Mi kell a forradalomhoz?
- Részletek
- Czike László
- Találatok: 859
Czike László
Mi kell a forradalomhoz?
(részletek Jezowski Barna naplójából és önéletrajzából)
A klasszikus marxista terminológia szerint – vö.: történelmi materializmus – a forradalmak olyként következnek be a társadalmi életben, miként a minõségi változások az anyag evolúciójában: amikor a mennyiségi felhalmozódás eléri és meghaladja „a kritikus szintet”, spontán robbanásszerû változás áll be, amelynek hatására és következményeként az anyag, vagy a társadalom a fejlõdés magasabb fokára hág.
Marx, Engels és Lenin a kommunizmust tekintették a társadalmi fejlõdés tetõfokának, amelynek végsõ megvalósulásakor a fejlõdés megáll: a megvalósult kommunizmuson belüli további mennyiségi felhalmozódás már nem vezet újabb forradalmi változásokhoz, az emberi társadalom tehát révbe ér, eljön az örök béke korszaka.
Francis Fukuyama, amerikai történész-filozófus a megvalósult liberális demokráciát tekinti a társadalmi haladás végsõ állomásának, miszerint immár nincs tovább értelmük a mélyebb társadalmi konfliktusoknak, a szüntelen, megállíthatatlan fejlõdés által életre hívott problémák megoldásának színtere csak a demokratikus parlament lehet, amely tökéletes fórumon a társadalom bármilyen szintû és mélységû problémája maradéktalanul meg is oldható.
A fejlõdés hát lezárult; ettõl kezdve csak a jólét, a béke fokozódik.
Azok tehát, akik ettõl eltérõen gondolkodnak – a haladás, a béke, a tudásalapú társadalom, a liberális demokrácia ellenségei, tehát nemkívánatos személyek, akiket a társadalomnak ki kell vetnie, ki kell zárnia, ki kell közösítenie magából, egészsége érdekében.
A forradalom nemkívánatos, anakronisztikus kategóriává, „múzeumi” emlékké vált. Erre mondanák a szereplõk a „Szelíd motorosok” címû, szürrealista és immár múzeumi (’70-es évek) monstre amerikai filmben: aki a társaságban nem adja tovább a mellette ülõnek a marihuánás cigarettát – „blokkolja a jointot”; vagyis nem engedi, hogy más is részesüljön a kollektív élvezetben, befagyasztja a kört, s „a joint haladása” valóban leáll, mindaddig, amíg a blokkolás fennáll. Pontosan ezt teszik „Fukuyama gazdái” a társadalmi életben: blokkolják a fejlõdést, hogy uralkodásukat mindörökre bebetonozhassák.
Mint a kommunisták ’56 elõtt és után, mind a mai napig.
Mert mi is kell a forradalomhoz?
Elsõsorban forradalmi helyzet.
Gazdasági, társadalmi, politikai, kulturális, morális válság.
Megint csak a marxista terminológiát véve kölcsön, és alkalmazva a mai helyzetre – azóta sincs jobb?! -, vagyis „a kommunista kutya harapását demokratikus szõrivel”: amikor a nép már nem tud, és nem is akar a régi módon élni, az uralkodó osztály pedig már nem tud a régi módon kormányozni. Akkor van helyzet.
Ain’t got nothing.
Nothin’ in a whole world.
Ain’t got no money, no home. No sweet, lovely home…
Ain’t got no daddy, no mummy, no brothers, no sisters.
No shoes to walk, no hope to stay.
Nincs család, nincsenek gyerekek.
Csak sírok, sohasem nevetek.
Nincs ország, hol boldog lehetek.
„Anyám, mint ártatlan kislány – nagyanyámmal együtt – a Krásznaja Ármija egyik 5 fõs felszabadító, egyben szexuális felvilágosító különítményének áldozata lett, majd vigaszdíjul nagyanyáim sürgõsen süldõ apámhoz adták, aki késõbb kinõtte magát. Keleten, délen és nyugaton is nagyfiú volt, csak itthon, csak itthon húzta össze magát, ha meg-megcsörrent a piros telefon, ifjabb Cinkéhez bekötve. Csak itthon ne lett volna az összetákolt priusza, hogy becsaklizzák, oda, ahol csak emberre lõni nem tanult meg soha. A szolgálatba, mely az egész világot behálózza, s HÁLÓZAT a neve…
Vénkorára belépett egy páholyba, a verseit kiadandó.
Majd az anyám a szocialistákra, Gyurcsányra szavazott.
A nagyobbik húgom amerikáner lett, W. Bush-t sztárolja.
A kisebbik húgom liberális talpnyaló, a kultúrairtó miniszter neje.
Óh, és a lányaim, két kivétellel, a gyönyörû-okos Jezowski-lányok!
Apai nagyapám ’44-ben – mint iskolaigazgató – zsidógyerekeket mentett, de a hatalom ezt nem köszönte meg neki, soha; de nem is a dicséretért tette, hanem lelkiismeretbõl. ’45-ben – a Citadelláról céltalanul, de célzottan tüzelõ németek 2 km-rõl, távcsöves puskával átlõtték a lábát; 82 éves korában bekövetkezett haláláig „húzta” is egy kicsit. Anyai nagyapám a Horthy-rendszerben rendõrtiszt volt; ha ’45-ben nem tanúsítja két zsidó ember, hogy rendesen bánt a zsidó foglyokkal, talán még ki is végezték volna. Így csak kitelepítették Monosbélre, ahonnan késõbb Sóskútra költöztek. Gyönyörû, tágas belvárosi lakásukat valami fõávósnak adták.
Nem születtem hát szerelem-gyereknek; szüleim házassága egyfajta zavaros érdekviszony szülte „érdekházasság” volt. Az értelmetlenül beadott gyorsító injekciók hatására - hamar túl akartak jutni a szülésen? – az agyamban megpattant egy ér, mire gyorsan megkereszteltek, majd szinte csak kötelességbõl, betettek az oxigén-sátorba. Másnapra általános meglepetésre a bevérzés felszívódott.
Szép gyerek voltam, szerény és állítólag kivételesen okos. Még azt sem mondhatom, hogy a fizikumom túlontúl gyenge lett volna. A gyakori, fõleg hûléses betegségeimet jórészt annak köszönhettem, hogy egészen felnõtté válásomig nem volt sem rendes ruhám, sem vízhatlan cipõm. Ami a fizikai erõ „születési hiányát” illeti, ügyességgel és minden akadályt legyõzni törekvõ lelkesedéssel kompenzáltam. Mint szegény, „másodrangú állampolgár”, álló nap robotoló szülõk nem szerelemgyermekét; minden tekintetben az utca, az utcasarok, a grund nevelt fel – tündéri nagyanyáim végtelen szeretete, nagyapáim szigora s keresztapám (esti sakk-partik) épp csak besegítettek. Apámmal semmilyen kapcsolatom nem volt – tiszteltem, noha fogalmam sem volt, miért. Inkább féltem tõle, mint egy számomra kiismerhetetlen, idegen, érzelmet sohasem nyilvánító, szeretet nélküli hatalomtól, aki minden gondolatomat ellenõrzi, és irracionális parancsokat ad, melyek végrehajtását érthetetlen ügybuzgósággal, szívóssággal követeli meg. A megfázásaim 90 %-ban apám lelkét terhelik. Ha visszaemlékszem: egész gyermekkoromban fáztam; de leginkább a jeges levegõjû miséken, ahol a templom hûvös kövén reszketésig átjárta testemet a hideg. Talán innen ered – noha a sírig és a síron túl is Jézus Krisztus elkötelezett híve vagyok - máig megmaradt atavisztikus viszolygásom mindentõl és mindenkitõl, ami és aki a templomokkal kapcsolatos…”
Ma 2006. november 1-jét írunk, s az országban forradalmi a politikai helyzet. Az egyre újabb megszorító intézkedéseket a lakosság egyrészt nem érti – egyre többet dolgozunk, „az elitünk” meg mindent ellop, semmi nem elég neki -, másrészt hová lett a rengeteg pénz? Harmadsorban a multinacionális kormány által bevezetni, kötelezõen elõírni kívánt életminõség már nem embernek való. A nép tehát már nem akar és nem tud – az árak, a hitelkamatok, az adók és a járulékok az égig szöknek – a „tervezett módon” élni, elege van már az ún. „rendszerváltás” óta ránk erõszakolt kamatrabszolgaságból. Az általános elégedetlenség, a tömeghangulat a végsõkig élezõdött, minden mindegy, mert az embereknek nincsen már vesztenivalójuk. A kormány pedig képtelen a kormányzásra, teljesen hiteltelenné vált és kormányzás (reformok) helyett a pénz-behajtás mértéktelen, cinikus, kegyetlen eszközéhez folyamodott.
„Boldogult ifjúkoromról vegyes emlékeim vannak. Sokirányú – humán és reál - tehetségeim már korán megmutatkoztak. Ám ezeket szinte kivétel nélkül „elvesztegettem”, vagyis kibontakoztatás helyett nagyjából széjjel szórtam a szélben. „The answer my friend, is blowin’ in the wind…” Gyerek voltam – tehetséges és értéktelen. Minthogy a képességeim nem jelentettek, még csupán potenciális értéket sem, senki számára. „Német” nyelvi óvó nénim, aki énekes óráinkat kísérte zongorán, és gyakran skáláztatott – sziklaszilárdan hitte, hogy tenor operaénekes leszek. Nem lettem, csak rockénekes, de errõl majd kicsivel késõbb is… A grundon, ahol stabil kis csapatunkat idõsebb fiú „edzette”, mindenki biztos volt abban, hogy „válogatott balösszekötõ” lehetek – afféle második Tichy Lajos, hisz’ sok kapus rettegte bal külsõvel lõtt, csavart bombáimat, vagy váratlan „repülõ oxfordjaimat”. Jól ping-pongoztam (kerületi bajnoki csapat-ezüstérem), kiválóan sakkoztam (kerületi bronzérem), és gombfociban egész Budán nem volt nálam jobb – saját készítésû, szurokkal összeragasztott, körbereszelt csapatommal a fél várost tönkrevertem. Játékosaim valóságos kézmûves remekek voltak, nem véletlen, hogy negyedévenként menetrendszerûen kilopták a táskámból valamennyit, de hamar készítettem újakat… Jól lõttem célba – akár nyíllal is, ezért „vettem fel” késõbb a Robin of Locksley, sõt, a Ritchie Lionheart írói álneveket is -; egyszer kisöbû sportpuskával kerületi bajnokságon ezüstérmet nyertem. Sokoldalú gyakorlati-fizikai, inkább ügyességi sikereim mellett, az általános és a középiskolában is osztályelsõ voltam, a humán és a reál tantárgyakból egyaránt. Mindezen „vegyes” képességeim az egyetemen is jól kamatoztak, ahol filozófiából, matematikából és a nyelvekbõl – német és orosz - is évfolyamelsõ voltam. Ám a lehetõségeimbõl úgyszólván semmi nem vált valóra. Másnak egyetlen olyan képesség is, amibõl nekem tucatnyi jutott, elég lett volna a világhírnévhez, nekem viszont többnyire csak „vigasz-ágak” keserves megmászása jutott egész életemben, mely vigaszágakon fõleg a szorgalmat, az állóképességet és a rutint díjazták, és nem az õstehetséget. Apám nem bizonyult képességeim „menedzserének”, minden energiáját lekötötte, hogy többszörösen elfuserált életébõl legalább annyit kihozzon, amennyi elég a háromgyermekes család fenntartásához, s még némi önelégítõ sikerélményt is nyújt neki.”
Tegyünk most egy nagy logikai ugrást, sõt, még az idõben is…
„Furcsa életet jártam be, míg valamennyi talentumomat magaménak nem tudhattam. Az emberek általában – mert így gazdaságos! - a legjobb képességeiket fejlesztik, minden energiájukkal, lehetõleg tökélyre; én nem így tettem, hanem fordítva. Mindig azt az adottságomat igyekeztem kamatoztatni, amelyik a leginkább le volt maradva „a többihez” képest. Így egy idõ után – iszonyatos energia-invesztíciók árán, de elértem, hogy több tucat egyenrangú képességgel „kezdtem” rendelkezni. Ez persze nem ment mások segítsége, ha úgy tetszik, az élet fordulatai nélkül. Furcsa dolgokat fogok mondani. Az életem rávilágít arra is, hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek, mi több – sohasem lehet tudni, mi, mire lesz jó egykoron. Vegyük például az írás adottságát. Mindig is jól fogalmaztam – már 16 éves koromban kötetre való versemet másolták „a lányok” -, mégsem írtam jól, noha „nem tudtam róla”. Az élet arra kényszerített, hogy szépírói tehetségemet a közgazdasági területen tegyem próbára. Isten’uccse – a vállalati tervteljesítési- és mérlegbeszámolóim a világirodalom felfedezetlen gyöngyszemei, de nagyjából ugyanez mondható el „kereskedelmi és egyéb” levelezésemrõl is. Nos – írni a még középfokú végzettséggel sem rendelkezõ munkahelyi fõnököm tanított meg, amikor is fogalmazványaimból kegyetlen következetességgel kiirtott minden „dagályosságot”, ami nagyjából a jelzõk és a szebbnél szebb jelzõs szerkezetek szinte kéjes kipusztítását jelentette. De megtanultam tömören írni!
Két keserves tanulságomról írnék – az egyik ifjú-, a másik közép-korombeli eset, de mindkettõ ugyanarról a tõrõl fakad, ha értik… Tömören úgy foghatom egybe mindkettõt, ha azt mondom: idõben 30 évnyi – 1966. és 1996. - különbséggel két híres magyar film rendezõjével is összehozott a sors, más szóval a „Húsz óra” s a „Hideg napok” is belémbotlott – és vice versa. Említettem, hogy jó énekhanggal rendelkeztem, s e tehetségem teret, alkalmat kapott a ’60-as évek Beatles-õrületében. Tizenöt éves koromban amatõr rock-énekes lettem egy zenekarban, amelyben a mester fia volt a ritmus-gitáros, ami nem lett volna baj, de sajnos azt hitte – énekelni is tud. Amikor neki kezdett a „Micsoda szégyen!” címû Rolling Stones dalnak, a komplett banda elterült a földön, és hasát fogta a röhögéstõl, olyan hamis volt, ám ez õt nem zavarta. A leginkább bennfentes fellépéseinken (pl.: Rátkay-klub) egyáltalán nem is énekelhettem, mert nem engedett a mikrofonhoz, pedig a „Dizzy Miss Lizzy”-t és a „Kopasz asszony”-t – vagy 30-40 egyéb nótával együtt - egészen kiválóan adtam elõ. Mivel õ – a mester fia – „újította” az erõsítõinket a filmgyárból (a papa reggel kihozta az õrsrõl), tûrnünk kellett a törvénytelen kornyikálását. Nos, történt egyszer, hogy a pasaréti villájukban gyakoroltunk, és szülei a másik szobában Várkonyi Zoltánnal beszélgettek. Mikor egy-két dalt elénekeltem, a Mester nyájas mosollyal szélesre tárta a duplaszárnyú ajtót, kölcsönösen bemutatkoztunk. A próba „eredményeként” a filmrendezõ papa is eljött a Rákóczi-gimnáziumi koncertünkre… „Nagyszerûen énekelsz, sokra viheted még!” – „legitimálta” egyébként is látványos sikeremet a „20 óra” nagy rendezõje. Jutalmul el is vittek haza, valami gyönyörû limuzinnal, s még búcsúzóul újból gratuláltak. Aztán egy héttel késõbb a fia kitiltott a zenekarból…
A másik rendezõ-nagymesterrel már meglett férfikoromban találkoztam. Egy másik kirúgásom kapcsán, könyvet írtam a Televízióról, amelyet „ávós bunkerként” aposztrofáltam. Benne szerepel ez a „kultikus” mondat: „Ha néhány KGB-ügynök nyílt tenderben választ elnökévé egy fõávóst, az még nem biztos, hogy demokrácia.” (id. mû: 25. fejezet, 255. oldal, utolsó bekezdés). Itt, a kuratórium elõtt is nagyon jó benyomást keltettem, mégsem lehettem tévéelnök, mert hisz’ egy Jezowski másodrangú állampolgár a saját hazájában! Apropó: szólnom kell még a jó, mi több hívõ, kikeresztelkedett ávósokról, mert ilyeneket is ismertem. Akik „az átkosban” elsõrangú munkát is adtak a másodrangú állampolgárnak és ivadékának, felismerték és támogatták a tehetséget, akkor is, ha az nem belõlük fakadt. A levélfelbontó részleg vezetõje állást szerzett anyámnak, hogy meg tudjunk élni. Anyám személyzetis barátnõje késõbb gazdasági igazgató lett – jóhiszemû ajánlásával közgazdasági karrieremet indította el. Hálásak vagyunk nekik.”
Mert mi is kell a forradalomhoz?
Másodsorban forradalmi vezetõ.
Olyasvalaki, aki érti az idõk szavát: megérzi, amikor már minden hanta ideje kitelt, s eljött a cselekvés órája. A marxista terminológia szerint a forradalmi idõk „kitermelik” a megfelelõ vezetõt. V. I. Lenin nélkül nem lett volna októberi forradalom. Kossuth nélkül nem lett volna ’48-as szabadságharc. Nagy Imre nélkül is lett volna ’56-os forradalom és szabadságharc! Node mi történik olyankor, amikor „helyzet” van, de forradalmi vezetõ sehol nincs a láthatáron? Vagy ha van is, megfutamodik, vagy megfutamítják, defenzívába kényszerítik, s nem gyõz mosakodni, hogy õ demokrata.
Olyankor másvalakire van szükség, hasított a felismerés Jezowski Barna agyába – olyasvalakire, akinek már nincs veszteni valója, mert mindenét elvették, maradék életlehetõségeit végleg elzárták.
Másnap, pénteken, délután 17 órakor kezdõdött a páholyülés. Jezowski felvette a legszebb ruháját, és elindult a templomosokhoz. Az Óbudai Kör felkérte egy elõadás megtartására – „Államadósság és privatizáció” címmel. Egyenesen a Selyemgombolyítóba ment.
Amikor az Elnök megadta neki a szót, Jezowski nagyot nyelt, szálfa egyenesre kihúzta magát, s a következõt mondta:
„Én, Jezowski Barna, a rám bízott feladatot elvállalom! Isten engem úgy segéljen!” Azzal egy széles, határozott mozdulattal, elöl széttárta hosszú mester-köpenyét, kirántotta hüvelyébõl Szent László véres kardját, s még egyszer felkiáltott:
„Testvéreim!
Népvezér nélkül mindannyian meghalunk; hát akkor már inkább jöjjön a gyõzelem, vagy a dicsõ halál! Éljen a haza!
S ahogy az angol mondaná: got 2b!”
A páholyülést félórás üdvrivalgás után berekesztették.
Jezowski Barnára másnap vérdíjat tûzött ki az ávó.
Vác, 2006. november 2.
Czike László