A FIDESZ nem cáfolja meg önmagát
- Részletek
- Iványi Sándor
- Találatok: 827
A FIDESZ nem cáfolta meg az 1998-as önmagát:
Ismét csak a tehetõseknek megváltás a háromgyerekes adómentesség!!
Az adómentesség lehetõségét lebegtette meg a három vagy több gyereket nevelõ családok elõtt a leendõ gazdasági miniszter, Matolcsy György. Bár a Fidesz elképzeléseirõl még nem derültek ki részletek és a nagyszabású adó átalakításokat is csak 2011-re ígéri a párt.
Nézzük meg, részletesen, mit is foganatosítottak 1998 és 2002 között.:
A Fidesz-MPP már 1998-as kampányában ígéretet tett a Bokros-csomag elõtti állapot visszaállítására, és családbarát intézkedések egész sorát helyezte kilátásba annak a kedvezõtlen demográfiai folyamatnak a megváltoztatására, ami röviden így jellemezhetõ: Magyarországon a nyolcvanas évek eleje óta alacsony termékenység magas halandósággal párosul. Az Orbán-kabinet ezért azonnali intézkedésként visszaállította az alanyi jogon járó családpótlékot, s újra bevezette a gyest, és az szja-kedvezményt.
A pozitív üzenetek ellenére 1999 - az Orbán-kormány mûködésének elsõ teljes éve - minden idõk legrosszabb népesedési statisztikáját produkálta: a 95 ezer alá esõ születésszám azóta is mélypontnak számít az ország demográfiai történetében, ami ráadásul a halálozások számának növekedésével járt együtt, s így a természetes fogyás mértéke 1999-ben soha nem látott méreteket öltött (lásd táblázat). S ha a népszámlálás nem talál utóbb 200 ezer olyan „kallódó" polgárt, akik a korábbi felmérésekbõl kimaradtak, Magyarország lakossága papíron 10 millió alá csökkent volna.
Míg a Horn-kormány ideje alatt a születések száma egyszer sem került a lélektani 100 ezres határ alá, a jelenlegi ciklusban még a legtermékenyebb években is kevesebb mint 98 ezer újszülött látta meg a napvilágot. Ebbõl adódóan az 1998-as kormányváltástól napjainkig mintegy 30-35 ezerrel, azaz egy kisváros lakosságával kevesebb gyerek született Magyarországon, mint a szocialista-szabaddemokrata kabinet idejében.
A születésszámok tekintetében a 2000-es év megtörte ugyan a korábbi csökkenõ trendet, de a növekedés mértéke ekkor is csak arra volt alkalmas, hogy visszaálljon az 1998-as állapot. A múlt év elsõ 11 hónapjáról megjelent adatok azonban arra utalnak, hogy a 2000-es születésszám emelkedés csupán átmeneti jelenség volt. Feltételezhetõ tehát, hogy az akkori „csecsemõtöbblet" egy nem csekély hányada a korábbi évekrõl elhalasztott - illetve az „elõrehozott" - gyermekek világra jöttébõl adódhatott.
A fõbb népmozgalmi adatok alakulása
|
Népesség |
|||
|
férfi |
nõ |
összesen |
|
1998 |
4 901 764 |
5 377 960 |
10 279 724 |
|
1999 |
4 884 396 |
5 369 020 |
10 253 416 |
|
2000 |
4 865 194 |
5 356 450 |
10 221 644 |
|
2001 |
4 851 012 |
5 349 286 |
10 200 298 |
|
2002 |
4 836 980 |
5 337 873 |
10 174 853 |
|
2003 |
4 818 456 |
5 323 906 |
10 142 362 |
|
2004 |
4 804 113 |
5 312 629 |
10 116 742 |
|
2005 |
4 793 115 |
5 304 434 |
10 097 549 |
|
2006 |
4 784 579 |
5 292 002 |
10 076 581 |
|
Forrás: KSH |
|
|
|
|
A magyarság, mint a fenti táblázatból is látják rohamos mértékben fogyik, mivel a fiatalok a bizonytalan jövõre nem mernek családot alapítani, és az értékrend-válság is sújtja õket.
|
||||
Év
|
Házasságkötések
|
Élve születések
|
Halálozások
|
Természetes szaporodás, fogyás (-) (fõ)
|
|
száma
|
|
||
1994
|
54114
|
115598
|
146889
|
-31 291
|
1995
|
53463
|
112054
|
145431
|
-33 377
|
1996
|
48930
|
105272
|
143130
|
-37 858
|
1997
|
46905
|
100350
|
139434
|
-39 084
|
1998
|
44915
|
97301
|
140870
|
-43 569
|
1999
|
45465
|
94645
|
143210
|
-48565
|
2000
|
48110
|
97597
|
1 35 601
|
-38 004
|
2001*
|
40997
|
89169
|
119273
|
-30104
|
*2001
|
január-november.
|
Forrás: KSH
|
||
Forrás: KSH.
|
A Fidesz-MPP családpolitikájában tetten érhetõ a kétarcúság is: miközben a használni a törvényi maximumot, motivációk között mindvégig ott volt a népességfogyás miatti aggodalom - amelynek enyhítésére még a bevándorlások megkönnyítése is reális alternatívaként merült fel -, a kiválasztott családtámogatási eszközök és módszerek azt is érzékeltették, hogy a kormány elsõsorban egy jól körülhatárolható körben, a FIDESZ-t szavazataival támogató középosztályban kívánja ösztönözni a gyermekvállalást. (mintha a vidéki mezõgazdasági- és a városi ipari munkások nem a magyar nemzet részei lennének.)
Az alanyi jogon járó családi pótlék összege nem növekedett, így értéke négy év alatt harmadával csökkent. Ezt csak részben kompenzálta a legszegényebb családoknak folyósított kiegészítõ családi pótlék, ami voltaképp nem is új ellátási forma: a korábbi gyermekvédelmi támogatás átkeresztelésével jött létre.
A kabinet jóval nagyobb gondot fordított az adókedvezmények karbantartására, amit viszont csak az adóköteles jövedelemmel rendelkezõ családok tudnak érvényesíteni; ráadásul közülük is csupán a magas keresetûek képesek arra, hogy teljes körûen kihasználják a törvény által nyújtott lehetõségeket (a családi kedvezmény révén adózás alól mentesülõ éves jövedelem egy eltartott esetén már 400 ezer forint, két eltartottnál 643 ezer forint, három esetén 1,35 millió forint).
2001-ben az adóbevallást benyújtó szülõk a gyermekek 84 százaléka után vettek igénybe kedvezményt, de csak mintegy kétharmaduk rendelkezett akkora jövedelemmel, hogy ki is tudta használni a törvényi maximumot.
Kormányzati retorika szintjén általában a családbarát intézkedésekhez sorolódik az otthontámogatások ügye is. Más nézõpontot ad azonban a történéseknek - de errõl általában nem esik szó FIDESZ-es berkekben-, hogy négy év alatt egyszer sem növekedtek a „szocpol" támogatások (és elmondásuk szerint 2002-2006 között is csak az elsõ gyermek után járó összeget emelte volna a FIDESZ).
Bár az építési és lakásvásárlási hitelek kamatainak drasztikus lefaragása forradalmi vívmánynak tekinthetõ, a kedvezmény szintén csak a tehetõsebb rétegeket hozta helyzetbe. Leginkább õk tudják kihasználni azt a lehetõséget is, hogy a parlament a kormány javaslatára szja-kedvezményeket állapított meg a kamattámogatásos lakáshitelek törlesztõ részleteihez kapcsolódóan (mértéke a korábbi 20 százalékról az idén 40 százalékra nõtt, maximális összege pedig 35 ezer forintról 240 ezer forintra ment fel).
A jelen helyzet
Magyarországon a jelenlegi szabályok szerint alanyi adózás van, egy család nem adózhat együtt. Hogyan változna meg különbözõképpen keresõ szülõk bevétele, ha a változás annyit jelentene, hogy a háromgyerekes családok egyszerûen nem fizetnek személyi jövedelemadót?? A Fidesz által elképzelt módosítás lehet ennél bonyolultabb és árnyaltabb is.
Matolcsy részleteket nem mondott az adórendszer lehetséges átalakításáról arra hivatkozva, hogy várhatóan csak júniusban készül el a Varga Mihály - leendõ miniszterelnökségi államtitkár - vezette gazdasági tényfeltáró bizottság jelentése, amely azt méri fel, hogy milyen a gazdaság helyzete. Matolcsy ugyanakkor azt mondta, hogy adócsökkentés lesz, ami két lépcsõben valósul meg: idén megkezdõdik az adócsökkentés, jövõre pedig életbe lép a családi alapú adózás rendszere.
A KSH 2003-as, családokról szóló adatai szerint 3,3 millió háztartás közül kétmillióban nincs gyerek. A fennmaradó 1,3 millió családban 2,2 millió eltartott gyerek él, hatoduk (426 ezer) a legszegényebb tizedben, alig huszaduk (103 ezer) a legjómódúbb tizedben. Csak minden nyolcadik családban van kettõnél több gyerek. A három- és többgyerekes családok háromnegyede az alsó három jövedelmi tizedben él.
Semmi változás a minimálbéreseknél
Amennyiben a háromgyerekesek valóban adómentességet kapnak, akkor egy félmilliós bruttó fizetéssel rendelkezõ, kétgyermekes szülõnek egyszerûen anyagi megfontolásból is érdemes végiggondolnia a harmadik gyermek felvállalását. Ezzel szemben egy minimálbéren bejelentett szülõ csak pár száz forinttal járna jobban, mint most.
A mostani szabályok szerint a minimálbéres, három gyereket nevelõ szülõk fejenként 61 ezer forintot visznek haza, míg egy átlagos jövedelmû család esetében, közel 150 ezer forint ez az összeg (ebben benne van a 12 ezer forintos adókedvezmény is). Egy tehetõsebb, bruttó félmillió forintot keresõ szülõ 286 ezer forint körül ad be a családi kasszába (feltételezve, hogy magas fizetése miatt épp lemarad az adókedvezményrõl).
Amennyiben a három- vagy többgyerekes családoknak nem kell adót fizetniük, a minimálbérbõl élõ szülõnek - mivel minimálbérnél gyakorlatilag már most is nulla kulcsos a személy jövedelemadó - ugyanannyi pénzt kapnak, mint a felvetett adóátalakítás nélkül. Átlagos fizetésnél közel havi 166 ezer forintot vihet haza egy háromgyerekes szülõ, a Matolcsy által említett modell esetében, ami 16 ezer forinttal több, mint most, a felsõ jövedelemkategóriába tartozó szülõk pedig 416 ezer forintot kaphatnak, ami közel 130 ezer forinttal több, mint a mostani rendszerben. Félmilliós fizetésnél, az új rendszer 141 ezer forintos pluszpénzt hoz szülõnként, minden egyes hónapban, ami éves szinten, egy család esetében több mint 3,5 millió forint.
Különbségek a jelenlegi rendszer és a 3 gyerekesek adómentessége között, három jövedelemkategóriában
|
Minimálbér |
Átlagfizetés |
Jól keresõ |
Jelenlegi adószabályok, 2 gyerek |
60 236 |
137 797 |
274 724 |
Jelenlegi adószabályok, 3 gyerek |
61 005 |
149 797 |
286 524 |
A Matolcsy által említett modell, 3 gyerek |
61 005 |
165 834 |
415 830 |
A 3. gyerek utáni többletjövedelem a Matolcsy által |
769 |
28 037 |
141 106 |
A jelenlegi és a Matolcsy által említett modell |
0 |
16 037 |
129 306 |
Nem ilyen jó a helyzete az átlagbéren foglalkoztatott szülõknek, akik két gyermekkel jelenleg, havonta 137 ezer forintot vihetnek haza, a Matolcsy által említett modell szerint hárommal pedig 165 ezret kapnának. Ha mindkét szülõ átlagbéres, akkor évente, a harmadik gyerekhez kötõdõ megtakarítás valamivel több, mint 700 ezer forint.
Iványi Sándor