Mítosztalanítás 7./-páli levelek


/folyt.



-folytatva a sauliánizmus gondolatkörét:


Amikor Pál vallását arra a hitre építette, ami"Isten elsõ szülöttjének engesztelõ halála által történõ üdvözüléssel" azonos - visszatért a régi idõk sémita vallásaihoz, ahol a szülõk áldozatként ajánlották fel elsõszülöttjüket.


/F.Overbeck,"Christentum unk Kultur",Basel, 1919./


Az eredeti bûnrõl és a Szentháromságról szóló késõbbi egyházi tanításoknak ez a szemlélet volt az elõkészítõje.


Kant, Fichte és Schelling megkülönbözteti Jézus tanítását a tanítványokétól.


Pál - a személyiségében fanatikus, akit az "intolerancia klasszikusá"-nak is neveznek, - figyelmen kívûl hagyott sok tanítást és szemléletével szakadékot idézett elõ.


Nem kisebbítve szerepét, mégis szükséges arra fordulnunk figyelmünkkel, ami a tanításhoz vezet.


A teológusoknak nehézséget okoz a "hibátlan koncepció"elõírt követése és kétségeik elhallgatása.


A naívan értelmezett biblikus szövegek miatt a metafizikán, antropológián,filozófián nevelkedett teológusoknak- véleményem szerint- kötelességük lenne ezt a "tudathasadásos" állapotot megszüntetni,- amire példákat nemigen látok.


Ezért teszem ezúton,- egyelõre egyszerûsített formában.



Az egyház,amely követõitõl becsületességet, nyíltságot, õszinteséget és igazságszeretet kíván,- nem hagyhatja homályban azt, amit úgy nevezünk "Krisztus-jelenség".



/szerk.Béres E.