Különvonatokkal a Csíksomlyói Búcsúba, 2011


Székely Gyors és Csíksomlyó Expressz



Hatvannégy év után három éve indult újra útjára elõször a Székely Gyors, majd mellette a Csíksomlyó Expressz. A Kárpáteurópa Utazási Iroda és az Indóház Vasúti Magazin két vezetõje: Mezõ Tibor és Hámori Ferenc egyedülálló vállalkozásba kezdett 2008-ban, akik tegnap sajtótájékoztató keretében tájékoztatták a 2011-es erdélyi út programjáról az újságírókat egy budapesti vendéglõben. A ma már rendkívüli sikeresnek tartott útra különvonatot indítottak a csíksomlyói búcsúba tartó zarándokok számára, a második bécsi döntést követõen Budapestet Erdély távoli részével összekötõ vonat nyomán, Székely Gyors néven.


A járat 1944-ben, Észak-Erdély elvesztését követõen megszûnt és csak évtizedek múlva indulhatott ismét útnak. Nem véletlenül mondták a szerelvényt nemzeti lobogókkal váró székelyek az anyaországiaknak: „Késtetek..., késtetek 64 évet.”


A csíksomlyói búcsú a román diktátor Ceaucescu bukása után az erdélyi és anyaországi magyarok százezreinek adott erõt, hitet, s vált a magyarok szent találkozójává. Ide vitt elõször három esztendeje nyolc kocsiban négyszáz zarándokot a kultikus Nohab dízel mozdony. A zarándokokat Erdõ Péter bíboros prímás érsek áldása kísérte a csíksomlyói búcsúba.


Az ezeréves határra, a Gyimesekbe is eljutó vonat sikere miatt, a zarándokok két évvel ezelõtt már tizenkét vasúti kocsival indultak útra. Csak azért nem többen, mert ennél hosszabb szerelvény nem fért el a kisebb székelyföldi vasútállomásokon, illetve ennél több kocsit segítséggel sem tudott elhúzni a szent koronás címerrel díszített magyar mozdony.


A Kárpáteurópa Utazási Iroda 2011-ben éppúgy, mint idén két különvonatot indít útnak. Az egyik a már jól ismert Székely Gyors, a másik Csíksomlyó Expressz néven közlekedik majd, 1600 utassal.


A Székely Gyorsot a csodálatosan felújított veterán Nohab, a Csíksomlyó Expresszt Magyarország legkorszerûbb és legerõsebb 10.000 lóerõs villanymozdonya, a látványosan átfestett Taurus fogja húzni. A Liszt Ferenc emlékév és az út tiszteletére a nagy magyar zeneszerzõ portréja díszíti a mozdonyt.


A zarándokok, mint korábban, most is falusi turizmus keretein belül, székely családoknál alszanak Felcsíkban és Alcsíkban. Az utasokat a szálláshelyekrõl a különvonat hozza-viszi a programok helyszínére, és természetesen idén is eljutnak az ezeréves határra, ahol eszükbe juthat a híres Széchenyi idézet: „Magyarnak lenni nehéz, de nem lehetetlen.”


Program:



Elsõ nap (2011. június 10., péntek)


Találkozó: a kora reggeli órákban a Keleti pályaudvaron, Budapesten, a különvonatoknál. Jelentkezés a vonat végén található utasfogadó pultnál. Felszállás a vonatra. Indulás: körülbelül fél hét órakor.


Figyelem!


Felszállási lehetõségek Budapestre érkezés elõtt a Dunántúlon a Csíksomlyó Expressznél: Sopron, Kapuvár, Csorna, Gyõr. A Székely Gyors Budapestrõl indul. További felszállási lehetõségek Budapestet követõen Kelet-Magyarországon: Szolnok, Püspökladány.


Érkezés a határra (Biharkeresztes-Biharpüspöki) a déli órákban, majd indulás tovább a Nagyvárad (Sebes-Körös völgye) - Kalotaszeg - Kolozsvár - Szamosújvár - Dés - Déda - Gyergyószentmiklós - Csíkrákos - Csíkszereda útvonalon. Útközben áthaladunk és lehetõség szerint megismerkedünk a települések kultúrális és történelmi nevezetességeivel:


- a néprajzáról messzeföldön híres Kalotaszeggel,


- Kolozsvárral, Mátyás király szülõvárosával,


- az örmények is lakta várossal, a Mezõség nyugati peremén épült Szamosújvárral, Rózsa Sándor nyughelyével,


- a Kis- és Nagy-Szamos összefolyásánál fekvõ Déssel,


- Dédával, ahol Wass Albert közismert regénye, A funtuneli boszorkány cselekménye kezdõdik,


- Gyergyószentmiklóssal, valamint a Maros és az Olt forrásvidékével.


Megérkezés a felcsíki és az alcsíki falvakba.


Elhelyezés faluturizmus keretében családoknál, fürdõszobás házakban, vagy panzióban, félpanziós ellátással. Az egyes vasútállomásokon a szállásadók várják a vendégeket.



Második nap (június 11., szombat)



Reggeli után indulás a szálláshelyek vasútállomásairól az utaskísérõk irányításával. Érkezés Csíkszereda vasútállomására, majd a keresztaljakkal gyalog megyünk Csíksomlyóra. Itt felkapaszkodunk a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregbe, ahol több százezer zarándok társaságában részt veszünk a szentmisén. Ezt követõen érdemes egyénileg meglátogatni a Csodatévõ Szûz Mária szobrot a Csíksomlyói kegytemplomban.


A délutáni szabadidõben séta Csíkszereda központjában. Estebéd a vendéglátóknál vagy falusi vendéglõben.





Harmadik nap (június 12., vasárnap)



Reggeli a vendéglátóknál, majd indulás Csíkmadéfalva érintésével a Gyimesekbe, az ezeréves határhoz.


Útvonal: Karakó-völgyhíd-Lóvész-Gyimesközéplok-Gyimesbükk, a történelmi Magyarország vasúti határállomása. Gyimesbükkön megtekintjük a Rákóczi vár romjait, és a vár tövében, az ezeréves határon álló, felújított, 30. számú MÁV õrházat (a MÁV egykoron legkeletibb õrháza), illetve részt veszünk a kontumáci kápolnánál celebrált szentmisén.


A délutáni órákban visszaindulás a szálláshelyekre. Estebéd .



Negyedik nap (június 13., hétfõ)



Indulás a kora reggeli órákban Magyarországra. A különvonatok Gyergyószentmiklós-Déda-Dés-Kolozsvár-Nagyvárad útvonalon érkeznek a határállomásra. Magyarországon leszállás céljából megállás Püspökladányban és Szolnokon. Érkezés Budapest-Keleti pályaudvarra az esti órákban, a Csíksomlyó Expressz tovább halad a Dunántúlon Sopronig.


Frigyesy Ágnes


A szerzõ felvételeivel