, hogy az eladási ár egy részét egy fejlesztés elõtt álló, kéthektáros területtel váltsuk meg.


Hangsúlyozom: egy hét éve eladhatatlan ingatlant elcserélni fejlesztés elõtt álló földterülettel!


Az egészségház ügye is kavart némi port. Jelentkezett egy befektetõ, hogy egészségházat építene. A város egészségháza közadakozásból épült évtizedekkel ezelõtt, ráférne a felújítás, a mellette lévõ területen bõvíteni is lehetne. Az elképzelés nekem is szimpatikus volt – egészen addig, amíg ki nem derült, hogy az építkezés céljára egy MSZP-s külsõ bizottsági tag ingatlanját tervezik megvásárolni, és 99 évre vállalt kötelezettséget a város. Ekkor értettem meg, hogy az ügyet tárgyaló ülésen miért nem hallgattak végig, miért nem akarták, hogy a város érdekei szerint mi fogalmazzuk meg a szerzõdést.


Döntõ a Rakétabázis ügy. Ez egy 250 ezer négyzetméteres terület, ahol 170 ezer négyzetméteren lakópark épülne, a többi érintetlen maradna, mert természetvédelmi övezet. A befektetõvel az elsõ tárgyalásokat Móczárné és Fábry Béla folytatta, de az általuk folytatott tárgyalásokból számomra elfogadhatatlan, a város érdekeit nem figyelembe vevõ megállapodás születhetett volna.


Én is tárgyaltam a befektetõvel, és az általuk tett ajánlat többszörösét kértem: nem földterületet, hanem óvodát, orvosi rendelõt, satöbbit - és hogy, hogy nem: azonnal elfogadták. Nem kutakodtam, hogy mi van e mögött. Számomra egyértelmû, hogy alkalmatlanok a város érdekeinek képviseletére.


Ezt mutatja a Településszolgáltató Kft. létrehozása is. Törvény mondja ki, hogy a közhasznú társaságokat meg kell szüntetni, és kft-vé kell átalakítani. A meglévõ településszolgáltató kht kft-vé átalakítása helyett, létrehoztak egy új kft-t, ha jól emlékszem, másfél milliós (!) törzstõkével. Ez állam az államban, és most ez rendelkezik a város hat milliárdos vagyonával. Az önkormányzatnak innentõl nincs rálátása a vonatkozó szerzõdésekre, az ingatlanokból származó bevételekre, a pénzbeszedésekre. Ezzel összefüggésben szervezték ki például a szemétszállítást is, aminek rögtön megemelkedett az ára.


Bartos Sándorral mi megtettük, amit lehetett, például, nem engedtünk létrehozni nem létezõ projektekre projektcéget.



Hogy értékeli a kötvénykibocsátást?



Fót 2 milliárd értékben bocsátott ki deviza alapú kötvényt. 2008 elején a Tízek kongatták a vészharangot, hogy csõdbe megy a város. Ez annyiban igaz, hogy valóban volt Fótnak egy 700 milliós hitele, amire nem volt fedezet. Én akkor azon az állásponton voltam, hogy ha nincs más megoldás, mint a kötvénykibocsátás, akkor ezt mi töltsük meg tartalommal. Adósságtörlesztésre fordítsunk 700 milliót, és az 1.3 milliárdot pedig fejlesztésre, ami visszatermeli a befektetést, és hosszú távon megéri.


Számomra érthetetlen, hogy miért nem ezt akarták és miért lett éppen fordítva.



A jegyzõ feladata a törvényesség betartatása. Hogy látja el a feladatát?



Az volna. Ehelyett azonban a Tízeknek asszisztál. Kinevezésekor megkerestük Bartossal, megkérdeztük, mi a véleménye a helyzetrõl. Azt válaszolta: õt a múlt nem érdekli, a város jelenlegi irányítóit ismeri el. Ez 2008 nyarán, tehát a felállításunkat követõen történt.


Ekkor elõször nem küldte be a bírósághoz például a felállításunk törvénytelenségét alátámasztó iratot, majd amikor mégis megérkezett a Közigazgatási Hivatal állásfoglalása, egyszerûen nem vett tudomást róla, mint ahogy a Közigazgatási Hivatal vezetõjének személyes szóbeli tájékoztatásáról és a bírósági határozatról sem.


Helyben hagyta az Önkormányzati törvényt felülírni próbáló városi SZMSZ-t és nem tett semmit annak érdekében, hogy a bizottságok tagsága a testület arányait mutassa.


A média tájékoztatással is bajok vannak.


2008 augusztusában a Fóti Szemle és a helyi televízió szintén a Tízek kezébe került, a legenyhébb kifejezés, hogy nem volt pártatlan. A jegyzõasszonynak ez ellen hivatalból kellett volna fellépni. Ma a fótiak a közpénzbõl, tehát az általuk is fizetett hivatalos helyi médiában kizárólag a Tízek álláspontját és a polgári oldal pocskondiázását olvashatják – láthatják.


Az egészségház ügy miatt népszavazás volt. A jegyzõasszony a Tízek álláspontja mellett kampányolt. Ez ügyben is beadvánnyal éltünk a Közigazgatási Hivatalnál, ahol a törvénytelenséget megállapítva a jegyzõasszony elleni fegyelmi vizsgálat lefolytatását javasolták. El lehet képzelni azt a fegyelmit, amit a Tízek a támogatójuk ellen lefolytattak.



De a legelképesztõbb talán az, hogy dr. Mádly Zsolt január 25-i megválasztását követõen is mindent elkövetett az eskütétel késleltetéséért. Álláspontja szerint még mindig Fábry Béla volt jogosult összehívni a testületi üléseket. Az a Fábry Béla, akinek erre egyébként sem volt joga, csak vindikálta magának.



A közelmúltban az Állami Számvevõszék is vizsgálódott a városban.



Igen. Ez az ÁSZ jelentés súlyos tényeket állapít meg a 2008. évvel kapcsolatban. A jegyzõasszonnyal kapcsolatban fegyelmi vizsgálatot sürget.



Hogy zajlanak ma a testületi ülések?



Dr. Mádly Zsolt hivatalba lépésekor megpróbált gesztust tenni a másik oldalnak, elmondta, hogy õ a 18 képviselõ és egész Fót polgármestere szeretne lenni. De igen nehéz gesztust tenni annak, aki nem fogadja el.


A Tizek nem voltak hajlók elmenni az eskütételére, és tárgyalni is csak „tízesével” hajlandók bemenni hozzá.


A testületi üléseken eleinte „csak” annyi történt, hogy a polgári oldal felszólalásaira tüntetõen nem figyeltek oda, evésbe-ivásba, magánsuttogásba kezdtek. Ez a neveletlen gyerekre illõ viselkedés fajult odáig, hogy bekiabáló külsõ emberek jelentek meg, hogy vannak olyan képviselõk, akik emberi mivoltukból kivetkõzve folyamatosan, románoznak, hülyéznek, az egyik bekiabáló ember még egy televízióst is bántalmazott. Kering errõl jó néhány felvétel az interneten.


A Tizek egyik képviselõasszonya alpolgármester akart lenni még 2006-ban, amivel a képviselõk többsége nem értett egyet. Benne azóta is munkál a dühös ellenségeskedés, ami a mai napig befolyásolja a képviselõ-testületi ülések munkáját és hangulatát.



Dr. Mádly Zsolt ellen néhány napja fegyelmit kezdeményeztek, és ennek idejére, egy hónapra felmentették.



Igen. Az SZMSZ megsértésével, folyamatos törvénysértésekkel vádolva valóban született egy feljegyzés, ez azonban nem tekinthetõ határozatnak, mert nem a testületi ülés keretében történt, hanem annak bezárását követõen. Ezt a jegyzõkönyv is tanúsítja. Természetesen újfent bíróságra mentünk, és augusztus 3-ra várható ítélet az ügyben.



Hogy látja Fót jövõjét a civileket képviselõ alpolgármester?



Sötéten és kilátástalannak. Álláspontom szerint a testületet fel kell oszlatni. Be kellene látni, hogy bármilyen „rendes emberek vagyunk mi mindannyian”, így képtelenség együtt dolgozni. A Tízek kihasználják, hogy nincs törvényességi kontroll. Nincs törvényes eszköz, ami megfékezné a város vagyonával garázdálkodó képviselõket, vagy akik koncepció nélküli döntéseket hoznak. Így nagyon nehéz, mert mire a bírósági döntések megszületnek, már elúszott a vagyon, és ráadásul: képviselõt a szavazatáért csak akkor terheli felelõsség, ha az bizonyítottan törvénybe ütközõ.



Sokan mondják, hogy azóta hangos a város és azóta nincs nyugalom, mióta dr. Mádly Zsolt a polgármester.



Igen, mert nem tudják elviselni azt, hogy veszítettek, és dr. Mádly Zsolt lett Fót polgármestere, aki behúzta a kéziféket.



Mit tehetnek a civilek?



Mi, civilek, már a kampány idején is teljes mellszélességgel kiálltunk dr. Mádly Zsolt mellett. Nekünk is van elképzelésünk a város vezetésérõl, nem mindenben ugyanaz, mint dr. Mádly Zsolté, de ennek ellenére meggyõzõdvén a tisztességérõl, elfogadjuk õt. Majd békésebb, erre alkalmas idõben megbeszéljük az elképzeléseinket, és biztosan jól fogunk tudni együtt dolgozni.



***



A finisben felgyorsult a még hatalmon lévõk tevékenysége és a hatalmi erõ fitogtatása. Törvényen kívül állónak érezve magukat gátlástalanná váltak. Egymás után hallani újabb és újabb botrányos visszaélésekrõl szerte az országban. A bukott eszme haszonélvezõi, a zsákmányt védik.


Fót, csak csepp a tengerben. A megoldás még hátra van. Az egész országban.



Fóton a civilek már aláírás-gyûjtésbe kezdetek a képviselõ-testület feloszlatásáért.




Orbán Éva


/ A tényfeltáró írás a KAPU augusztusi számában jelenik meg/