Az IMF és az SZDSZ történelmi kapcsolata. Avagy hogyan érik a gyümölcs?


Bodó Kirchsteuer Attila


MIVEL JÁR MAGYARORSZÁG IMF TAGSÁG ?


címû cikkében Harangi Fülöp a következõket írja:



"1978-1980 között a hazai külgazdasági hiány


jelentõsen megnövekedett. Az akkori politi-


kai vezetés hitelek felvételével próbált


egyensúlyt teremteni.Ekkor kezdõdtek el a


csatlakozási tárgyalások a Nemzetközi Valu-


taalappal. Az oroszok mindenrõl tudtak, mi-


vel nélkülük semmit nem lehetet tenni a ke-


leti blokkban. Azzal, hogy hazánkat beléptet-


ték egy nemzetközi pénzügyi rendszerbe, a


Nemzetközi Valutaalap úgynevezett készen-


léti vagy kisegítõ hiteleket nyújthatott Ma-


gyarországnak. Az IMF határozta meg azokat


a feltételeket, amelyekhez ezen hitelek nyúj-


tását kötötte. Lényegében az IMF irányította


ezen országok gazdaságpolitikáját. Belépé-


sünktõl kezdve a hazai-gazdasági pénzügyi


folyamatok irányítását csak az IMF szigorú


ellenõrzésével lehet megvalósítani. Az


IMF-nek elsõsorban adósságbehajtó szerepe


van, hitelt csak akkor ad, ha elkerülhetetlen.


Az IMF csatlakozás nagy terve Fekete Já-


nos névéhez köthetõ. Következménye az


lett, hogy a magyar gazdaság iszonyatos adós-


ságcsapdába került, amelybõl szinte lehetet-


len mind a mai napig kilépni. A belépés pilla-


natától nem lehettek önálló gazdasági törek-


vései az országnak, csak az IMF által


meghatározottakat teljesíthette. Ugyanis ez


volt a feltétele annak, hogy további hiteleket


kapjunk, ami viszont azt jelentette, hogy az


újabb és újabb pénzek nem a gazdaság élénkí-


tésére, hanem a kamatok törlesztésére men-


tek el, miáltal soha nem csökkent a tényleges


adósság. Azokban az idõkben hatalmas


mennyiségû erõforrás áramlott ki az ország-


ból, miközben az adósság nemhogy csökkent,


hanem drasztikusan növekedett. Az eladóso-


dás oka az volt, hogy elsõsorban csak a kama-


tokat fizettük, a tényleges tartozást nem. Az


1983-as csatlakozástól 1990-re már több,


mint 20 milliárd dolláros lett az ország adós-


sága. A magyar kormánynak minden évben


1998-ig jelentést kellett készíteni a gazdaság


állap otáról, ezzel kiszolgáltatták az országot.


Az IMF nagyon szigorú elõírásokat fogal-


mazott meg vagyis ha Magyarország hitelt


akart felvenni, akkor folytatnia kellett azt a


törvénytelen utat, amit a spontán privatizá-


ció indított el, majd az állami vagyon teljes


széthordásával tetõzõdött be. 1970-1987 kö-


zött az ország nettó adósságállománya a mini-


mális 0,5 milliárd dollárról 13, 7 milliárdra


nõtt. Ugyanekkor 1980 és 1995 között több


mint nyolcszorosára nõtt, a bruttó adósságál-


lomány elérte a 35 milliárd dollárt. Eközben


az 1980-ig felvett adósságállomány többszö-


rösét, 1995-ig mint egy tízszeresét fizette


vissza az ország.


Az IMF valamint a Világbank két olyan


szervezet, amely Magyarországnak nemhogy


a jólétét nem segítette elõ, hanem annak


tönkretételében játszott kiemelkedõ szere-


pet. A nemzetközi pénzügyi hatalomnak óri-


ási érdeke fûzõdött ehhez, mert ezáltal hatal-


mas erõforrásokat és tõke erõforrásokat is ki


tudtak vonni az országból. Egészen biztos,


hogy az 1990 elõtti idõkben az oroszokhoz is


került a pénzbõl, de azt nem lehetett meg-


mondani, hogy mekkora érték volt ez. A hi-


telek igen komoly része be sem jött az ország-


ba. Az sem igaz, hogy Magyarország lakosai


felélték az átmeneti hiteleket. Ezek a hitelek


jórészt az (MSZMP) akkori elit zsebeibe ván-


doroltak.


Az ország problémáit meg lehetett volna


oldani az IMF nélkül. Például úgy, ha nem


visz ki a szovjet piac olyan hatalmas mértékû


erõforrásokat, mondjuk az ötven forintos al-


mát két forintért, vagy az ideiglenesen itt ál-


lómásozó szovjet hadsereg nem használhat és


kaphat meg szinte ingyen. Magyarországot fel


lehetett volna virágoztatni, mégpedig úgy,


hogy nem kellett volna alacsony szinten tar-


tani a béreket. Ilyen értelemben az akkori ha-


talom képviselõi feláldozták az országot és


ma is ennek a terhét nyögjük.


Megoldás még mindig van! A gazdasági


és pénzügyi területen teljes nagytakarítást


kellene végezni, még véghez lehetne vinni a


privatizáció teljes újravizsgálását, természe-


tesen most már sokkal nehezebb, mint a


kilencvenes évek elején.


Harangi Fülöp sk. "


Harangi Fülöp által jegyzett írást az alábbiakban egészítem ki.



A magyar nemzet politikai és ezzel együtt gazdasági irányváltá-


sában, az irányok meghatározásában tetten érhetö a korábbi politi-


kai ellenzék felelössége is.


Mivel a magyarországi ellenzéknek már évekkel a rendszerválto-


zás elött több szekértábora volt, ezért meg kell nevezni azt az ellen-


zéki kört, amelyet különös felelössség terhel azért a kilátástalannak


tünö helyzetért, amelyben a jelenlegi magyar gazdaság „dagonyáz-


ni“ kénytelen.


Bizonyára lesznek olyanok, akik azt mondják a dagonyázás nem


is olyan rossz dolog.


Valóban kellemes elfoglaltságnak tünik a disznók számára, de


nem a magyar nemzet számára, amely ebben a dagonyában napi


szintü iszapbírkozást folytat.


Az adóság szorításából csupán a dagonya iszapos síkossága miatt


tud egyre másra kicsúszni.


Ebben a tragikomikus helyzetben, ott áll száraz lábbal a parton,


az egykori magyar liberális ellenzék, SZDSZ néven mint kormány-


zati tényezö.


Most nézzük és olvassuk együtt azt, hogy mit írt a liberális elenzék


1988-ban a BESZÉLÖ 23. száma, 46. oldalán. Tulajdonképen ezzel


az anyaggal egészíteném ki Harangi Fülöp kiváló írását:


Idézet:


„Magyarország nemzetközi pénzügyi helyzetének jövöje a magyar


politikai vezetök tisztánlátásán múlik. A legtöbb magyar politikus


még nem értette meg, hogy az ország jobban járna, ha engednének az


IMF követeléseinek, és alapos gazdasági átalakulást hajtanának vég-


re. A tipikusan magyar politikus (ezt nem tudom, hogyan kell értel-


mezni B.K.A) ehelyett hosszan bátorítóan beszél arról, mi mindent


lehetne csinálni, és beéri a nagy nyilvánosság megnyerését célzó


néhény gesztussal. Esetleg ha egy hónapra Lengyelországba vagy Ro-


mániába szánüznék a vezetö magyar politikusokat, az segítene


meggyözni Öket arról, hogy gyorsan rendbe kell tenni a házuk táját.


Nem lenne meglepö, ha az IMF és a józan magyar közgazdászok (va-


jon kik lehettek ezek? B.K.A.) nem tudnák megygözni a magyar poli-


tikusokat. A román, lengyel és jugoszláv politikusok 1980-81 során


nem voltak meggyözhetök. A lengyel politikai vezetés még akkor sem


értette meg az idök szavát, és még akkor sem szánta el magát a


cselekvé sre, amikor egy olyan vállsággal kellett szembenéznie, ame-


lyet a század hártralévö éveiben sem lesznek képesek megoldani. (Mi-


lyen jól tették és most mennyivel jobb nekik! B.K.A.) a nyugati


megfigyelök elött világossá válik e magatartás mozgatórugója, ha fi-


gyelembe veszik, hogy ezeknek a politikai vezetöknek nem kell valódi


választásokkal szembenézniük.


Vajon a magyar politikusok tágabb látókörüek, mint a kelet- eu-


rópai kollegáik?


Felfogják-e, hogy mit kell tenniük, ha el akarnak kerülni egy


újabb forradalmat, amelybe belebukhat a rendszer, a kommunista


párt, esetleg maga az ország?


A „Nagy restvér” még mindig figyel.”


vége


(Beszélö 23. szám 1988)


Mi történt ezek után?


A Magyar Szocialista Népköztársaság társadalmi, politikai és gazdasági rendszere


forradalom nélkül megbukott.


1988 elött Magyarország a KGST második legeladósodottabb


országa volt


És mi történik most húsz év elmúltával?


-Fekete Jánost az MSZP- SZDSZ kormány tavalyelõtt a Köztársasági Érdemrenddel tüntette ki


2008- ra Magyarország a EU legeladósodottabb országává vált.


A liberális ellenzék SZDSZ néven a legutolsó pillanatig a Magyar Köztársaság kor-


mányzati tényezõje volt. Majd ellenzéki szerepet öltött, tekintettel arra, hogy az IMF a hitelek megadását


ellenzéki támogatáshoz kötötte.



Na most üljünk még egy darabig és gondolkodjunk!


Baráti üdvözlettel ;


Bodó Kirchsteuer Attila