Felzárkóztatás helyett kivéreztetés
- Részletek
- Czike László
- Találatok: 897
Czike László
Felzárkóztatás helyett pénzügyi kivéreztetés
December 31-én felhívott egy még ma is kedves jó barátom – igencsak megbecsülendõ ritkaság! -, hogy elmondja újévi jókívánságait. Egykori kiadóm – ma már õ sem ad ki semmit, elhallgattatták; furcsa módon épp azok, akik azelõtt a szponzorai voltak, de hát ez ma már inkább törvényszerû általánosság, mintsem meglepõ kuriózum – szeretettel, jóindulatúan figyelmeztetett: nagyon vigyázzak, mert gonosz idõk jönnek. Mondtam neki: tudom, ezek ketten most széttépik egymást – az országnak meg annyi…
Ez egy jó mondat volt – válaszolta még, aztán letettük.
Minek szomorítsuk tovább egymást?
Aztán a napokban elkezdtem gondolkozni: mennyi is az annyi?
A közvetlen apropót az adta, hogy december 30-án az egyik közszolgálati televízió képernyõjén egyszer csak váratlanul, minden átmenet nélkül megjelent a már régóta várva várt „annyi”…
Mint ugyebár „ismeretes”, az államadósság valóságos mértékét az állam hivatalos szervei hol eltitkolják, hol elködösítik; a politikai pártok pedig – akár éppen kampány van, akár nincs - egyformán hazudnak, mintha csak egy közösen betanult szöveget, számokat skandálnának: az adósság egyezményes eltagadása az egyetlen, amiben maradéktalanul egyetértenek. Az 1990-es állítólagos rendszerváltás óta még soha nem jelent meg hivatalos közleményként semmilyen teljeskörû, átfogó helyzetkép Magyarország valós pénzügyi helyzetérõl. Hangsúlyozom: a magyar állam még akármikori pillanatkép közlésére sem méltatta állampolgárait, nemhogy rendezett, összehasonlítható és közérthetõ számadatok közreadásával tendenciájában is bemutatta volna a tényleges helyzetet, ami pedig kutya kötelessége lett volna, legalább minden év végén…
1997-ben Varga Mihály pénzügyi tanácsadója, szakértõje voltam – államadósság-kérdésekben. Jelentéseimben hiába figyelmeztettem folyamatosan, hogy az energiaszektor eladása utáni több-milliárd dolláros államadósság-csökkentés ellenére is folyamatosan tovább romlott Magyarország pénzügyi helyzete – „pártkabinet-fõnököm” csak megvonta a vállát, s csak két súlyos megjegyzést tett: „Laci, az nem lehet, hogy a szocik mindent ennyire rosszul csinálnak!” – De bizony, lehet! – válaszoltam. A másik: „Az államadósság egyébként se lesz kampánytéma, úgyhogy ne lovalld bele magad különösebben!”.
Nem is lett. Aztán a Fidesz nyert, és dicséretére szolgáljon: a négy év alatt nem növelte jelentõs mértékben az ország külsõ adósságát. Hirtelen megjelent és felnövekedett azonban a belsõ adósság.
„Nem tudom megbocsátani” Varga Mihálynak, hogy önkéntelenül, vagy ki tudja miért, de belesimulni látszik „a megváltoztathatatlanba”, amikortól is kritika nélkül átvette az MSZP államadósság-frazeológiáját; - tekintve, hogy televíziós interjúiban éppúgy megfeledkezett a kádárizmustól örökölt, azután Antall és Horn által szépen továbbdagasztott külsõ adósságról, mint a Kormány hivatalos szakértõi közlései. Amelyek szerint a magyar állam adóssága éppen megfelel a maastrichti elõírásoknak, vagyis hát „alulról döngeti” a megengedett felsõ határt, miszerint pont a GDP 60 %-át teszi ki. Csakhogy amirõl a Kormány és Vargáék beszélnek - és amivel ezek szerint nagy ügyesen hasba akasztották az EU, úgy látszik a magyarokéihoz hasonló sóhivatalainak nem túl körültekintõ tisztviselõit is -, az kizárólag csak az állam belföldi, lényegében a kötvényekben megtestesülõ forintadóssága, ami a Medgyessy és a Gyurcsány kormányok regnálása idõszakában ugrásszerûen megnõtt, s összegszerûen ma már meghaladja a 14.000 milliárd forintot, bár úgy egy éve ennek az adósság-tételnek a pontos összegérõl is megszûntek a hivatalos közlések.
Szóval: most már az államadósság is „kampánytéma” lett, de ismét csak ügyesen, annak csak a belföldi összetevõje, s annak is csak a - szocik által „elkövetett” - növekménye…
Mint említettem: a közszolgálati televízió képernyõjén viszont – valamely óvatlan, vagy nem kellõképpen beavatott, esetleg beépített provokatõr szakértõ „beszerkesztéseként”! – megjelent a valóság már-már szinte elfelejtett, gyökereiben 15 éves, fontos összetevõje. Nevezetesen: a külsõ adósság, amelyet ki tudja, milyen megfontolásból, átkereszteltek a nemzetgazdaság adósságának. Azért érdekes a terminológiák tendenciózus megváltozása, mert ameddig a belföldi adósságunk fel nem növekedett az elõzõekben vázolt mértékûre, mi több, amíg meg nem jelent – mint leendõ, 2004-tõl pedig már ténylegesen EU-tag Magyarország számára kötelezõen teljesítendõ - maastrichti elõírásként az a bizonyos bûvös 60 %, addig a külsõ, USA-dollárban kifejezett adósságot neveztük államadósságnak. A témában kevésbé jártas olvasók számára: azt az ominózus 20 milliárd dollár külsõ tartozást, amelyet még Németh Miklós „fedezett fel” közvetlenül a kapuzárás elõtt, és amely azóta minden privatizációs bevételbõl történt állítólagos törlesztés dacára 56 milliárd euróra növekedett. Mert ez az adat jelent meg a tévé képernyõjén, a nemzetgazdaság bruttó külsõ adóssága néven. Vagyis a dollárból euró lett – lépést tartunk a korral -, az államból pedig: „nemzetgazdaság”.
Ugye, milyen izgalmas?
No mármost, mikor a kormányok által rég elfeledett külsõ adósság aktuális „végkifejletét” szám formájában megláttam, legottan lázas számolásba kezdtem. Persze, - semmi „nem változott”, csak a név. Az örökölt és többszörösére duzzadt külsõ államadósságot az immár sokkal megnyugtatóbban csengõ „nemzetgazdaság külsõ adóssága” névre keresztelték át, ami persze nem csak egyszerû névváltoztatás, hanem annak – nyilván a külföld elõtti – nyílt deklarálása, hogy az örökölt kommunista dollár-államadósságot, az összes hatványozott növekményével együtt, az államról a nemzetre terhelték át. Ez az önkényes, és nyilvánosságra utólag ezúttal sem hozott „állami intézkedés” egyébként tökéletes szinkronban van a társadalmi tulajdon kampányszerû elprivatizálásával, amikor Antall József uralkodása idején a magyar nép kollektív tulajdonát egyik napról a másikra állami tulajdonra nevezték át, hogy azután külön engedély nélkül eladhassák az egészet, átlag 10 %-os áron (- személyes jutalékok!) a multiknak, akik a Világbank közvetítésével – cserében az elvtársi hitelekért – szintén titokban, jelzálogjogot formáltak a teljes magyar mûködõ tõkére, lett légyen az akár össznépi tulajdon.
Megvan tehát a bûvös szám, amelyrõl eddig - már évek óta - azt hihettük, elveszett. A tékozló fiú – a nemzetgazdaság - összes külsõ adóssága tehát: 56 milliárd euró, ami a január 2-i árfolyamok alapján 66,3 milliárd USD-nek felel meg. (Joggal vetheti fel a nyájas olvasó: hát nem mindegy, hogy mit minek nevezünk? Így is, úgy is vissza kell fizetni, kamatos-kamatostul – ez a lényeg, a többi csak „líra”. Nem egészen így van. Elõször is: hogyan lesz, s hogyan lett ténylegesen is a Nemzeti Bank – állam volt, és ma is állam az államban – által felvett hitelekbõl „a nemzetgazdaság” adóssága? A nemzetgazdaság – az állam, és vele a Nemzeti Bank nélkül – a vállalatokat, a vállalkozásokat, azok összességét jelenti. A Nemzeti Bank az állam szerves része, hitelfelvételei és tartozásai nem a vállalkozási szférába tartoznak, már csak azért sem, mert a Nemzeti Bank tárgyi hitelfelvételei és tartozásai kifejezetten az állam, és nem a vállalkozási szféra finanszírozását szolgálták. Másrészt – mint majd a továbbiakban részletesebben is látni fogjuk – hogyha a magyar állam minden valós hiteltartozását összeadjuk, úgy még ezer év múlva sem tudnánk kielégíteni a maastrichti elõírást, hiszen a teljes (külsõ + belsõ) adósság nemhogy a GDP 60 %-át, de annak a teljes összegét is jóval meghaladja. Mindez csak „könyveléstechnika” – mondaná netán kedvenc szavajárásával az „illetékes elvtárs”, miként tudták, merték, s tették ezt például egykoron a híres nevezetes ENRON, vagy a Postabank vezetõi is, profi könyvvizsgálói sugallatra. Így aztán joggal merül fel a gyanú, hogy nemcsak az állami autópálya-építések „pí-pí-pí-jének” elszámolásával, de az adósságbeszámítással is jól – s ezúttal sikeresen is – átvertük az Európai Úniót.)
A bevezetõ után most kezdjünk el számolni.
1. A „nemzetgazdaság” külsõ adóssága tehát 66,3 mrd USD.
2. A belsõ államadósság 14000 mrd forint, ami 70 mrd USD.
3. A lakosság hiteltartozása 2000 mrd forint, - 10 mrd USD.
A fenti három tételt összeadva 146,3 mrd USD „teljes ország-tartozás” (állami + vállalkozói + lakossági) adódik, ami 31.250 milliárd forintnak felel meg, és hozzávetõlegesen legalább 30 %-kal meghaladja a GDP összegét.
Magyarország így összességében cirka bruttó 150 milliárd USD hiteltartozás után fizet, évi átlag 8 %-os (ami igen szerény becslés, hiszen ebben a hitelállományban igen jelentõs arányt képviselnek a kamatos kamatok kamatjának a fizetésére felvett hitelek!) kamatot, mely éves kamat összegszerûen 12 millárd USD-nek, azaz 2.563,2 milliárd forintnak felel meg, ami az állami költségvetésnek durván az egyharmadára rúg. S ez még csak a kamatkötelezettség, hol van a tõketörlesztés? Ki kell jelentenünk, hogy az államadósság ilyen mértékû növekedése mellett törlesztés nincs is.
Ezzel hát megvolnánk.
De nem csupán arra vagyunk „kíváncsiak”, hogy milyen mértékû valóságosan Magyarország eladósodása, s hogy mennyi kamatos kamatot fizetünk évrõl évre, hanem ezen felül még arra is:
Mennyi pénzünk folyik ki az országból minden évben?
Tehát nem csupán azt az összeget kell számításba vennünk, mely kamatok címén hagyja el az országot (legalábbis: tulajdonjogilag), hanem azt a profitot is, amelyet éppúgy a magyar munka – közbevetõleg jegyzem meg: értéket csak az emberi munka állít elõ, ebben az illuminátus Marxnak tökéletesen igaza volt! – állít elõ, miként a kifizetett kamatok összegeit is.
4. A privatizált nemzeti mûködõ tõke értéke 200 mrd USD.
A magyar állam a kampányszerû privatizáció megkezdése (1990.) elõtt „hivatalosan” ugyan nem készíttetett értékbecslõ felmérést a leltári vagyon piaci-üzleti értékérõl, de helyette elvégezték ezt a Világbank szakértõi, és összességében 100 mrd USD-re becsülték a privatizálható állami vagyon (a nemzeti mûködõ tõke) összértékét. Ez a vagyon-nagyság természetben, s tulajdonjogi értelemben egyaránt szinte teljes egészében maradéktalanul multinacionális kézbe került – a még ma is állami tulajdonban lévõ vagyonérték úgyszólván jelentéktelen; zömében csõd-közeli állapotú portfolió-elemekbõl áll. A multinacionális tulajdonná vált volt magyar tõke értéke napjainkra cirka a duplájára nõtt, tekintettel minimum arra, hogy a forint/USD paritásarány a forint 16 év alatt bekövetkezett romlásával mintegy a felére csökkent; magyarán: a dollár – és a megvásárolt magyar vagyon - ma a kétszeresét éri annak, mint amit a privatizáció idõszakában és áraiban ért. Nagyjában-egészében évi 8 %-os tõkearányos profittal számolhatunk, és így megállapíthatjuk, hogy a nemzetközi vállalatok mintegy 16 mrd USD/év profitot realizálnak a magyar munkaerõ foglalkoztatásával, annak a nemzeti mûködõ-tõkének a mûködtetése révén, mely 1990-ben, a privatizáció elõtt még a magyar dolgozók társadalmi, össznépi tulajdonát képezte.
5. A „zöld mezõs” befektetések összértéke cca. 40 mrd USD.
A külföldi tõke nem csupán az állami vagyon privatizációja jogcímén és keretében áramlott Magyarországra 1990 és 2005 között, hanem ún. „zöld mezõs” beruházások megvalósítása révén is, amikor a befektetés nem valamilyen, már létezõ objektum (üzem, gyár, vállalat, stb.) megvásárlása által valósult meg, hanem esetenként teljesen új komplexum (pl. autó-összeszerelõ üzem) felépítésével, egy merõben új vállalkozás létesítése céljából. Az ilyen céllal beáramlott külföldi tõke (készpénz, technológia, know-how, és így tovább) összértéke mintegy 40 mrd USD-re tehetõ, természetszerûleg a már számításba vett, privatizációs befektetéseken túl.
Az elért profit – 8 % - éves összege 3,2 mrd USD-re becsülhetõ.
Immáron összegezhetjük mindazoknak a befektetési – hitel, tõke és egyéb – tételeknek a piaci-üzleti reálértékeit, amelyek azzal a határozott céllal jöttek Magyarországra, hogy mûködõ tõkeként a világpiaci átlagprofitnál magasabb éves profithoz jussanak.
Az 5 tétel végösszege: 150 + 200 + 40 = cirka 390 mrd USD.
Ez a summa a pénzügyi hitel s az ún. tõketartozás együttes összege; az a vagyon, ami a miénk lehetne – jelentõs részben a miénk is volt -, de állami vezetõink és „elitünk” áldásos aknamunkája eredményeként már nem a miénk, és többé már nem is lesz/lehet a miénk, ha a világ dolgai az érvényes trendek szerint fejlõdnek tovább. A Magyarországon (profitot) termelõ mûködõ tõke tehát külföldi tulajdonoséké, személytelen, arctalan háttér-figuráké, akik egyetlen céllal jöttek ide, hogy a munkánk gyümölcsét, hozadékát, összes profitját learassák és eltulajdonítsák, a maguk javára.
A kapitalizmus alaptörvénye – Marx és Engels óta változatlan – értelmében a profitráták (értsd: hitelek és tõkebefektetések profitrátái) kiegyenlítõdnek: a tõke alaptermészete szerint, a nagyságának megfelelõ hozadékot így vagy úgy, de „elveszi”, mintegy kiemeli a megtermelt új érték (∑ profit) tömegébõl, mint saját járandóságát.
Levágtuk – „elitünk” levágta - az összes aranytojást tojó tyúkot, s azok többé már nem nekünk tojnak. Mivel a profitráták kiegyenlítõdnek – a pénzhitel realizált haszna (a kamat mértéke) megegyezik a befektetett (privatizált, megvásárolt, beruházott) egyéb mûködõ tõkék hasznának mértékével, az átlagprofitrátával -; egyformán 8 % profit hagyja el tulajdonjogilag és lényegében természetben is Magyarországot mind a 390 milliárd USD után, amely profit összegszerûen összességében mintegy 31,2 milliárd USD évente. (Ehhez persze hozzászámítandó az az összeg is, amit az állami költségvetésünk terhére évente befizetünk az EU költségvetésébe, mely befizetés ÁFÁ-ból, vámokból s a közös költségekhez történõ hozzájárulásból tevõdik össze, s együttesen szintén milliárd dolláros nagyságrendre rúg.)
Az elmondottakból, tartozásaink, kamat-és profitkötelezettségeink számszerû levezetésébõl világosan kitûnik, hogy a Magyarország számára meghirdetett úniós felzárkóztatási program nem egyéb - nem olcsó, de drága! – szemfényvesztésnél: egyszerûen humbug. Gazdasági felzárkózásunk akkor válna lehetségessé a legfejlettebb országok „teljesítményéhez”, ha mi gazdagodnánk õrajtuk, és nem õk mirajtunk. Hogyha mi tulajdonítanánk el az általuk megtermelt profitot, és nem ellenkezõleg. Ám ez sajnos nem lehetséges…
Mint a közmondás tartja: „Az erõsebb kutya szaporodik.”.
A pénzfolyam egyhangúan keletrõl nyugat irányába tart.
Még ha valós is a Kormány legmagasabb tisztviselõi által kérkedve állandóan hangoztatott pénzügyi adat, miszerint évente 4 milliárd euró tõkebefektetés érkezik Magyarországra, akkor is beláthatjuk: ennek kb. a 8-szorosa (nyolcszorosa) megy ki évente az országból.
Ez nem felzárkóztatás, hanem folyamatos kivéreztetés.
Vác, 2006. január 4.
Czike László