Mítosztalanítás/ 31. Új - szerzõdés


/folyt.


Qumránban találtak egy olyan iratot is, amely a nõtlen szerzetesrend szabályainak tekercséhez volt varrva.

A tekercs címe: "Az egész közösség szabályai" /1 Q8a/

a közösség laikus ágának tagjaihoz szólt, azokhoz, akik házasságban éltek.

A laikus ághoz tartozókat l4. évüktõl bevezették a közösség minden tanításának és szabályának tudományába.

Jézus valószínûleg ennyi idõs korában érkezett Jeruzsálembe /Egyiptomból?/ és ebben a korában aztán "el is tûnt" onnan, - és nem látták viszont csak fiatal, harmincéves férfiként.

A férfiaknak nem volt megengedett a házasság harmincéves korukig, huszonöt éves korukban pedig már tisztséget kaptak a közösségben és beleszólhattak a közös ügyekbe.

Harmincéves korukban elérhettek bármilyen vezetõ tisztséget, de kötelességük maradt engedelmeskedni a papnak és a közösség öregjeinek.

Az egyes személy tisztségével és szolgálatával vívhatott ki megbecsülést.

A tisztségviselõktõl elvárták, hogy öregkorukban visszavonuljanak.

A tekercs vége felé található egy ünnepélyes eszkatologikus lakoma ültetési rendjének leírása - pontosan az az eset, ami a Jézus tanítványai közötti vitát is okozta az Utolsó Vacsorán /v.ö. Lukács 22.24./


Egy másik, részben súlyosan megsérült tekercs bibliai, valamint eredeti "esszénus" zsoltárokat tartalmaz. Mind a negyven zsoltár ezekkel a szavakkal kezdõdik:

"Magasztallak Téged Uram" és következetesen

"Hochajot" - "Magasztaló ének" az elnevezésük /1 QH/.

A megtalált kéziratok bizonyosan olyan leletek, amelyeket /talán véletlenül/ mellõztek az elmúlt századok során.

Origenész példáuk megemlíti, hogy Jerikó közelében egy edényben zsoltárok fordítását találták meg más kéziratokkal együtt. Bagdad/Szeleukia nesztoriánus pátriárkája, I. Timóteus/Kr.u.823+/ is említ hasonló esetet. A szövegek egy részét titkos kóddal jegyezték le és igen sok vita támadt "Új Szerzõdés" /ezzel az elnevezéssel helyettesítette Martin Luther az "Újszövetséget"/, valamint a rejtélyes "az Erényesség Tanítója" körül.

/szerk.Béres