Kemenceépítés Abán!



Van egy hely Magyarországon, ahol az ember úgy érzi magát, mintha idõutazáson lenne. Van egy iskola Abán, amire méltán büszke lehet minden magyar ember! Mintha nem is ebben az évszázadban és nem is ebben az országban lennénk.


Valamikor a nyár derekán gondoltam egy merészet és felhívtam az iskolát, hátha befogadnák az én gyermekemet is. Mint utólag kiderült, az igazgatóval sikerült beszélni és néhány mondatából világossá vált számomra, hogy pontosan azt képviselik ebben az intézményben, amit évek óta keresek cseperedõ gyermekeim számára. Hogyan lehetne ezt összefoglalni röviden? Mondják el inkább õk, helyettem.


„A Gimnázium munkáját az Életiskola alapjaira építjük, melynek társadalmi idõszerûsége a következõkben fogalmazható meg:


"A Gyermek nem arra vágyik, hogy ismereteket szerezzen az életrõl, hanem hogy élje azt."
/Hintalan László János/

1. Biztosabb megélhetést, alkalmazható tudást nyújt
Az Életiskola oktatási forma a legalapvetõbb ismeretek megszerzését állítja a középpontba, amely tudás nem avulhat el, és amelyre egyre nagyobb igény mutatkozik már napjainkban is. A fiúk és lányok által elsajátítandó tudás eredménye egy anyagszerûségében szerény, de szellemiségében a legegyetemesebb értékeket is tartalmazó életforma kialakítása lehet, talán állás nélkül, de nem munka nélkül.

2. Segíti a szülõföldön maradást és a visszatelepedést
Ez a tudásforma elsõsorban az élõ környezetre és a helyi hagyományokra, gazdálkodási módokra épít, és csak másodsorban általános érvényû, horizontális ismerettartalmakra. A modern közgazdaságtan is a világvárosokból való visszatelepülésben, közösségekhez való kötõdésben látja egyedül az emberiség jövõjének biztosítását.

3. A legkorszerûbb alternatív pedagógiai irányzatok céljaival is összecseng
A világ legismertebb alternatív pedagógiái is mind a fentebb említett irányba mutatnak: szegedi Cselekvés Iskolája, Erdei iskola-rendszer, keszthelyi Életfa Iskola, Maison Familie, Waldorf, Freinet, Montessori, Jena Plain, New York város, mint iskola stb.

4. A gyermekek életkori, valamint nemekhez kötõdõ sajátosságait messzemenõen figyelembe veszi
Az úgynevezett "projekt"-módszer ma már Magyarországon is törvényben rögzített módon biztosít lehetõséget ennek kibontására.

5. A Természet és az Ember harmonikus egységére épít
Nem tartható fent tovább a tudomány és a mûvészet pár száz év alatt kialakult merev szétválasztása, így az erre épülõ iskolai reál és humán tárgyak rendszere sem. A jövõ a holisztikus szemléleté, csak az erre épülõ régi-új tudás lehet alapja élõ környezetünk megóvásának, az emberiségre nehezedõ ökológiai katasztrófák elkerülésének.”


Pillanatnyi kétségem sem volt afelõl, hogy az én gyermekem ebben az intézményben fog tanulni. Akkor is, ha otthonról látszólag elszakad, kollégista lesz. Mert amit ez a gimnázium nyújt neki, az pótolhatatlan és semmi mással nem helyettesíthetõ. Néha eljátszom a gondolattal, hogy vajon mikor jön el annak az ideje, amikor minden magyar ember ilyen iskolát keres majd gyermekének?!


A hét végénk például kemenceépítéssel telt el. Tanárok, szülõk, gyermekek közösen alkottunk. Együtt voltunk, tanultunk, fõztünk, pihentünk, építettünk. Búbos kemencét, füstölõvel. Magunknak s a falunak. Csodálatos volt.


Lelkem mélyén már izgatottan várom az elsõ kenyér bevetését melyhez a kovászt egyenesen a székelyföldrõl hozzuk. Parajd-i sóval sózzuk s magyar búza lisztjétõl lesz semmihez sem hasonlítható igazi magyar kenyér belõle!


http://www.abaigimnazium.hu/


Udvarhelyi Róza