A csúsztatársról



"Csúsztat", aki állításait a valóságnak finom, alig észrevehetõ félrecsavarásán alapuló érvekkel próbálja igazolni.





A csúsztatás arra irányul,hogy azt a társadalom legitimálja és a mechanizmus beinduljon.
Ferdítésnek és torzításnak is hívják.




Változatai:


-a figyelem más témára irányítása döntésközeli helyzetekben



-nem a másik fél érvelésére adott ellenérv, hanem hasonló érvelési sor



-az álláspont váltogatása: másképp magyarázza,amit korábban állított


-személyeskedés, érdemi ellenérvek hiányában


A modern társadalmakban a viszonyokat leginkább az érdekvezérelt cselekvések irányítják.


Az összehangolt kommunikáció ritka jelenség.



Az érdekbõl fakadó cselekvéssor mechanizmust indít el.


A gondolati lánc önkéntelenné válik.


A kommunikáció csupán katalizátorként mûködik.



A csúsztatás semleges technikája szembekerül az igazsággal.


Az értéktartalmak változásával a fogalom súlytalanná vált.


Gyakorlata jórészt a közéleti szférára koncentrálódik,-felismerése koncentrációs képességet igényel.



A csúsztatások etikai megítélése annak súlyától függ


-ideológiákban


-háborúkban


-a történelem folyamán


-magánéleti vonatkozásban



Megjelenési formáinak száma végtelen, így hatása csak az esemény elmúltával mérhetõ fel.


A csúsztatást mindenkor az igazság szempontjából kell vizsgálni, nem helyezhetõ szempontok alá.


A csúsztatás megkerüli a konfrontációt.


A csúsztatás technikája az érdekérvényesítés eszközévé vált.


Jellemzõje a nem erõszakos kölcsönösség.


Funkciója lett a társadalmi feszültségek levezetésének.


Elõtérbe kerültek a párhuzamos érdekérvényesítések.


E kialakult rendszerszabálytól az egyén csak humanitárius kitérést tehet.


A negatív irányú eltérést szankcionálja a közösség.


A csúsztatáson alapuló mechanizmus kompromisszum.







/Zachary Seech: "Logika a mindennapi életben" nyomán