Égen menõ szép madár...-téli napforduló
- Részletek
- Béres Erika
- Találatok: 947
Égen menõ szép madár...-téli napforduló
"Égen menõ szép madár,De nem madár, szárnyas angyal,Szárnya alatt szent oltár,Szent oltárban igaz hit,Igaz hitben Boldogasszony.Kelet felõl tekint a Nap,Ott látta az Õ szent fiát." "Kerek istenfája,Szép tizenkét ága,Szép tizenkét ágának,Ötvenkét virága,Ötvenkét virágán,Három aranyalma.Aki ezt kitalálja,Hull az áldás arra."
"A régi ember hitte, hogy a téli "napfordulat" misztériumában, amikor meghal, s még ugyanabban a pillanatban meg is születik az új életet adó, áldott fény; (Megváltó támad Isten akaratából) éjféli harangszókor aranyossá válnak (vagy borrá változnak) a vizek, a kút vize is, s ha benne megmeríti az almát, amely számára az élet "egész"-ségét idézte meg, az szakramentummá lényegül.Játékával e magasztos éjjelen a minden-kerekség része lett (jószágával együtt), s részese majdan az elkövetkezõ esztendõben Isten áldásának.A természetben élõ ember a világot, a Mindenséget kereknek észlelte: "kerek határ", "kerek világ", s e kerekség kellõs közepét, a "föld köldökét" szentnek tartotta. A moldvai csángó-magyarok szerint "a föld köldkirû , ha van szó, ahul õsapáink tájai, ahul él az ember, ahul nyeri mindennapi kenyerit, ott hul ismeri az egész világot".A föld köldökét az égi biztos ponttal, féltekénken az északi sarkcsillaggal az "égig érõ fa" kötötte össze (az eget tartó világoszlop, a Mindenség tengelye),amelynek csúcsán a Teremtõ trónól, aki rendet tesz a világ látszólagos káoszában, s jeleket támaszt, amellyel tudatja a rendet, s parancsait.Õ rakta az ég búrájára a csillagokat (s alkotta a csillagképeket), a Napot és a Holdat, azokat az égi lényeket, akik az égig érõ fa körül keringenek fáradhatatlanul. Ezek segítségével tájékozódott a régi ember, mind a kerek világ,mind a kerek esztendõ és nap születést, életet, halált hordozó, ciklikusan változó tartományában, tér-idõ misztikus mezején. Az évkört már az ókorban tizenkét egyforma idõtartamú részre tagolta az ekliptikán köbemozgó (a régi ember által megtalált és kitüntetett) tizenkét csillagkép: az állatöv égi "képírása". A tizenkét csillagképhez tizenkét egymást kiegészítõ tulajdonság kötõdött, földi életünk, élõ környezetünk változásainak és átváltozásainak köre, ritmusa. A változások és átváltozások idõpontjaihoz már az õsidõkben kultikus cselekvések tartozta: s fokozatosan ünneppé nemesedtek az évkör megtalált csomópontjai. A középkori keresztény ünnepek (Jézusról, Szûz Máriáról, az angyalokról és a szentekrõl való megemlékezés alkalmai) csaknem kivétel nélkül az úgynevezett pogány ünnepek helyére kerültek. A régi formákat új tartalommal töltötték meg. A középkori ember hite szerint a Teremtõ parancsára elevenné, idõszerûvé, rendezetté lett az ókor végére bálványimádássá merevedett (túlspekulált, kaotikus) szakrális gyakorlat, a Mindenség megtalált rendjéhez való igazodás módja "módszere".Népünkhöz - legendáink, szakrális falképeink, szokásaink tanúsága szerint - Szent Lászlóval szólt magyarul az "új" Isten. A kersztény államot alapozó Szent István után Õ volt keresztelõnk. Naptári ünnepe június 27., a nyári napfordulót jelölõ Keresztelõ Szent János (Jánosnak Jézusról való mondása: "Neki növekednie, nekem pedig kisebbednem kell" - János 3,30 - egyszerre utal a nyár napforduló utáni csökkenõ, illetve a téli napforduló után növekedõ fényre) június 24-i ünnepét követi.A középkorban a napfordulati tüzek, a "szentiváni" tüzek mellett az Õ ünepének vigiliáján is föllobbantak. Nagy Lajos királyunk aranypénzeire Szent László képét vereti, megváltoztatva a mintául választott firenzei forint Keresztelõ János ábrázolását. Szent László az, aki a csodaszarvast (Isten küldöttét) a "pogány" magyarság "fényes állatát" angyalnak nevezi (nem tünteti el, átváltoztatja csupán!) a mogyoródi dombon, I. Géza elõtt: "Bizony nem szarvas volt ez, hanem Isten angyala". Falusi népünk archaikus imádságban a "se nem kicsi, se nem nagy madár, amely éppen akkora, hogy az eget a földdel összekötheti".- hasonlóképpen alakul át:"Égen menõ szép madár,De nem madár, szárnyas angyal,Szárnya alatt szent oltár,Szent oltárban igaz hit,Igaz hitben Boldogasszony.Kelet felõl tekint a Nap,Ott látta az Õ szent fiát." "Kerek istenfája,Szép tizenkét ága,Szép tizenkét ágának,Ötvenkét virága,Ötvenkét virágán,Három aranyalma.Aki ezt kitalálja,Hull az áldás arra." Isten kerek esztendeje tizenkét más-más ágat, hónapot hajt, a tizenkét hónap ötvenkét hetet virágzik, s az ötvenkét hét három nagy ünnepet (karácsony, húsvét, pünkösd) terem. A három aranyalma archaikusabb felfogásban a Nap keltének és leszületésének három kardinális helyét jelölte, jelentette: a téli és nyári napfordulati, s a két napéjegyenlõség azonos helyét."
Forrás: Molnár V. József azonos címû könyve nyomán