Egyetemes, emberjogetikai tízparancsolat Popovics Janostol.



Globális piacgazdaság-, nemzeti és vallásos gondolkodást megelõzõ,


egyetemes emberjogetikai tízparancsolat



Mivel vallásossági irányzatokat tartalmazó nemzeti kultúránk és a vele szemben gerjesztett globális szabadosság nem képes hazánk jelenlegi zûrzavaros szellemiségére és társadalmi értékrendjére, a magyarok együttmûködésére vonatkozólag megnyugtató alternatív, polgári magatartásformát felmutatni, magam próbálkozom megbirkózni e feladattal.



Erkölcsiséget, pl. a vallási Tízparancsolatot is, megelõzõ magatartás-szabályok:



1. Kapcsolatépítéseidben ismerd fel - elsõsorban magyar - embertársadban személyiségi pozitívumait mássága,


esetleges negatívumai elõtt, légy vele szolidáris, támogatóan kísérd el, s felbátorítva motíváld etikai fejlõ-


désében!



2. Az élõlényt emberré társadalom-szerzõdésileg garantált közszabadsága, mozgó világunk harmonizáló - egyet-


len fix - pontja teszi. - A méltóságközpontú társadalomban, az emberi méltóságot hordozó, egyetemes sza-


badság-érték a neoliberális szabadosság alternatívája, élj is vele mindenkor tudatosan!



3. Fejed (méltóságod) felett csupán az érintettek többségileg, demokratikusan választott elõljárói hatalmával


békélj meg! (Erõszakmentes engedetlenséged természetes, aminek csupán a szeretetépítô, alkotmányban


rögzítendõ társadalmi alapérték-közszabadság jegyében van/lenne magatartási alternatívája.)



4. Közösségeidben ne érts egyet hatalomra való (köz-szabadság önkényesítõ, elõjogból eredõ) kinevezéssel, s ne


nevezz ki hatalomra senkit, azaz ne támogass ember- és polgárjogellenes hierarchiát! Ez lenne a törvényesen


garantált korlátlan etikai irány, viszont a jelenlegi közjogi rendben, ha egzisztenciális kényszerbõl „tûrnöd


kell“ a kinevezést, az a viszonylagos etikai maximum. (Helyben vagyunk: milyen különbség van a két foga-


lom ilyen vagy olyan vallásos-erkölcsösségi vetületei között a társadalomban?! - Ég és föld.)



5. Kölcsönös társadalmi mellérendeltség (egyenrangúsági) viszonyaidban elõlegezz minden embertársadnak


olyan fokú méltóságelismerést, mint amilyet önmagadnak másoktól is elvársz! (Pl. munka/dolgozók és


tõke/befektetõk közötti partnerség, ígéret és adott szó betartása bárkivel szemben,...)


Ezért, ha ennek a teljes szabályzatnak megértése és gyakorlása még nehéznek tûnne számodra, akkor csak a


következõ alpontokra összpontosíts:



5.1. Soha senkivel szemben ne bizalmaskodj!


5.2. Ne személyeskedj!


5.3. Ne sértegess!


5.4. Ne légy tettleges!



Ha pedig bármelyikben valakivel szemben hibáznál, akkor kérj bocsánatot tõle, így jó uton maradhatsz.



6. Ne inogjon meg embertársi kapcsolataidban egy pillanatig sem önellenõrzésed, önuralmad! (Partnerségi


együttmûködés, szolidarítás > versengés, erõszakosság és mások feletti gyõzelem!)



7. Láss rá partnereid és magad kapcsolatára szubjektivításod mellett fölülrõl, objektív etikai nézõpontból is!



8. Szabadságod közösségi függõségeidben, emberi kapcsolataidban értelmezhetõ, s nem hit, hanem társadalmi


önrendelkezés gyakorlás, tehát közjogi tény kérdése. Csupán megtartása mellett maradhat meg hited az


igazi demokráciában!



9. Társadalmi értékrendedben: szabadság, emberhez méltó lét, tulajdon/tõke sorrendileg szavatold annak


harmadik tagját: egyformán óvd a magán- és a köztulajdont ill. gondozd az anyagi és szellemi természetet!



10. Mindennapjaidban ne feledd, hogy a regeneráló életmód folytonos lelki, szellemi, testi (sport) harmónia-


gyakorlatai teszik a mestert! Magyarán az önrendelkezõ, alkotmányos tudatú, közösségépítõ polgárt.



Ez a „ruha“ már teszi az embert, ezért hát cseréljük át ilyen, eredeti, magyar szellemi-ségi öltözékre nyugati kannibál-kultúra álruhánkat!



Popovits János, München - Balatongyörök