Mítosztalanítás / 12. - Mózes és a hatalom


/folyt.


Bárki is akadályozta Mózest hatalomvágyának kiélésében, könyörtelenül vereséget szenvedett.

A megsemmisítések eszköze a tûz volt, - ezt sokszor használta hatalmának demonstrálására is, - mivel Mózes gyakran gyújtogatással próbálta megerõsíteni helyzetét.

Nyilvánvalóan a mágikus praktikák egész tárháza állt rendelkezésére.

Az egyiptomi varázslók elõtti megjelenését követõen /Kiv. 7.8-13./ Mózes nagy mágusi hírnévre tett szert az ókori görögök között.

A korai keresztény idõkben apokrif iratok tûntek fel, amelyek kiegészítették a Pentateuchust /a Mózesnek tulajdonított 5 könyvet/, - annak mágikus hatalmát Mózes hatalmával azonosítva.

"Mózes 6. és 7. könyvének" szövegei, amelyek Jézus születése után terjedtek el, visszatértek az egyiptomi hagyományhoz és egész sor bûvös szót, varázslást, mágikus imát, valamint különbözõ eredetû titkos tanok szövegeit tartalmazzák.


J.Juergens /l928./ a "Bibliai Mózes" c. munkájában bebizonyította, hogy az egyiptomi papok képesek voltak lõport elõállítani, tüzijátékot és valamilyen bengáli-tüzet rendezni már 6ooo évvel ezelõtt is.

Prof. Petri angol régész 1906-ban kiadott kutatásaiból kiderül, hogy Mózesnek nemcsak az egyiptomi templomok fölött volt fennhatósága, hanem a sinai királyi bányák fölött is, - így a "Gnefru" kénbánya fölött is, - amely már Kr. e. 5ooo óta mûködött.


Mózes a papok titkos irataiból tudott a lõporkészítésrõl és a por összetétele az elõállítás szempontjából igen egyszerû volt.

Ezért, amikor alárendeltjei megtagadták az engedelmességet - és õ bizony igen sokszor prédikált /Kiv. 18.13./ - "pusztító poklot " idézett elõ, amelynek hatásában biztos lehetett. /Kivonulás 19,18,24,17,33.9/ valamint:

Deuteronomium /Másodtörvénykönyv/ 4.11, 4.24, 4.33, 4.36, 5.4, 5.5, 5.23, 9.3, 32,22/.


A Sinai-hegyi összetûzés /Kiv. 19./ 25o ember tûzhalála Kórah lázadása után /Számok könyve 16.1-35/ és többezer ember halála egy tûzviharban, amikor Mózes ellen támadtak /Számok, 17.6-15/, -példák az erõdemonstrációra.


Amikor Áron fiai a szent helyen "idegen tûzzel" áldoztak, amit az Úr "nem parancsolt nekik" , - halálosan megsebesültek /Leviták, 10.l-7./

Még maga Mózes is megsérült, - következõleg egy robbanás következtében eltorzult az arca, ezért különleges leplet kellett viselnie /Kivonulás 34.29-35./


Mózest továbbra is nagy törvényalkotónak tartják, de a

"Tízparancsolat" a valóságban nem más, mint azoknak a törvényeknek az összefoglalása, amelyek jóval Mózes születése elõtt korábban már Babilonban is ismertek voltak.


/szerk.Béres E.