Családi coming out
- Részletek
- Czike László
- Találatok: 901
Czike László
Családi coming out
A nevem: Jezowski Krisztián.
Kibontva: kettõs kereszt.
Nem valódi, hanem felvett név, afféle „mûvésznév”.
A név a differenciálás talán legfontosabb alapja; a megkülönböztetés a tudásé, hiszen a tudomány épp’ abban áll, az a legfontosabb szerepe, hogy kikutatja, felfedi, leírja a jelenségek közötti valóságos azonosságokat vagy hasonlóságokat, különbségeket, összefüggéseket, hogy minél többet megismerhessünk a minket körülvevõ világból.
Az emberek nevei ma már sajnos nem követik a tudományos normákat, inkább elfednek, mint informálnak. Pedig a tudás, az ismeret – nem elõítélet. Éppen az „elõítéletes”, aki nem ismeri el, hogy minden tudás alapja a megkülönböztetés.
*
Minél több eltérõ, megkülönböztetõ jegyet ismerek, annál többet tudok a világról. S mi más dolgunk lehet a Földön, mint a valós tudás megszerzése, a hit és a szeretet elmélyítése és gyakorlása jegyében? Bizony jó lenne egy olyan világban élnünk, melyben egyrészt mindenki az lehet, aki lenni szeretne - aki ténylegesen -, másrészt mindenkinek a neve azt fejezné ki, aki valójában. Olyan világban, melyben mindenki büszke lehetne önmagára, és a nevére, ami azonos a személyiségével. Az maga lenne a mennyei demokrácia, amelyben senkinek nem kellene „mimikri név” alatt rejtõzködnie: mindenki büszkén felvállalhatná, hogy azonos is azzal, amit a neve sugall és kifejez.
*
Mindkét oldali nagyapáim nemes emberek voltak.
Kis-és középnemesek. A nagyszüleimnek nagyjából 8-10 szilvafájuk lehetett – viszont atyai nagyapámnak egyszer egy fügefája is volt, melynek a termését rendszeresen meg is ette -; apáméknak egy sem, nekem viszont egy van.
De nézzünk vissza a régmúltba, jóval távolabbra.
Honnan is eredt a „valódi, eredeti” nevem, és milyen foglalkozások, tevékenységek álltak/állhattak mögötte?
A családi hagyomány szerint a legõsibb õsünk egy római katona volt/lehetett, akinek a neve Siccus volt, és aki itt, a magyar provinciában telepedett le és alapított családot. Van olyan vélekedés is, mely szerint a családnév a szikes (vö. föld), vagy a szike (értsd: orvosi vágóeszköz) szóból ered, tekintve, hogy egyes õsapáink földbirtokosok voltak, mások meg orvosi (sebészi) praxist folytattak. De szerepel az õsök között egy olasz-osztrák alpokbéli úr is, aki a hagyomány szerint a Hofher névre hallgatott, és egy alpesi kecskepásztor 16. (tizenhatodik) gyermeke volt, majd egyszerû sorából kiemelkedve csillagász lett. A korai középkorban õseim – a szájhagyomány, és fél-öcsém amatõr kutatásai szerint – a magyarországi piac kiemelkedõ búzakereskedõi voltak, békés konkurenciában és együttmûködésben a kor zsidó terménykereskedõivel. Mint ilyenek, nyilván hadtáp(élelmiszer)-beszállítói is voltak/lehettek a bandériumoknak, pl. a királyi-rendi hadseregnek is. Mint beszállítók folyamatos, élõ üzleti kapcsolatban álltak a királyi udvarral, s a nemességgel, ami megalapozta a család hosszútávú egzisztenciáját és „politikai identitását”, magyarul hovatartozását is: vagyis hát az õseim stabilan királypártiak, ha úgy tetszik monarchisták voltak, és eme kiállásuk a király mellett nem szakadt meg egészen a monarchia megszûnéséig – apai nagyapám haláláig ízig-vérig legitimista, a Habsburg-uralkodóház (Ottó) híve volt.
Az Egri Levéltár és más dokumentumok tanúsága szerint Czike Jánosnak a király 1654-ben ajándékozott nemességet; a nemeslevél által leírt czímerben a fõalak griffmadár, amely a karmai között szõlõfürtöt és kézi szõlõprést tart, ami arra utal, hogy a család a szõlõmûvelésben és a bortermelésben játszott kiemelkedõ szerepet. A család tagjai köszönettel nyugtázták a kitüntetést, hiszen még 130 évvel az adományozás elõtt a kitüntetett Czike János dédapja, Czike Aurelius (vö. a római katonai leszármazással) harci események közepette követett el kiemelkedõ hõstettet: megpróbálta kimenteni 1526. augusztus 23-ikán II. Lajos királyt a végzetesen megáradt Csele patakból, amelynek sodrása magával ragadta az ifjú királyt, amikor át akart úsztatni rajta. Az eset közvetlenül a mohácsi vereség után történt, amikor a négyszeres túlerõben lévõ török sereg tönkreverte az alig 20 ezer harcost számoló magyar hadat, mely mind egy szálig odaveszett a csatamezõn, ám a királynak és közvetlen környezetének valahogy mégis sikerült elmenekülnie. Talán még a legenda is igaz; a még a 20. életévét sem betöltött király lova megijedt a három érbõl összefolyó, felduzzadt Csele örvénylésétõl, és nem törõdve azzal, hogy gyakorlatlan lovasa beleakadt a kengyelbe, vadul dobálódzott a hullámokon, agyonrugdosván a kengyelen függõ Lajos királyt, akinek így semmi esélye nem maradt az életben maradásra. Tény, hogy sem említett õsünk (Aurelius), sem más nem mentette meg a királyt, aki elmerült, s eltûnt a hullámokban. Holttestét csaknem 2 hónap múlva találták meg, jóval lejjebb, a patakparton. Aurél megpróbálkozott a lehetetlennel, de nem járt sikerrel, sõt, maga is majdnem odaveszett. Egyébiránt Aurél, mint jeles szõlõsgazda nemcsak udvari borszállítója volt az ifjú Lajos királynak, hanem Brandenburgi György (gróf és aranyifjú) még fõ pohárnoknak is beajánlotta az udvarhoz, így vélhetõleg egyike lehetett/volt az ott ezidõben igencsak nagy méreteket öltött részegeskedésnek és mulatozásnak, épp akkor, amikor a nyakunkon volt a török… Czike Aurél mind a bortermelésben, mind a borászat laboratóriumi rejtelmeiben igen nagy tudású, kísérletezõ egyéniség volt, aki az adott történelmi kort jóval meghaladó szõlõtermelési és borkezelési módszerekkel eredményesen próbálkozott. Kisebb utazó bõröndnyi, a XX. közepére nagyrészt csaknem olvashatatlanná vált feljegyzései a II. világháborúban a családfa-iratokkal együtt elpusztultak.
Családom a reformkor hajnalán már alapvetõen szellemi, értelmiségi tevékenységekkel foglalkozott – a teljesség igénye és bármifajta sorrendiség mellõzésével sorolom fel -: ügyvéd, katonatiszt, tanító, lelkész, orvos, állatorvos egyaránt elõfordult, de mezõgazdász és iparos is szerepel a sorban, míg kereskedõ már kivételként sem. Vallási azonosságukat tekintve õseim – ekkorra már – reformátusok voltak. Politikai tevékenységrõl, pláne a ’48-as forradalom és szabadságharcban való részvételrõl nincs emlék – hisz’ királypártiak voltak -, vannak/voltak viszont írásos emlékek a Czike-név különbözõ „elõfordulásairól”, reformkori írókhoz/költõkhöz kötõdõen. Csokonai Vitéz Mihály egyik levelében ír egy Czike-lányról, Vörösmarty Mihály egyenesen verset írt egy Czike-lányhoz; a Jókai-családdal pedig valamilyen rokonság is összefûzött bennünket egy Czikelány révén. A Czike-család – ez tevékenységeibõl és a rendelkezésemre álló családfából is kiderül – a korai kezdetektõl mélyen vallásos keresztény család, erõs kötõdéssel az ószövetségi zsidó nevekhez, noha egészen a közeli történelmi idõkig semmi nem utal arra, hogy valamelyik férfi õsünk zsidó származású leányt vett volna feleségül. Czike-lányok több esetben is kötöttek vegyesházasságot, ami a történelem tanúsága szerint a reformkortól kezdõdõen a legtöbb magyar nemesi családban egyre gyakoribb. A névválasztásról írottak alátámasztására most felsorolom ama bibliai (ihletésû) keresztneveket, amelyek a családfán túlnyomó többségben fordulnak elõ. Férfi nevek: János, József, Dániel, Sámuel, Péter, Pál, Gábor. Nõi nevek: Hanna, Rebekka, Zsuzsanna, Mária, Ágnes. De hasonlóképp’ gyakoriak a történelmi magyar nevek is, mint: Árpád, István, Imre, Gyula, Lajos, Sándor, László, Ferenc, Kálmán, Zsigmond, illetve Etel, Margit, Ilona, stb.
*
Mind a mai napig nincs adat arra nézve, hogy õseim valamelyike tagja lett volna bármilyen titkos társaságnak. Az õseimhez hasonlóan, én sem arra törekszem, hogy itt, a Földön építsek kõházat, családi dinasztiát, díszes palotát magamnak, hogy az üzletben, a profit-és vagyonszerzésben jeleskedjek, sõt, politikai ármánnyal fussak be sikeres karriert, miközben a belsõ zsebem, vagy egy titkos – és lelki – széf legmélyén oly’ szerzõdést õriznék, melyet a Fényhozóval kötöttem, hamis életemet megalapozandó…
A természetes kiválasztás Isten privilégiuma.
Nem az emberé, nem a titkos társaságoké.
S kevesen vannak a választottak.
Én a Mennyben szeretnék házat építeni magamnak; nem hivalkodót, csak olyant, amelyben magam és családom jól elférünk; boldogan szolgálhatjuk az Urat, Jézus Krisztust. Azért imádkozom, hogy a feltámadás után majd a közelében élhessünk, békés, tartalmas, alkotó örök életet.
Legyünk minél többen, akik ugyanezt szeretnék.
Vác, 2008. szeptember 15.
Czike László