LEVELEK A GÖDÖRBÕL:Szokásjog vagy polgári ideológia?-beszélni,csak beszélni...
- Részletek
- Béres Erika
- Találatok: 904
LEVELEK A GÖDÖRBÕL:Szokásjog vagy polgári ideológia?-beszélni,csak beszélni...
A "köz" mûvelésében résztvevõ drága Hölgyeim és Uraim! Engedelmükkel felhívnám a figyelmüket a következõkre. Mielõtt egy szóval "operálnak" vagyis úton-útfélen hangoztatnak egy kifejezést,- netán arról elõadássorozatokat tartanak vagy sajtóban és politikusként beszélnek, - tisztába kellene jönni annak valódi jelentésével. Úgyis,mint szógyök,valamint mint jelentéshordozó. Segítek: "éthosz""- eredetileg az állatok legelõje, majd az ember szokásos lakóhelye, az ezzel összefüggõ dolgok: szokás, hagyomány, illem. A latin "mos",-morál-"akarat", ami szokásban, erkölcsben, törvényben nyilvánul meg. A magyar "erkölcs" szó -legrégebbi elõfordulása a XIV.-XV. század körül - eredete ismeretlen. Politika,média,ideológia,szociológia,paradigma-váltás Itt jegyzem meg, hogy semmit nem változott a világ,-ahogy a magyar társadalom ezirányú szokásai sem. Amikor úgy 35 évvel ezelõtt filozófust hívtak az akkor engedélyezett mûsorokba, a következõ történt: Körben ültek egy asztalnál "okos" emberek. Egy hivatalalos pártfunckionárius, egy jogász, egy közéleti személyiség,pár egyházi képviselõ,- és õ. A mûsorvezetõ 58 percen át kérdezte és beszéltette -az összes többit. Végül az utolsó két -azaz kettõ- percben hozzáfordult,- aki lelkiismeretesen el is kezdte: "Nos, a szó jelentése valójában...."-majd lekeverték az adást,mert letelt az adásidõ. Amikor diákként éltem, semmi izgalmasabbat nem tudtam,mint azok az elõadások, ahol ilyesmirõl volt szó. Eltelt majd 25 év. Mivel találkoztam eközben? -"nagy nevû" közéleti személyiségeket lehetett látni televízióban és rádióban -akiknek a fejében csak egyfajta ideológia ült és ebbeli elfogultságból vagy annak elkötelezettjeként nem volt képes szellemi vitákra /pár éve pl. egyikük egy adásban szennylapnak nevezte az egyik legnagyobb napilapot/. - Szellemi irányadóikról beszélni sem érdemes. -ugyanilyen "okos" emberek voltak a rádiók vezetõi, akik külön szobában bólintottak arra, kinek,mit szabad elmondania adásban a "köz javára" -találkoztam mindenféle iskolákban futószalagon gyártott médiásokkal,- akikkel valamit elhitettek /ahogy ma sem igen érdekli jó részét,hogy mi az üzenet valójában és mi is a módja azt átadni,- a "benne élõk" a politikusok hülyeségei és bábszinháza utáni hírek rabszolgáiként futkosnak hajszoltatva -Vannak azután a "megmondó" emberek,-akik úgy gondolják,hogy így-meg úgy lehetne..../"Ták-országban" -Egy rövid ideje újra megjelent egy-egy egyházi ember a beszélgetõs-mûsorokban.Kedélyesen elbeszélgetnek egy-egy társadalmi jelenségrõl. Az ott ülõk közül nem egy esetben tudomása sincs a történtekrõl, azok hátterérõl. - Elkezdték az "erkölcs" fogalmát, mint olyat "bevezetni a köztudatba"./ilyen irányú kódexek régóta léteztek pl. a bankoknál is, a dolog nem újkeletû,-az eljárás módszere hasonult képviselõik felfogásához/ -az "erkölcs egyetemes válságáról" beszélnek,-okként jelölve meg a szakterületek gondjaiban. -"erkölcsiségrõl és értékrendrõl" kezdenek kommunikálni Paradigmaváltás? Csak nem ott tartunk, hogy "mi az ember?" Csoportok és szövetségek, közösségek és egyházak szeretnének a megújuláshoz segítséget adni. Ez -tetszik tudni- így volt mindig, amióta világ a világ. Mindig az egyes ember, mint ego, létezõ, /"on"/ hoz döntést, döntéseket, már amennyiben szellemi lényként egzisztál. Meg kell mondjam, csoportos "megtérésben" nem bízom. Valahogy azért nem, mert a jószándékkal kikövezett utakon, a nagyon lelkiismeretesen és becsületesen induló kezdeményezések mentén valahogy mindig elõbukkannak a rejtett érdekek,-akár hatalmi,anyagi vagy egyéb elõjellel. Ahogy látom, még abban sincs egyetértés, hogy a mózesinek mondott "parancsok",-netán mint kánont/?/ beiktatása vagy besóhajtozása túl eredményes lenne. Az, amit úgy hívunk, a "lélek ismerete" egy gyerekben is benne van. Példát és utat mutattak a gyereklelkûeknek azok, akik most errõl beszélnek? Olvasom ugyanitt, hogy "az értékrendnek meghatározó befolyása van". Ó , igen. Politikai oldaltól függetlenül,-merthogy mostmár nem "jobb"-vagy "bal"-oldalnak mondja a média által újabban bevezetett terminológia a hazai gondolkodási és választási /?sicc!/ lehetõséget - hanem "nemzetinek" vagy "nemzetietlennek",- tanácsolható, hogy az egyes embernek, mint olyannak kellene elsõsorban magába néznie és gondolkodásmódjában "megtérnie",- úgyis mint "metanoia"-a gondolkodás megfordulása. Úgy mondja ezt a jó magyar nyelv,- lsd."szokás",hogy: "söpörjön a maga háza táján". Meg kell mondjam, nem hiszek az ember "bûntelenségében", "megtértségében" és szép erkölcsiségében. Azt gondolom,hogy az ember egy angyal és ördög közé gyúrt valami,-jó és rossz keveréke,-de nem a mindenkori dualizmus dönti el,hogy milyen. Abban az erõben viszont hiszek , ami a parasztokat arra vezérli, hogy hajnalban fölkeljen, enni adjon az állatainak, elvesse a vetõmagot, tûzõ napban learassa, a legelõrõl hazahajtsa, minden és mindenki ellenében évszázadok alatt. Az õ csöndjeikben, kínjaikban,-mégis derüjükben, Nap-ba hunyorgásukban hiszek. Pedig nincs "küldetés-tudatuk".Nem is tudják, mi az. De beléjük van írva a rend. Nem beszélnek, tesznek. Nagy szavakat városi elidegenedettségben igen sokat lehetett mindenkor hallani,- fõként szellemi,lelki, egyházi,politikai téren. Nem "hierofánia", szent tér egy egy újdonsült csoport környezete. Akaratlagos vagy nem szándékos bántás, lekezelés, rátartiság, jellemtelenség mindenütt jelen van ,ahol emberek jelen vannak. Még a szentek sem voltak mentesek-saját bevallásuk szerint sem-kisszerû gyöngeségektõl. Ne beszéljünk tehát kiválasztottságról és isteni küldetéstudatról -mert nagyon rosszul veszi ki magát. Fõként akkor, amikor volna mirõl elgondolkodni. A "polgár" fogalmát bevezetett párt-ideológusok hatalmi és érdekkörei csak egy másik szín a palettán. Egy megint divatos szó"elit". "Szellemi, lelki, tudományos, szakmai és média- elit magyarázza milyennek "kell" lennie az értékrendnek, a társadalomnak. Bár- nyersen fogalmazva "fejétõl büdös a hal", ezekre nem a fehérgalléros bûnözõk, vagy a munkát sosem látott, de támogatott rétegek képviselõi fognak figyelni. Ez egy hermeneutikus kör hölgyeim és uraim. A rendet a káosz elõzi meg. De melyik rendet? Többnyire akkor tévednek, amikor azt hiszik, valamit "csak így,-csak egyféleképpen, csak az általuk közvetített módon " lehet csinálni. És ez okozza a legtöbb társadalmi válságot, meg nem értést. Mi ennek az oka? Ha kicsit jobban megnézzük a szeretet és türelem,az erkölcs fogalmát, - nem kontextusbanm hanem társadalmi folyamatokban-, mindjárt láthatjuk, hogy annyira szeretõ, türelmes,erkölcsös embert, csoportot, pártot nem találunk,-csak éppen reneszánszát éli ezekrõl beszélni. Tetszik tudni, mindannyian benne voltunk abban a folyamatban, ami idáig vezetett. Magyarul: a kísérletet végrehajtó saját maga is „benne áll” a kísérletben,-saját eszközeit alkalmazza,- ilyen értelemben nem lehet objektív. Kísérletezgetni lehet,-csak éppen közben életek, családok, közösségek, kezdeményezések mentek tönkre, váltak céljaikat vesztett érdekközösséggé. Jobbnak is nevezett oldalon.
Érdekes módon pont azok a közösségek hallgatnak, akik pedig túlélték a disznóságokat. Merthogy õket nem kérdezte senki. Csakhogy megtanultak túlélni, generációkat felnevelni egy minduntalan sorsáért kesergõ –de önmagába alig nézõ társadalomban.
Szûkebb értelemben azonban az cselekszik etikusan, aki nem követi vakon az áthagyományozott viselkedési szabgályokat, hanem saját belátása nyomán teszi az éppen megkívánt mindenkori jót,- ez "éthosz: karakter, jellemszilárdság, maradandó készség a jóra, azaz erény. Befogadhatjuk az erényt, de csak szokás által válik tökéletessé.
/prof.dr.Nyíri T.után szabadon- de beszélhetünk a "lelki-ismeretrõl" is.../