Istentelen karácsonyok évadján
- Részletek
- Czike László
- Találatok: 861
Sándor András* és Czike László
(Író barátom meghalt 1997-ben.
Most a róla szóló könyvemben megjelent „szamizdat” írását aktualizáltam,
s kiegészítettem saját, dõltbetûs megjegyzéseimmel.)
Istentelen karácsonyok évadján
Nincs bensõségesebb ünnepe az európai emberiségnek a Karácsonynál.
Jobban mondva: nem volt bensõségesebb ünnepe - a XX. század közepéig.
Mert attól fogva megváltozott. Hangos lett, hivalkodó és vásári!
Nem Jézus születésének a napja immár, hanem a fogyasztásé.
Decemberben Európa egyetlen nagy vásárrá válik, ahol a másoknak való öröm-szerzés helyett az egoista Ego “presztízs”, azaz hiúság-és öntetszelgés-kielégítése a mindent elborító cél. Ajándékot már nem a jászolban fekvõ csecsemõnek visznek, s egymásnak is csak alibiként: sokkal inkább “kitesznek magukért”, s a karácsonyfa alatt elõszámláltatik, mit “kinek a Jézuskája” hozott.
Európa már a keresztény gyökereit sem vállalja.
Karácsony: a kereskedelmi forgalom kitüntetett napja és a haszoné.
Európa karácsonyaiból immár csak Isten hiányzik, a Világegyetemmel összekötõ áramkör, és a megtestesülés. Sine Incarnatione: Karácsony - karácsony nélkül. A magyar családoknak romlott európai élelmet hoz az osztrák kamion.
Isten jár a lélek ólmos felhõkkel borított tájain és így szól: “Ember, hol vagy?”
S az ember popricsajt és ágyúdörgést alkalmaz füldugóként, és elbújik a Tudomány impozáns ismeret-bokrai alatt. Mert tudásalapú társadalmat építünk.
Az a világ, amelyet az ember rendezett be az ember számára, - egyre kevésbé emberi, túl azon, hogy egyfajta Ellen-Paradicsom, melybõl Istent véli kizárhatni; tökéletesen szekularizált, liberális és ateista, ámbár ez a kifejezés nem pontos.
Közelebb van az igazsághoz, hogy antiteista.
S a már a szociális hálót is szétszaggató állam már önmagát sem vállalja.
Ezért nem lesz békesség a fenyõfák alatt itt sem, e seblázas hazában, ezért nem lehet békességrõl szóló szép gondolatokkal teletömjénezni a házat, melynek szobáiban engesztelhetetlenül dúlnak a Heródes-osztagok.
“Békesség a Földön a jóakaratú embereknek” - hangzott el a misztikus-mítikus éjtszakán a hírnökök (angelos = hírnök) szájából az üzenet, ámde alig telt el két esztendõ, s az önféltõ hatalom szenvedélye - egyetlen kisfiú, Jézus, vesztét lihegve - háborúságot és gyermekgyilkos vérfürdõt zúdított a jóakaratú emberekre.
Azóta sincs másképpen. “Dicsõség mennyben az Istennek” - hangzott az üzenet elsõ része. “Le vele!” - zúgja rá az edomita Heródes utódainak kórusa. “Nincs!” - csattan fel a kiáltás, és akik kiáltják, azok tiszteletet parancsoló palástot hordanak: a Tudomány önfelszentelte klérusának hangja ez, bíztatólag sorakozik fel a gyermeklelkeket pusztító Heródes-karhatalom mögött.
Nem alkotmányellenes a telefonköltség megadóztatása, mondják ki a Bölcsek.
Keresztyén vagy, szent Karácsony éjjel.
Mindent meg kell bocsátanod mindenkinek, aki ellened vét. A beléd döfött kardért is engesztelõdnöd kell, a fejedre öntött szennyért és gyalázatért is.
El kell engedned mindenki tartozását.
„És ha a nyugdíjakat is csökkenteni tudjuk, akkor nyert ügyünk van.”
De megbocsáthatod-e az agressziót Isten ellen?
Adatott-e jog, adatott-e hatalom néked, hogy a létforrás ellen intézett támadást elnézzed? Nem a te dolgod, hogy megtorold. Ám meg sem bocsáthatod.
Istennél a kegyelem, és Isten dolga a következmény is, amely visszaszáll az ön-imádattól mámoros támadó fejére.
Mi ismertük a marxizmus-leninizmus dicsõségét; lám, eloszlott, mint a hajnali pára. De most visszatért, és Isten irgalmazzon mindenkinek, aki még hisz.
A Karácsony, íme, per saecula saeculorum Karácsony.
A dicsõséget most az egoizmus-antiteizmus követeli magának.
El fog oszlani, mint gumiabroncsok – alternatív tüzelõanyag - mérgezõ füstje.
A Karácsony pedig Karácsony lesz, amíg csak uralkodik urunk-bátyánk a Nap, és éjjelente, szép nõvérünk, a Hold.
Igenám, de a prófécia önmagában még nem valóság: energia csupán, mely ha át nem váltódik munkára, puszta látomás marad. Aki az elsõ Karácsonyon hajléktalan-sorban jött a világra, univerzális és téridõn-túli ajándékot hozott, de annak elõhívásához a benne való hit szükségeltetik, a hit pedig cselekvést virágzik. Vessük hát szemünket azokra, akikre a holnap felnõtt-nemzedékét bízták.
A gyermekekre, akiket ez a fogyasztás-orgiává torzított karácsony - félõ - mind mélyebben inkább csak az önzésbe taszít, mintsem a másoknak való örömszerzés boldogságába merítene.
A pedagógus-társadalom középkorú zöme az antiteizmus szuggesztiója alatt áll. A keresztyén etikai alapokra helyezendõ közoktatással szembeni ellenállás sokuknak nem elsõsorban politikai, hanem világlátási kérdés. Nem, õk még véletlenül sem rosszakaratúak. A “világnézeti semlegesség” fából-vaskarika jelszavának elfogadása mögött értéktudati bizonytalanságok húzódnak meg, egyszersmind az attól való félelem, hogy amennyiben a “természettudomány” nem kizárólagos alapja a világról való ítéleteknek, s a tudomány nyitva hagyná a kaput egy Univerzum-teremtõ Szellem - értsd: Isten - elõtt, ez menten visszafordíthatóvá is tenné az individuális-liberális (“egoista-antiteista”) káosz már elõrehaladott folyamatát, és új rendszerré rendezõdés önrepressziókkal teli folyamatát indítaná meg. Meg tudjuk-e értetni velük: ha a pedagógiában továbbra is az az irányzat érvényesül, miszerint az emberi létezésnek csak természettudományos reáliái vannak, és erkölcsi reáliái - sõt: paradigmái - nincsenek, úgy ez az emberi társadalmak, az egész civilizáció pusztulásával fenyeget?
Mert amíg pl. Arató Gergõk vezénylik a pedagógiát, addig csak a vetés – értsd: Isten, vallás, hit és hitvallás – nélküli áltudományos komzumidióta-termelés és „aratás” lehet az állami oktatás nemtelenül multinacionális célja.
A keresztyénségbõl kifogyott keresztyén civilizáció karácsonyaira is már évtizedek óta a bûnözés vetíti komor árnyékát. Hátha egyszer eszébe jut valakinek, hogy a bûnözés hullámainak csillapítása elsõsorban nem a rendõrség, hanem a pedagógia feladata. A bûnözésnek – az egykor civilizált társadalom gyorsuló kaotikus oszlási (értsd: szándékos feloszlatási) folyamatának - nem lehet gátat vetni az emberi létezésmód Istenbe-ágyazottsága nélkül.
„Mi az hogy, nagyonis!” – kérkedik a kád-és kaszakõkirály, és nemzedékek hiszik el évtizedekre, hogy az üzleti siker legfõbb alapja az állam felszámolása.
Ám ez az istenhitbe ágyazottság nem térhet vissza a természettudományt megelõzõ korszak világképéhez. Ugyanis a materialista közép-és fõiskolákat végzett pedagógusokhoz már aligha lehet azzal a liturgikus fogalomkészlettel közeledni, mely Galilei elõtt volt természetes: a számukra az csak történelem, kegyeletes rítus, hagyomány. Ma már csak intellektus-támogatta hit képzelhetõ el, olyan transzcendentalizmusra is fogékony belsõ (tudati) tükör, melyben a személyiség a meggyõzõdésével nem ellentétesnek látja a tudomány-feltárta ismereteket, hanem épp ellenkezõleg: Istenrõl való meggyõzõdésébe szervesen beépíti mindazt, ami csak azt bizonyítja, hogy - a mutációk révén “véletlenszerûen” módosított - evolúció a teremtés technológiája; és azt, hogy a tudomány fokozatosan behatol az anyag és az energia kombinációinak részleteibe (az élet keletkezésének és mûködésének titkaiba), semmi másnak nem ítéli, csak mint az ember hovatovább emberentúli felelõsségének, amit a teremtés mûhelyébe való beavatottsága ró reá. (Werner Heisenberg mondta: „A tudomány italának minden cseppje Isten-káromlás, de a pohár alján ott van az Isten.”)
Amíg ki nem ittuk a méregpoharat, vakon repülünk a semmibe.
Hidegek, üzletiek és pragmatikusak ezek az istentelen karácsonyok.
Ám bármennyire is mindenekelõtt etikai kérdésrõl és paradigmaszerû viselkedési normarendszerrõl van szó, a probléma ismeretszerzõ vetületétõl a modern ember nem tud eltekinteni. A “modern” társadalom a Tamások társadalma; - túlságosan nagy tekintélye van a tapasztalatnak, mert túlságosan is sok veszett el az emberek egymás iránti bizalmából. A teremtés a létezõ valóság eleve-volt koncepcióját, az evolúció (Isten nélkül) a kockadobásos kombinálódások sorozatát fejezi ki, melyek mindig a közvetlenül megelõzõ kombináció ’véletlenül’ létrejött következményei. A mai ember, aki közvetlen környezetének jó néhány természeti folyamatát képes szimulálni, hajlamos az utóbbit elõnyben részesíteni, annál is inkább mert ez az emberi tudatot tünteti föl egyedüli tudatként, és alapot ád az ember abszolút autonómiájának feltételezéséhez.
Mi vagyunk, mi leszünk az istenek, s kiforgatjuk sarkából a világot – mondják a kommunisták makacs jogutódai, s az égi mennyezetrõl máris hullik a vakolat.
Csakhogy, az õsrobbanás-elmélet “berobbanása” óta (ami egyébként nem kevésbé mítosz és nem kevésbé emberi tapasztalatokra épülõ kozmológia, mint a hatnapos teremtés), a keletkezést megelõzõ “isteni terv” feltételezése nincs túlságosan messze attól, hogy a - bár véletlennek látszó - kombinálódások “törvényei” eleve benne rejlettek az elképzelt õsenergia-tengerben, õsplazmában, vagy épp ama pontszerû valamiben, amibõl az egész Univerzum lett. Ha például csak a pozitív-negatív töltés “koncepció”-jára gondolunk – melynek mindent megelõzve léteznie kellett, eleve elrejtetten egy alaktalan és tagolatlan plazmában -, igen nehéz elvonatkoztatnunk a tudatosság és a tervezés feltételezésétõl. (S ha a szerves életnek nevezett kombinációs rendszer tudati hierarchiájára gondolunk, egészen az emberig, vajon mi indokolja, hogy ezt a hierarchiát az emberi szinten okvetlenül befejezettnek tekintsük?)
Ezen a ponton azonban óhatatlanul belép az antropomorfizmus, mert az ember, ha személyiségrõl és tudatosságról alkot fogalmat, csak önmagából tud kiindulni. Amikor a “felvilágosodás” hadat üzent Istennek, az Isten-fogalmat maga is leszûkítette az antropomorf Istenre. Nem kétséges: Isten nem végtelen nagyságú és a végtelenre nyújtott idõben létezõ ember. Másfelõl viszont az ember kénytelen volt antropomorfizálni Istent, mert a személyes érintkezést csak így tudta létrehozni. Istennek ’szeme van’, mely mindent lát; Istennek ’keze van’, mely simogat és ver. Az ember a véges egyedi lét kilépését a Világegyetembõl, újraegyesülését a Világegyetemmel csak a maga emberi nyelvére lefordítva képes önmaga számára feldolgozni és viselkedési rendszerébe beépíteni. A természettudomány pedig ezt a “fordítást” elvetette, a filozófiai megközelítést viszont a tapasztalati megközelítéssel helyettesítette.
Albert Einstein fölfedezése, az általános relativitás elmélete, amely matematikai úton bizonyított (Sándor András életében már megszülettek azok a kísérleti eredmények, melyek tényszerûen, tapasztalatilag is igazolták Einstein elméletét!; az anyag és az energia ekvivalenciája: E = mc², a fény elhajlása, a tér görbülete, az idõparadoxon, stb., továbbá az elméletbõl közvetlenül következõ kozmológiai modell: az õsrobbanás elmélete is igazolást nyert a galaxisok színképe vörösel-tolódásának Hubble általi felfedezése és az ún. háttérsugárzás detektálása révén) kétségtelenné tette, hogy a tudomány az érzékelhetõség és a logika sávjain már pusztán csak azért sem tudja megközelíteni Istent, mert a valóságnak végtelen számú olyan tényét sem tudja megközelíteni, amelynek meglétére pedig, egy rövid kezdeti útszakaszon, az útnak egy adott elméleti pontjáig, a matematika segítségével rábukkanhat. Így hát, miközben más bizonyossággal nem tudja Isten létének mély beágyazottságát behelyettesíteni, szétrombolja a társadalom etikai rendszerének kötõanyagát, és ezzel végveszélybe dönti a civilizációt, sõt, ennek ökológiai következményeiben, az emberi faj fennmaradását, saját magát.
Elektromos színes lámpácskák milliárdjai gyúlnak fenyõfák (s fenyõ-utánzatok) millióin az összkomfortos lakásokban, hisz’ erõmûvek-szerte szünetlen égnek a Kambrium és a Karbon korszak feketévé szenesedett erdõi, a Kréta fekete olajjá folyósodott hüllõ milliárdjai. (Meg a gumiabroncsok, és más veszélyes szemét.)
De a csillogás mögött, Szent Karácsony ünnepén mindenkinek, aki felelõsséget érez, hogy milyen világképet (túl az automata-játékon) ád az új nemzedéknek, el kellene gondolkoznia azon, hogy a vallások különbözhetnek, s az ember akár a tudományt is vallássá “fundamentalizálhatja”, ám Isten létezését letagadni nagyon kockázatos. A civilizációban az ember makacsul egyedüli és legfõbb úrnak akarja látni magát, s eközben szorong: a katasztrófa elõérzete nyomasztja. Elektronikus álomvilágában a középkor templomának szerepét a televíziós Képernyõ játssza, s a képernyõn az emberi minõségtõl csak egyre távolító tudatmélyi ösztönöknek hízelegnek, hogy a “nézettség” a lehetõ legnagyobb legyen.
A Képernyõ elõtt pedig esténként ott ülnek a gyermekek és a serdülõk.
Kérdés: megfordítható-e ez a folyamat?
Móra Ferencnek van egy szép elbeszélése az élményérõl, amikor addig hallgatta elragadtatva a hegedûben rejtõzõ tündér énekét, amíg személyesen meg akarta ismerni a tündért - és feltörte a hegedût. A hegedûben nem volt senki, de a hang-szer nem szólalt meg többé. S a hegedû után most összetörik az egész országot.
Immár az a tanárnemzedék tanít az iskolákban, amely maga is a képernyõ elõtt nõtt fel. Ennyi természettudományos ismeret közepette, a mûholdként keringõ távcsõ és az elektron-mikroszkóp társaságában, nem lehet visszahozni azt az antropomorf Istent, akit Michelangelo oly emelkedett ihletettséggel, hófehér szakállal és ókori ruhaviseletben ábrázolt. Ám a transzcendens Istent, a valóságosat, a létezõt, aki egyszerre Univerzum-Szellem, és az Univerzumon túl létezõ Teremtõ Szuper-személyiség, nem lehet tanítani, csak lélekbõl lélekbe átsugározni, ha van lélek, mely sugárforrás is egyúttal.
De ma már szinte csak a titkos ügynökök és az atomerõmûvek sugároznak.
A középkorban, és az újkorba áthúzódólag, Isten etikai funkciója éppen antropo-morfizmusában vált kézzelfoghatóvá: jutalmazott és büntetett, örök üdvösséget adott és kárhozatra ítélt. Majd a tudomány jelentette be igényét arra a pozícióra, melyet addig a vallás foglalt el, s ambíciója eljutott egészen addig a pontig, ahol a tudomány mûvelõi közül azok, akik a (háttér)hatalom kísértésének nem tudtak ellenállni, papjaivá váltak a tudománynak, s mint ilyenek, hozzáfogtak istent játszani. („Megcsináljuk a modern Magyarországot, éljen a Köztársaság tér!”)
Íme, az ember. “Boldogtalan Nimród, mely saját tõrébe és saját vermébe lép” (Erdélyi József). Mert éppen a Karácsony ünnepén, amely a keresztyénség meg- születésének ünnepe is, illenék tudni, hogy a tudomány - éppen a tudomány! - az emberiség történetében kizárólag a keresztyénség szellemi égboltja alatt bontakozott ki. Ami más szóval azt jelenti, hogy termékeny szellemi szabadságot az embernek csak a keresztyénség adott. Ki tagadhatja a sumir, a babiloni, a krétai, a görög, a kínai, az indiai kultúrák nagyságát és szellemi épület-együttesét, Bábeleit és zikkuratjait? S mégis: egyik sem volt képes a tudomány kifejlesztésére. Ez csak a keresztyén kultúrának sikerült. Akkor is csak a keresztyén kultúrának sikerült, ha az “eredeti bûn” (akkor éppen a hatalom görcsös féltése) Galilei-perre késztette az Egyházat. Mi több, a tudomány akkor is a keresztyénség lényegébõl fakad, ha a jelenkorban egy “tudomány-klérus” végzetesen a keresztyénség ellen látszik fordulni. Mert a tudomány is emberi, és az embert, a maga útján, mindig kisiklatja az “eredeti bûn”.
A tudásnál még veszélyesebb a gnózis, az emberi megismerésbe, a tudományba, az ember önerõbõl istenné válásába, önerõbõl mindenhatóvá és halhatatlanná válásába vetett vakhit, melynek kódolt üzenete már nem egyszerûen csak annyi, hogy: “az Isten felesleges, tehát nincs is”, hanem ennél jóval több: megtagadja a létezõ Istent, elutasítja Isten megszentelõ kegyelmét, tehát kevélységbõl fordul ellene. A legveszedelmesebb az ember lelkére a luciferi „fényhozó” tudáshit és hatalmi mánia, legyen az gyökereit tekintve ezoterikus, gnosztikus kathar, buddhista vagy „tudásvallási”, globalizációs világállami eredetû.
Miben rejlik eme titka a keresztyénségnek?
Abban, hogy a keresztyénségnek sikerült feloldania az antropomorf Isten-képzet ellentmondását azzal, hogy Isten semmiképpen nem antropomorf. Ennek a meg-oldásnak a kulcsa a megtestesülés, hogy Isten történelmileg egy töredékmásod-percre, de valójában idõben elhelyezetlenül, emberi alakot öltött: emberré vált, s lehetõvé tette, hogy az emberi személyiség személyes emberi viszonyba kerüljön vele. Jézus kitapintható emberi alakja teszi lehetõvé, hogy minden ember felszabadultan indulhasson felfedezõ útra az Isten-teremtette valóság univerzumában és betekintsen az isteni teremtõ technológiába, anélkül, hogy ez Isten-ismeretének és Istenhez való viszonyának a lényegét zavarná. Jézus, azon kívül, hogy figyelmeztetett a Világegyetem idõben való végességére, soha még csak nem is utalt kozmológiai kérdésekre. A mitikus képzelõdéseket leintette: “Íme, az Isten országa a ti szívetekben van.” Jézus egész érdeklõdése az etika keretein belül maradt. Teljes hároméves tanító tevékenységének tárgya és célja: embernek emberhez való viszonya. S ennek a lényegét ebben az egyetlen szóban fejezte ki: szeretet.
Ezért kínálja a keresztyénség az egyetlen lehetséges utat “természettudomány” és “vallás” - valójában: tudományosság és istenhit - ellentmondásának feloldására. Éppen ez az oka annak a modernkori keresztyén-üldözésnek, melyet az antiteista pedagógia “tudományos klérikusai” erõltetnek a világnézeti keresztúton toporgókra.
A Karácsonynak így intellektuális üzenete is van az érzelmek melegét jelképezõ hagyományos gyertyalángok fényében.
Megmaradni a tendenciózus és agresszív antiteizmusnak a fogságában: szabad akarattal, szándékosan vállalt rövidlátás, mely közelíti az önkéntes vakságot.
Boldog, lelkiekben gazdag Karácsonyt, hittõl vezérelt tisztánlátást mindenkinek.
Vác, 2006. december 13.
Czike László