Az IMF és az SZDSZ történelmi kapcsolata. Avagy hogyan érik a gyümölcs?
- Részletek
- Bodó Kirchsteuer Attila
- Találatok: 1031
Az IMF és az SZDSZ történelmi kapcsolata. Avagy hogyan érik a gyümölcs?
Bodó Kirchsteuer Attila
MIVEL JÁR MAGYARORSZÁG IMF TAGSÁG ?
címû cikkében Harangi Fülöp a következõket írja:
"1978-1980 között a hazai külgazdasági hiány
jelentõsen megnövekedett. Az akkori politi-
kai vezetés hitelek felvételével próbált
egyensúlyt teremteni.Ekkor kezdõdtek el a
csatlakozási tárgyalások a Nemzetközi Valu-
taalappal. Az oroszok mindenrõl tudtak, mi-
vel nélkülük semmit nem lehetet tenni a ke-
leti blokkban. Azzal, hogy hazánkat beléptet-
ték egy nemzetközi pénzügyi rendszerbe, a
Nemzetközi Valutaalap úgynevezett készen-
léti vagy kisegítõ hiteleket nyújthatott Ma-
gyarországnak. Az IMF határozta meg azokat
a feltételeket, amelyekhez ezen hitelek nyúj-
tását kötötte. Lényegében az IMF irányította
ezen országok gazdaságpolitikáját. Belépé-
sünktõl kezdve a hazai-gazdasági pénzügyi
folyamatok irányítását csak az IMF szigorú
ellenõrzésével lehet megvalósítani. Az
IMF-nek elsõsorban adósságbehajtó szerepe
van, hitelt csak akkor ad, ha elkerülhetetlen.
Az IMF csatlakozás nagy terve Fekete Já-
nos névéhez köthetõ. Következménye az
lett, hogy a magyar gazdaság iszonyatos adós-
ságcsapdába került, amelybõl szinte lehetet-
len mind a mai napig kilépni. A belépés pilla-
natától nem lehettek önálló gazdasági törek-
vései az országnak, csak az IMF által
meghatározottakat teljesíthette. Ugyanis ez
volt a feltétele annak, hogy további hiteleket
kapjunk, ami viszont azt jelentette, hogy az
újabb és újabb pénzek nem a gazdaság élénkí-
tésére, hanem a kamatok törlesztésére men-
tek el, miáltal soha nem csökkent a tényleges
adósság. Azokban az idõkben hatalmas
mennyiségû erõforrás áramlott ki az ország-
ból, miközben az adósság nemhogy csökkent,
hanem drasztikusan növekedett. Az eladóso-
dás oka az volt, hogy elsõsorban csak a kama-
tokat fizettük, a tényleges tartozást nem. Az
1983-as csatlakozástól 1990-re már több,
mint 20 milliárd dolláros lett az ország adós-
sága. A magyar kormánynak minden évben
1998-ig jelentést kellett készíteni a gazdaság
állap otáról, ezzel kiszolgáltatták az országot.
Az IMF nagyon szigorú elõírásokat fogal-
mazott meg vagyis ha Magyarország hitelt
akart felvenni, akkor folytatnia kellett azt a
törvénytelen utat, amit a spontán privatizá-
ció indított el, majd az állami vagyon teljes
széthordásával tetõzõdött be. 1970-1987 kö-
zött az ország nettó adósságállománya a mini-
mális 0,5 milliárd dollárról 13, 7 milliárdra
nõtt. Ugyanekkor 1980 és 1995 között több
mint nyolcszorosára nõtt, a bruttó adósságál-
lomány elérte a 35 milliárd dollárt. Eközben
az 1980-ig felvett adósságállomány többszö-
rösét, 1995-ig mint egy tízszeresét fizette
vissza az ország.
Az IMF valamint a Világbank két olyan
szervezet, amely Magyarországnak nemhogy
a jólétét nem segítette elõ, hanem annak
tönkretételében játszott kiemelkedõ szere-
pet. A nemzetközi pénzügyi hatalomnak óri-
ási érdeke fûzõdött ehhez, mert ezáltal hatal-
mas erõforrásokat és tõke erõforrásokat is ki
tudtak vonni az országból. Egészen biztos,
hogy az 1990 elõtti idõkben az oroszokhoz is
került a pénzbõl, de azt nem lehetett meg-
mondani, hogy mekkora érték volt ez. A hi-
telek igen komoly része be sem jött az ország-
ba. Az sem igaz, hogy Magyarország lakosai
felélték az átmeneti hiteleket. Ezek a hitelek
jórészt az (MSZMP) akkori elit zsebeibe ván-
doroltak.
Az ország problémáit meg lehetett volna
oldani az IMF nélkül. Például úgy, ha nem
visz ki a szovjet piac olyan hatalmas mértékû
erõforrásokat, mondjuk az ötven forintos al-
mát két forintért, vagy az ideiglenesen itt ál-
lómásozó szovjet hadsereg nem használhat és
kaphat meg szinte ingyen. Magyarországot fel
lehetett volna virágoztatni, mégpedig úgy,
hogy nem kellett volna alacsony szinten tar-
tani a béreket. Ilyen értelemben az akkori ha-
talom képviselõi feláldozták az országot és
ma is ennek a terhét nyögjük.
Megoldás még mindig van! A gazdasági
és pénzügyi területen teljes nagytakarítást
kellene végezni, még véghez lehetne vinni a
privatizáció teljes újravizsgálását, természe-
tesen most már sokkal nehezebb, mint a
kilencvenes évek elején.
Harangi Fülöp sk. "
Harangi Fülöp által jegyzett írást az alábbiakban egészítem ki.
A magyar nemzet politikai és ezzel együtt gazdasági irányváltá-
sában, az irányok meghatározásában tetten érhetö a korábbi politi-
kai ellenzék felelössége is.
Mivel a magyarországi ellenzéknek már évekkel a rendszerválto-
zás elött több szekértábora volt, ezért meg kell nevezni azt az ellen-
zéki kört, amelyet különös felelössség terhel azért a kilátástalannak
tünö helyzetért, amelyben a jelenlegi magyar gazdaság „dagonyáz-
ni“ kénytelen.
Bizonyára lesznek olyanok, akik azt mondják a dagonyázás nem
is olyan rossz dolog.
Valóban kellemes elfoglaltságnak tünik a disznók számára, de
nem a magyar nemzet számára, amely ebben a dagonyában napi
szintü iszapbírkozást folytat.
Az adóság szorításából csupán a dagonya iszapos síkossága miatt
tud egyre másra kicsúszni.
Ebben a tragikomikus helyzetben, ott áll száraz lábbal a parton,
az egykori magyar liberális ellenzék, SZDSZ néven mint kormány-
zati tényezö.
Most nézzük és olvassuk együtt azt, hogy mit írt a liberális elenzék
1988-ban a BESZÉLÖ 23. száma, 46. oldalán. Tulajdonképen ezzel
az anyaggal egészíteném ki Harangi Fülöp kiváló írását:
Idézet:
„Magyarország nemzetközi pénzügyi helyzetének jövöje a magyar
politikai vezetök tisztánlátásán múlik. A legtöbb magyar politikus
még nem értette meg, hogy az ország jobban járna, ha engednének az
IMF követeléseinek, és alapos gazdasági átalakulást hajtanának vég-
re. A tipikusan magyar politikus (ezt nem tudom, hogyan kell értel-
mezni B.K.A) ehelyett hosszan bátorítóan beszél arról, mi mindent
lehetne csinálni, és beéri a nagy nyilvánosság megnyerését célzó
néhény gesztussal. Esetleg ha egy hónapra Lengyelországba vagy Ro-
mániába szánüznék a vezetö magyar politikusokat, az segítene
meggyözni Öket arról, hogy gyorsan rendbe kell tenni a házuk táját.
Nem lenne meglepö, ha az IMF és a józan magyar közgazdászok (va-
jon kik lehettek ezek? B.K.A.) nem tudnák megygözni a magyar poli-
tikusokat. A román, lengyel és jugoszláv politikusok 1980-81 során
nem voltak meggyözhetök. A lengyel politikai vezetés még akkor sem
értette meg az idök szavát, és még akkor sem szánta el magát a
cselekvé sre, amikor egy olyan vállsággal kellett szembenéznie, ame-
lyet a század hártralévö éveiben sem lesznek képesek megoldani. (Mi-
lyen jól tették és most mennyivel jobb nekik! B.K.A.) a nyugati
megfigyelök elött világossá válik e magatartás mozgatórugója, ha fi-
gyelembe veszik, hogy ezeknek a politikai vezetöknek nem kell valódi
választásokkal szembenézniük.
Vajon a magyar politikusok tágabb látókörüek, mint a kelet- eu-
rópai kollegáik?
Felfogják-e, hogy mit kell tenniük, ha el akarnak kerülni egy
újabb forradalmat, amelybe belebukhat a rendszer, a kommunista
párt, esetleg maga az ország?
A „Nagy restvér” még mindig figyel.”
vége
(Beszélö 23. szám 1988)
Mi történt ezek után?
– A Magyar Szocialista Népköztársaság társadalmi, politikai és gazdasági rendszere
forradalom nélkül megbukott.
– 1988 elött Magyarország a KGST második legeladósodottabb
országa volt
És mi történik most húsz év elmúltával?
-Fekete Jánost az MSZP- SZDSZ kormány tavalyelõtt a Köztársasági Érdemrenddel tüntette ki
– 2008- ra Magyarország a EU legeladósodottabb országává vált.
– A liberális ellenzék SZDSZ néven a legutolsó pillanatig a Magyar Köztársaság kor-
mányzati tényezõje volt. Majd ellenzéki szerepet öltött, tekintettel arra, hogy az IMF a hitelek megadását
ellenzéki támogatáshoz kötötte.
Na most üljünk még egy darabig és gondolkodjunk!
Baráti üdvözlettel ;
Bodó Kirchsteuer Attila