Mítosztalanítás / 11. - A betû szerinti értelmezés
- Részletek
- Béres Erika
- Találatok: 945
Mítosztalanítás / 11. - A betû szerinti értelmezés
/folyt.
Manu azért lépett szövetségre a brahmanákkal, hogy megdöntsék a Védákban leírt szociális struktúrát.
Írásainak betû szerinti értelmezése okozta követõinek pusztulását,-akik a papság korrupt uralmától szenvedtek.
Hasonlóképpen a mózesi szájhagyomány írásos emlékei is átvették azt a zsarnoki szerepet, amit Mózes elõdei játszottak Izrael népeinek kormányzásakor.
"Mózes" neve az egyiptomi nyelvben egyszerûen "gyermek"-et jelent vagy szó szerint : "megszületett"-et.
/pl.Tutmozes/.
Egy másik - a héberen alapuló - magyarázat szerint a név a "mo"-"víz" és "useh" - "megmenteni" szavakból származik, ami megfelel a Mózesrõl szóló legendának, hogy úszó gyékénykosárban találták meg. /Kiv. 2.10./
Az Ószövetség történeti vizsgálata kimutatta, hogy Mózes nem lehetett a neki tulajdonított öt könyv alkotója,- a "Pentateuchus" évszázadok szájhagyományának és írásos emlékeinek eredménye.
A különbözõ forrásokat bizonyítja a stílus következetlensége, az ellentmondások és ismétlések valamint az alapvetõ teológiai tézisek összegyeztethetetlen változatai.
Amit a történetbõl tudni lehet: Mózes létezõ személy volt, az egyiptomi királyi udvarban nõtt föl, papok nevelték és befolyásos tisztviselõ volt az államigazgatás minden területén.
Mózes tanában a mágikus praktikák, a védikus elemek és az egyiptomi bálványimádás elemei keveredtek.
Szándéka az egyetlen Isten létezésének hirdetése volt, - Izrael Istenéé és hogy "véget vessen" minden más isten hatalmának,-kénytelen volt "csodákhoz" folyamodni....,hogy foganatosítsa
Isten - azaz saját - akaratát.
A görög és a római mitológiát a keresztények nem fogadják el, mint hitük vallásgyökereit, - helyettük Mózes szövegeit használják, - ez éppoly ellentmondásos dolog, mint azt elfogadni, hogy a bosszúálló Isten, akit Mózes pusztító tûzként festett le, - azonos az Újszövetség Istenével.
/szerk.Béres E.