Mítosztalanítás/ 38. Ki ez?


/folyt./


Jézus személyiségét és életének eseményeit titokzatos homály fedi, - tág teret hagyva a találgatásoknak.

Életének történelmi eseményeihez való rekonstruálás a bizonyítékok hiányában igen bonyolulttá teszi az okok meghatározását.

Jézus kénytelen volt egész életében megõrizni titkát azért, hogy ne kerüljön ellenségeinek kezére.

Bármely kísérlet arra, hogy megpróbáljuk leírni Jézus Krisztus történelmi alakját bizonytalanságot hagy.

Ilyen sok bizonytalanság végül általános beletörõdéshez vezet.


A mi Jézus Krisztus természetérõl és személyiségérõl alkotott képünk nem annyira a dokumentált életrajzon és magának az embernek történeti megismerésén alapul, mint inkább egy koncepción, amely meghaladja a történelmet /de amelyet semmi esetre sem ingatott meg a történelem/.

Makacsul próbáljuk kitágítani a számunkra természetes és felfogható határait.

Végülis minden kérdésünk ugyanabban a központi kérdésben foglalható össze, amelyet már Jézus kortársai is feltettek:


"Ki ez?" /Mk 4.4l./


Jézus történelmi alakja heves viták tárgya volt.

Intése a hallgatásra, az, hogy még a tanítványok sem tudták õt megérteni és az Emberfia elröppenõ szavai mind szerepet játszottak ebben a vitában.

Hiszen még az õt közvetlenül körülvevõ tanítványok sem voltak képesek helyesen értelmezni szavait vagy fölfogni üzenetének

teljességét.

Furcsának és rejtélyesnek tûnt számukra Jézus, aki nyilvánvalóan

nem látta szükségét annak, hogy érthetõbbé tegye magát hallgatói elõtt.

A tanítványoknak pedig kifejezetten megparancsolta, hogy hallgassanak.

Akkor is, amikor betegeket gyógyít.

"És azt akarta, hogy senki se ismerje fel"/Mk 7.24,9.3o/

Úgy tûnik, hogy hatalmas szakadék választotta el Jézust tanítványaitól, akik egyszerûen nem értették õt.

Értetlenségüknek és bosszúságuknak nem egyszer jelét adták.

Elsõ nyilvános megjelenése Jeruzsálemben szintén rejtélyes.

Miért fogadnának egy plebejus származású férfit ilyen nagy ünnepléssel a városban, ha harmincéves koráig gerendákat gyalult apja asztalosmûhelyében és ez alatt az idõ alatt egész biztosan már jól ismerték volna a helybeliek.

Palesztina népének lelkes üdvözlése inkább azt sugallja, hogy messzirõl tért vissza, igen hosszú távollét után, új, ismeretlen eszmékkel és különleges képességekkel.

Ez az elmélet új értelmet adna a nazarénus Keresztelõ János kérdésének:

"Te vagy-e az Eljövendõ vagy mást várjunk?" /Mt.11.3./

/szerk.Béres E./