Mítosztalanítás/ 45. Ukkama=Fekete, Edessa királya


/folyt.

Nagyrészt az angol történész, Ian Wilson kutatásainak köszönhetjük,hogy a lepel történetét egészen az eredetéig vissza tudjuk vezetni.

Rengeteg történelmi bizonyítékkal a birtokában Wilson bebizonyította, hogy a lepel azonos az edessai /ma Urfa Törökországban/ "képmással", amelyrõl már az elsõ századból is vannak leírások és amelyet "mandylion" néven ismernek a VI. század óta.

A szent lepel története annyira érdekes, mint egy kalandregény, - lám a valóság sokkal izgalmasabb lehet, mint a fantázia szülte történetek.

...

A zsidók apokrif evangéliuma szerint, melyet a nazariták használtak, Jézus a leplet a "papok szolgájának" adta feltámadása után.

Felételezhetjük,hogy aki kapta, nem Jézus ellensége volt, sem pedig valaki, aki kevéssel korábban kísérletet tett volna megölésére.

Sokkal valószínûbb, hogy a papok szolgája e felbecsülhetetlen értékû ajándékot valamilyen különleges szolgálatért kapta jutalmul.

Cezareai Eusebios püspök írta Kr.u. 325 körül a "Historia Ecclesiastica" c.mûvében, hogy Edessa királya /V. Abgar, Ukkama=a Fekete, Kr.u 9-46-ig uralkodott/ hírnököt küldött Jeruzsálembe és Edessába hívta Jézust, hogy meggyógyítsa krónikus kiütéseit.

Eusebios említ egy állítólagos levélváltást Jézus és Abgar között, amelyet az edessai király archívumából szerzett meg és amelyet õ maga fordított le az õsi szír /azaz aram/ nyelvbõl görögre.

A levélváltás szerint Jézus maga nem tudott útrakelni, de az Evangélium hírdetõi közül valakit elküldött maga helyett, /Lk. 10.1-ben említett/ 7o tanítvány egyikét.

A tanítvány neve görögül Taddeus volt / nem õ volt a hasonló nevû apostol/, szírül pedig Addainak nevezték.

Jézus õt küldte Abgarhoz egy rejtélyes arcképpel, amitõl a király rögtön meggyógyult és megtért Jézus tanítása szerint.

1850 körül õsi szír kéziratokra bukkantak egy kolostorban a Wadi el-Natrun /Nátronvölgy/ közelében, az alsó-egyiptomi sivatagban és ezekben megtalálták Abgar történetének különbözõ változatait.

Minden beszámoló megegyezik abban, hogy a látványos csoda után Addai -Taddeus beszédet tartott Edessaban /ma Urfa Törökországban/, melynek hatására a legtöbb polgár követte királyát és áttért az

"Új Szerzõdés" vallására.

Mivel egy sírból származó leplet "tisztátalannak" tartottak akkoriban, érthetõ, hogy miért nevezték "képmásnak".

/szerk.Béres E./