Tönkretételünk története szakaszokban
- Részletek
- Czike László
- Találatok: 883
Czike László
Tönkretételünk története szakaszokban
Írhatnám, hogy tündöklésünk és bukásunk – de nem teszem, mert egyrészt Mátyás óta már egyszer sem tündököltünk, másrészt teljesen, véglegesen még nem buktunk el, ámbár sokan látják már az alagút másik végét, amelyen át nem a fény, hanem a szuroksötét szûrõdik be. Demján Sándor például a sovány tehenek 10 évét jövendöli – õ tudhatja, miért! -, meg hogy gazdasági értelemben mi leszünk Európa sereghajtója. Gondolom aggok, betegek és szegények antiszociális elfekvõje, a Római Klub legendás ajánlására…
De írhatnám azt is, „gyöngyvirágtól lombhullásig”, vagy „a Feketétõl a Veresig”, „az utolsó ötéves tervektõl a felzárkóztatási programig”, mely átlátszó blöffjeivel megkísérelné még a fizikai törvények meghágását is, ti. hogy nulla vagy negatív gazdasági növekedéssel érje utol a rohamosan távolodó összeurópai átlagot – gatyaféken, hasmánt, ellenszélben, ráadásul lefelé a meredek lejtõn.
A legtalálóbb cím: hogyan lett a 22-bõl 230, s a 100-ból nulla?
Amely „képletben” elõbbi az adósság – utóbbi pedig a népvagyon. A rendszerváltás (1990) óta a nemzetgazdaság összesített adóssága - dollárban kifejezve – mintegy a 10-szeresére nõtt, míg a profittermelõ mûködõ tõke nagyjából egészében eltûnt. Mindeközben a dollár paritása (vásárlóereje) a forinthoz mérve hozzávetõlegesen háromszorosára nõtt. Mi okozhatta a kereskedelmi és a mindenfajta cserearányaink ilyen horribilis mértékû leromlását, nemzeti teljesítményünk és vagyonunk elképesztõ mértékû értékvesztését?
Ezt fogjuk most nyomon követni, hat, névvel jelölt szakaszban.
Fekete-szakasz (1968-1981)
Új gazdasági mechanizmus. A társadalmi tulajdon csonthéja repedezik. A bõvülõ anyagi érdekeltség feszíti a korlátokat, miáltal a pénzviszonyok növekvõ szerephez jutnak. A Magyar Nemzeti Bank – Fekete János elnökletével – nekilát a produktív világbanki hitelek felvételének elõkészítéséhez. 1970. és 1980. között, az utolsó 5 éves tervek keretében jelentõs produktív állami nagyberuházások valósulnak meg, mindenekelõtt az infrastruktúra és egyéb termelõ szolgáltatások (pl. a távközlés, a hírközlés és a közlekedés) területén. Mindösszesen cca. 1 milliárd USD értékben. Azonban a globális olajválság következtében a magyar külkereskedelmi cserearányok rohamosan romlanak, a deficites fizetési mérleg nem bírja el a növekvõ adósságszolgálatot. A Nemzeti Bank már a kamatos kamatok fizetésére vesz fel egyre újabb hiteleket, a tõketörlesztés már meghaladja csökkenõ fizetõképességünket.
Medgyessy-szakasz (1982-1989)
Medgyessy Péter, a D-209-es fedett pénzügynök, majd pénzügyér, majd tanácsadó-vállalkozó, majd bankár, majd megint pénzügyér, sõt, levitézlõ miniszterelnök pénzügyi-szakmai és globális-politikai értelemben egyaránt Fekete János hûséges és méltó tanítványa. A jelzett szakaszban lépett Magyarország arra a monetáris lejtõre, amelyrõl azóta sincs visszafordulás. Ha valamely országból éveken-évtizedeken át több pénz és érték megy ki, mint amennyi bejön, az az ország egyrészt elszegényedik, másrészt eladósodik. Gondoljuk csak meg! A bejövõ pénz – ebben a szakaszban kizárólag bankhitel! – a FED és a Világbank által papíron és/vagy elektronikusan kibocsátott, jobbára fedezetlen „játékpénz” dollárhitel; ami viszont innen kiment, egyrészt értékes mezõgazdasági és ipari cikk, áru, másrészt jóval az árfolyam feletti ráfordítással, keservesen kitermelt valódi dollár, a kamatos kamatok törlesztéseként. Vagyis ami pénz bejött, a hitelezõ külföldi bank „fizette”, ami meg kiment, azt munkája valódi értékeivel az egész magyar nép. A bejött játékpénz nem termelt új értéket, mert – szemben a korábban felvett 1 milliárd dollár „valódi” hitellel, amit produktív beruházásokra fordítottunk – azt teljes egészében kamatfizetésre költöttük. Ebben a szakaszban eladósodtunk és elszegényedtünk, fellángolt az infláció – mert a magyar nemzetgazdaság egyhelyben topogott, miközben a GDP újérték-hányada, mint az ablakon kidobott pénz, a felvett hitelek kamataira folyt el. A MNB belsõ mûhelytanulmányai leírják, hogy az említett 1 milliárd dollár hitelt összesen 11 milliárd dollár kamattal terhelten fizettük vissza. Az egyre veszteségesebben termelõ magyar állami vállalatok mindegyikére jelképes jelzálog került – a Világbank és a többi hitelezõ számára a teljes magyar nemzetgazdaság jelentette az egyetlen fizetési garanciát. A magyar társadalmi tulajdon – észrevétlenül – a titokban felvett pártállami hitelek fedezetévé alakult át. És hogy az adósságspirálra felépített adósságcsapdából soha többé ne szabadulhassunk ki – Medgyessy Péter vezényletével beléptették Magyarországot a Nemzetközi Valutaalapba és a Világbankba. Aztán már jöhetett – a szanálás.
Antall-korszak (1990-1993)
Amit nagy ravaszul – rendszerváltásnak neveztek el. (Mármint: a szanálást.) Ugyebár, mindenki ismeri a köznapi életben „érvényes” közmondást: „Keresd a nõt!”. Nos, a nemzetközi politikában ez így „módosul”: „Keresd a pénzt!”. Végsõ soron mindent a pénz, a profit mozgat. Önmagában vehetõ politikai érdek, motiváció nincs is – minden „ártatlan” terv vagy cselekmény mögött is monetáris és profit megfontolások keresendõk. A rendszerváltás valódi célja tehát nem a magyar nép kommunista uralom alóli „felszabadítása” volt, hanem a magyar nemzetgazdaság szanálása, vagyis termelõ kapacitásainak privatizálása és leépítése, a magyar beruházási és fogyasztási piac megszerzése – a hitelek miatti jelzálogkövetelés behajtása révén potom áron. Azért, hogy a magyar társadalmi tulajdon „csonthéjas burkát” az átalakulási és társasági törvényekkel (Sárközy Tamás) feltörjék, miáltal minden használható érték és jövõbeli profit – most már közjogilag is – a nemzetközi részvénytõke tulajdonába kerül. Németh Miklós, reform-kommunista miniszterelnök, néhány hónappal a hatalom színlelt átadása elõtt, fontos, drámai bejelentést tett. Magyarország külföldi adóssága - a leírt elõzmények után és dacára - 22 milliárd dollár (1990). Ez a bejelentés akkoriban, amikor a „demokráciánk” még a mainál is kisebb gyerekcipõben járt, nem kavart semmilyen vihart, hiszen a 10 millió magyar jószerivel azt sem tudta, mi az, hogy államadósság. (Az a másik bejelentése sem aratott különösebb kasszasikert, miszerint merénylet készült ellene, a még regnáló miniszterelnök ellen.) Nos, nézzük a hatalom „átadása”, mint kasszazárás körüli fontosabb makroszintû adatokat. Külsõ államadósság: 22 milliárd dollár. Hogy ez tételesen hogyan, mibõl jött össze, soha nem részletezte, mutatta be, hagyatta jóvá (pl. az új Országyûléssel) senki. Csak úgy elfogadták, átvállalták, mint a Németh-kormány legitim (?) hagyatékát. Csak a hatalom, a zsákmányszerzés távlati lehetõsége számított; arra senki nem gondolt, hogy az „elõtalált” adósság levethetetlen, évrõl-évre növekvõ malomkõként húzza a víz alá Magyarországot, majd még 2008-ban is, sõt, talán mindörökre. Az úgynevezett ’belsõ államadósság’, mármint a forintért értékesített államkötvények állománya akkor még nulla volt (ezt csak az évtized közepén vezették be). Valutatartalék: nulla. Külföldi befektetés vagyis „bejövõ tõke”, illetve annak állománya – gyakorlatilag nulla. Állami vagyonból mûködõ tõke: a világbanki szakértõk – nyilvánosságra nem hozott – globális, mértéktartó felértékelése szerint: 80-100 milliárd dollár, üzleti-piaci értéken mérve, ami a tõkés vagyonértékelés gyakorlatában a mûködõ tõke hozadékaként várható profit jelenértékre diszkontált, tõkésített összegével egyenlõ. Igen ám, de a privatizáció során a külföldi befektetõk hivatalosan nem piacot, hanem csõdportfoliót vásároltak, ezért 10-szeres haszonnal vették meg a magyar termelõkapacitásokat, s valójában a piacot.
Az Antall-adminisztráció két történelmi hibát követett el.
Egyrészt jogfolytonosan átvállalta az „örökölt” 22 milliárd dollár (ekkor még: államadósság = nemzetgazdasági adósság - az MNBnek devizamonopóliuma volt, a forint még nem volt konvertibilis) adósságszolgálatát, anélkül, hogy felülvizsgáltatta volna, mibõl is ered(t). Másrészt pánikszerûen elindította, szinte a teljes mûködõ tõke alapos elõkészítés nélküli privatizációját, mintha tényleg csak jelzálogjog-érvényesítést teljesítene, kvázi külsõ kényszer alatt, pedig még Soros György is az ellenkezõjét tanácsolta. Schamschula György, aki ezidõtájt Antall személyes tanácsadója volt, írásaiban szintén megemlékezik arról, hogy Antallt senki és semmi nem kötelezte, sem az államadósság átvállalására, sem a kampányszerû, átgondolatlan privatizációra. A terve az volt, hogy a bevételbõl kifizeti a teljes adósságot, a maradékot pedig állami befektetésekre és szociális juttatásokra költi. Mint tudjuk – ebbõl nem lett semmi. A káposzta mind elfogyott, de a kecske sem lakott jól. Mára az állami vagyon az eredeti érték 10 %-ára olvadt, az adósság pedig a többszörösére nõtt. Az összesen cca. 8-12 milliárd dollárnyi privatizációs bevétel meg minden évben eltûnt az állami költségvetés feneketlen, a becsõdölt nagybankokat is konszolidáló bendõjében…
Horn-szakasz (1994-1997)
Az 1995. és 1996. év makrogazdasági szempontból a rendszerváltás utáni idõszak két legrosszabb éve; ennél kilátástalanabbnak tán csak a 2007. és a 2008. (lesz) mondható. (Akkor Bokros-csomag, ma Gyurcsány-Veres csomagok tucatjai, Kóka-szafaládéval feldíszítve.) Az infláció az égbe szökött – 28-30 % -; a bankkamatok persze még ezt is meghaladták. A gyógyító érvágásnak mondott Bokros-csomag hatására a reálbérek ismét mélyen az 1989-es szint alá zuhantak, és ekkor érték az elsõ súlyos találatok az általános egészségbiztosítást és az ingyenes orvosi ellátást is. A büdzsén tátongó hatalmas lyukakat a pótlólagos privatizációs bevételekkel igyekeztek betömni, cca. 4 milliárd dollárért eladták a teljes energia-szektort egy német-francia állami konzorciumnak, 8 % tõkearányos állami profit-garanciával. A tranzakció egész bevételét az államadósság csökkentésére fordították, mely a szakasz végére így is meghaladta a 38-40 milliárd dollárt. Viszont „elsõ ízben” sikerült valutatartalékot képezni, 10-12 milliárd dollár összegben. Megemlítendõ, hogy 1998-ra az eredeti állami vagyon mintegy 70 %-át már privatizálták, melynek a döntõ hányada multinacionális cégek tulajdonába került. Az állam megkezdte a forintért vásárolható államkötvények kibocsátását is, miáltal megkezdõdött az állam eladósodásának második, „belföldi” szakasza, melynek lényege, hogy a költségvetés növekvõ hiányát államkötvények eladásával fedezik, ami tovább fokozza a távlati esélytelenséget, hiszen az államkötvények kamata (a vásárlók profitja) – 20-25% - jóval meghaladta a banki hitelkamatok mértékét. Az idõszak végén még sor került egy különös tranzakcióra is – amelyet a leghevesebben Torgyán József, az FKgP elnöke támadott -, nevezetesen az ún. adósság-konverzióra 2000 milliárd forint összegben, ami azt jelentette,
hogy az MNB által elõtalált újabb dollár-adósság egy részét könyveléstechnikailag bevitték az állami költségvetés „alá”, kamatozóvá téve azt, ezzel még tovább növelve a büdzsé amúgy is egyre elviselhetetlenebb kamatterheit, amelyek már akkor is a költségvetés 20-25 %-os hányadát tették ki.
Orbán-szakasz (1998-2001)
A forint konvertibilissé vált, az MNB deviza-monopóliuma is megszûnt. Ettõl kezdve minden természetes és jogi személy is hozzájuthatott külföldi hitelekhez – ennek okán megkülönböztetjük az államadósság és a nemzetgazdaság adóssága fogalmakat, melyek közül természetszerûleg a második jelenti a nagyobb hitelösszeget, mert az állam adósságán túl tartalmazza a vállalkozások, a kereskedelmi bankok, az önkormányzatok és a magánszemélyek hiteleit, tartozásait is (beleértve természetesen a multinacionális nagyvállalatok hitelállományát is), mivel mindezen tartozások kamatait, profitját és tõketörlesztését is a belföldi magyar munkateljesítménynek kell kitermelnie. A szakasz sok tekintetben jelentõs javulást eredményezett, mind a makro-, mind a mikroszféra gazdálkodási mutatóit illetõen. A külsõ államadósság mintegy 43 milliárd dollárra rúgott, ám a belsõ államadósság jelentõsebben nõtt; az idõszak végére elérte a 9000 milliárd forintot. A valutatartalék összege jelentõsen nem változott. Az Orbán-kormány is folytatta a privatizációt, ám sokkal szolidabban, mint elõdei tették. Az állami vagyon maradványértéke az 1990. évinek már csak kb. 20 %-a.
A gazdálkodó szervezetek és a magánszemélyek, az állampolgárok egyaránt joggal remélhették, hogy a szolid konjunktúra-idõszak tovább folytatódik, hiszen a töretlen fejlõdéshez minden gazdasági feltétel adottnak látszott. Nem így történt. A kormányváltás után, minden elõzetes elõjel nélkül „kiderült”, hogy Magyarország ismét „súlyos válságban” van, noha a nemzetgazdaság – a pannon puma – „dübörög”, mégis legott újból eret kell vágni rajta.
Gyurcsány-szakasz (2002-2008)
Az Európai Únióba történt belépésünket követõen elõtérbe került az úgynevezett maastrichti kritériumok teljesítése, miszerint az államadósság nem haladhatja meg a GDP 60%-át, a költségvetés hiánya pedig a GDP 3%-át. A szakaszban mindkét kötelezõ elõírást alaposan megsértettük, ráadásul kozmetikázott adatokat szolgáltattunk Almunia biztosnak, azért, hogy a valóságosnál kedvezõbb mutatókat produkálhassunk. De más gondjaink is vannak. Úniós (belépési) elõírás az infláció fékentartása, leszorítása is, legalább évi 2% alá, ám Magyarországon a tényleges infláció mértéke ismét kétszámjegyû, ami az euro bevezetésének egyik legfõbb akadálya. A nemzetgazdaság teljes külsõ adóssága 2006 januárjában, a Magyar Televízióban megjelent adat alapján 66,3 milliárd dollár volt. Ma, 2008-ban – tekintve, hogy nemcsak az állam, de a gazdálkodó szervezetek, a bankok, az önkormányzatok és a lakosság is egyre növekvõ mértékben eladósodik a külföldnek – a nemzetgazdaság összevont adóssága kb. 130-140 milliárd dollárra becsülhetõ, amibõl már a lakossági eladósodás közzétett összege önmagában több mint 30 milliárd dollár. A külsõ államadósság pontos összege nem ismert – minimum 70-80 milliárd dollárra rúghat -, tekintve, hogy sem a maastrichti követelményekhez mért adatban, sem a költségvetés adósságszolgálatában nem szerepel. Ezekben csak az államkötvények állománya – a „belföldi” adósság – szerepel. Hivatalosan az államkötvények forintban nyilvántartott állományát nevezik államadósságnak, vagyis azt az összeget, mely közvetlenül az állami tevékenységek következtében keletkezett, és mint ilyen, egyrészt a kamatszolgálat, másrészt a maastrichti viszonyítás alapjául szolgál. Ez az összeg – tehát a „hivatalos” államadósság – jelenleg cca. 18000 milliárd forint körüli, ami a GDP mintegy 80%-a, a 60 %-os úniós limittel szemben. A teljes kamatszolgálatot Magyarország azonban nem a „hivatalos államadósság” után, hanem a nemzetgazdaság teljes adóssága után fizeti. Mekkora lehet az összeg?!
Hát, ugye – minimum a kettõ (külföldi és belföldi) összege, vagyis 140 + 90 = 230 milliárd dollár. Ám még ez az összeg sem teljes. Ez ugyanis csak az éves kamatszolgálat alapja, márpedig a tõkehozadék nem kizárólag kamat formájában keletkezik, illetve hagyja el az országot. Tõkehozadék a profit is, ami nem a banktõke, hanem a termelõ tõke hozadéka. Hogyan becsülhetnénk fel, mennyi profitot termel (és visz ki) a privatizált, multinacionális mûködõ tõke? Induljunk ki abból, hogy a külföldi befektetések állománya 50-60 milliárd dollárra becsülhetõ (1998-ban, amikoris a privatizáció lényegében befejezõdött, ez a szám 20 milliárd dollár körüli volt). Ez azonban csak „az ún. zöldmezõs” beruházások összértéke lehet, amiben nincsen benne az a termelõtõke-érték, amely az állami vagyon kampányszerû privatizációja során vált multinacionális tulajdonná. Mint bemutattam, ennek piaci-forgalmi értéke az 1990-es dollárparitáson számolva cca. 80-100 milliárd dollár volt, ami átszámítva a mai paritásra 250-300 milliárd dollár körüli értéket ad. A hármat (230 + 50 + 250) összeadva – minimum 500 milliárd dollárnyi ún. „tõketartozás” adódik, a felvett hitelekbõl, no meg egyszerûen abból, hogy a privatizált vagyon már nem a magyar nemzetgazdaságnak termeli a profitot, hanem a multinacionális tulajdonosnak, aki az átlagprofitrátának megfelelõ hozadékot realizálja, ami tõkearányosan számolva évi 8 %...
Felmerül a visszafizethetõség kérdése - mint minden kapott hitellel, kölcsönnel, tartozással kapcsolatban. Aki gondolkodik és számol egy kicsit, az világosan átlátja: lehetetlen. És nem elsõsorban a visszafizetendõ összeg intergalaktikus méretei miatt. Mert mibõl is lehet visszafizetni – kamatos kamatostul – bármilyen tartozást? Többletjövedelembõl, pótlólagos profitból. Pont ez az, amire a mi országunknak már semmilyen lehetõsége nincs, hiszen éppen az a mûködõ tõkénk veszett oda az állami vagyon 8-10 éves elprivatizálása során, amely a profittermelésre alkalmas volt. Most végre be kell látnunk – aritmetikai és közgazdasági egyszeregy -, hogy sem a kamatokat, sem a tõketartozást nem tudjuk soha visszafizetni, egyszerûen azért, mert nincs semmilyen profittermelõ portfoliónk. Emiatt egyetlen „lehetõségünk", hogy mindig új hiteleket veszünk fel, egyre romló feltételekkel, csak azért, hogy a már meglévõ hiteleink adósságszolgálatát fizetni tudjuk.
Ma éppen ez folyik – állami és egyéni szinten egyaránt.
Az emberek elõveszik harmadik-negyedik – mondjuk – Citibank hitelkártyájukat, a szegény országok és népek kifosztásában egyesült nyugat-kelet és kelet-nyugat könyöradományát, csak hogy befizessék a többi kártya használatának épp esedékes kamatszolgálatát. A magyar állam is ezt teszi, minimum 1982 óta.
Az adósságunk pedig nõttön nõ.
Hát ezek azok az okok, amiért évrõl-évre egyre több adót és járulékot kell fizetnünk, s ez a generális, évtizedek óta elhazudott oka annak is, hogy most még az egészségbiztosításunkat is elveszik.
Amiért hiába dolgozunk egyre többet, semmi látszata nincs.
Ja, a valutatartalékunk jelenleg 16 milliárd dollár…
Hátra van még egy szomorú, és egy tragikomikus tétel.
Az úniós csatlakozásunk egyik – aláírt – szerzõdéses feltétele volt, hogy a magyar termõföld váljék az úniós mûködõ-tõke piac szerves, mobilizálható részelemévé, vagyis váljék eladhatóvá és megvehetõvé. A kapott 7 éves moratórium jövõre lejár…
S a végére a tragikomédia, hogy kínunkban néha nevessünk is.
Az egyik televízióban hallottam a minap, hogy Karsai úr, az MSZP renitens országgyûlési képviselõje állítólag a következõket mondta az õt kérdezõ riportereknek: „Szerintem az úniós támogatás csak Bajnai Gordon laptopján létezik.”
Én nem nevettem ezen.
Vác, 2008. február 18.
Czike László