Az írás alján érdekes táblázatok vannak a benzinárak, és a jövedelmek összehasonlításában.
Az eredeti cikk:
Európa-szerte étolajban, étolajjal utazik
Még a víz után is jövedéki adót kell fizetni, ha képes elégetni a belsõégésû motor.
Nem hagyja annyiban, és ügyvédjével megtámadja az õt elmarasztaló határozatot az a külföldön dolgozó mályi férfi, akivel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azért indított eljárást a közelmúltban a jövedéki törvény megsértése miatt, mert dízelautóját használt étolajjal üzemeltette. A történtekre egy rendõrségi rutinellenõrzés során derült fény, az autóst igazoltató rendõrök értesítették a NAV illetékeseit. Úgy tudjuk, a rendõrök figyelmét a kipufogó füstje keltette fel, az volt a benyomásuk, hogy egy lángossütõt követnek. A kocsiban összesen 132 liter, gázolajjal összekevert használt étolajat találtak, míg a tankban 60 liter volt.
Használt étolajjal ment az autó
Schneider Károly, az érintett autós elmondta: Európa-szerte több országban dolgozott már, Görögországban, Ausztriában, s most Norvégiában szakácsként keresi a kenyerét, mert bár három nyelven beszél és hat szakmája van – többek között autószerelõ is –, itthon nem tudott elhelyezkedni. Jelenlegi munkahelyén a tintahal sütésekor rengeteg használt olaj keletkezik, mert 3-4 adagonként cserélni kell, de idõnként végigjárja a korábbi munkahelyeit is, ahol szintén neki gyûjtik a használt olajat. Jó párszor végigautózta már egész Európát, de soha, sehol nem jelentett problémát, hogy étolajjal jár.
Munkatársunknak Schneider Károly elmondta: Várpalotán bement a NAV-hoz, hogy befizesse a jövedéki adót, de az ott dolgozó vámos nem tudta kezelni a helyzetet; azt mondta, ilyesmirõl õ még csak nem is hallott, és elküldte a szakácsot. Ezt követõen fogták meg a borsodi rendõrök, éppen akkor, amikor készült Görögországba, hogy az elhozza az ott számára összegyûjtött használt olajat – ezért voltak az utánfutón kannák és szivattyú.
A használt étolaj Schneider Károly elmondása szerint nem igényel különösebb beavatkozást. Õ tartályba önti, és amikor leülepedett, átszûri: az edény alján maradnak a szilárd szennyezõanyagok és a víz. Még soha sem okozott gondot autója számára az étolaj „megemésztése”, bár legjobban az olíva olajat szereti.
Ami elég, az után fizetni kell
Varga Zoltán, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-magyarországi Regionális Vám- és Pénzügyõri Fõigazgatósága sajtóreferense arról tájékoztatta lapunkat, hogy a jövedéki törvény szerint ásványolajnak számít minden olyan termék, amelyet üzemanyagként, üzemanyagok adalékaként vagy hígító anyagként használnak fel vagy állítanak elõ. Minden anyag, amit belsõ égésû motorhoz felhasználnak, jövedéki adóköteles – legyen akár víz. Ezen anyagok felhasználásához azonban több követelményt kell teljesíteni. Egyrészt adóraktári engedéllyel kell rendelkeznie annak, aki elõ akar állítani ilyen anyagot, másrészt magánszemélyként felhasználni csak adózottan szabadforgalomba hozott ásványolajterméket szabad.
Bio üzemanyagok esetében az adóraktári engedély megszerzéséhez legalább 25, legfeljebb 200 millió forintos jövedéki biztosíték nyújtása szükséges, és az engedélyeket az illetékes megyei vám- és pénzügyõri igazgatóságokon kérvényezhetik az ügyfelek. Az étolaj egyébként nem felel meg a magyar üzemanyag szabványoknak, azt senki sem használhatja fel ilyen célra – sem sütés elõtt, sem sütés után.
Varga Zoltán elmondta még: a bio üzemanyagok jövedéki adója literenként 97,35 forint. Ha valaki (a mostani esethez hasonlóan) nem szabványos üzemanyagot használ, literenként 40 forinttal növelt adót kell megfizetnie. Jelen esetben literenként csaknem 150 forint jövedéki adót kell majd fizetnie a férfinak. A bírság ennek kétszerese, körülbelül 50 ezer forint lesz. Schneider Károly ezt a határozatot készül megtámadni, mert álláspontja szerint Európában sehol másutt nem tiltják a használt olaj üzemagyagként való felhasználását, és Magyarországnak is igazodnia kell az uniós joggyakorlathoz.
Van, aki nagyban csinálhatja
Országszerte 100 benzinkútján helyezett el tárolóedényeket a MOL, ahol a lakosság leadhatja a használt sütõolajat. A begyûjtött olajból bioüzemanyagot állítanak elõ. A kutakról a Biofilter Kft. gyûjti össze és tisztítást követõen juttatja el a Rossi Biofuel komáromi üzemébe, ahol a használt olajból bioüzemanyagot gyártanak, ezt keverik majd biokomponensként a dízel üzemanyagokhoz.
Saját megjegyzésem, és néhány adat még a cikkhez:
Az étolaj, illetve bármi más elõállításakor minden lépés ÁFÁ-ját be kell fizetni, ami a visszaigénylési lehetõségek ellenére a végsõ felhasználónál veszteség. Ez itt is 25% harácsot jelent az államnak. Amikor pl. az étolaj elhasználódik, annak begyûjtése, megsemmisítése, vagy akár továbbhasznosítása szintén költség, és ezzel újabb 25% ÁFA bevétel az államnak. tehát ez, már másodszor is 25% ugyanarra a termékre. A begyûjtött olajak megsemmisítésének, vagy újra hasznosításának ellenõrizhetõsége szinte a nullával egyenlõ, ezért az üzemanyag elõállítók nyugodtan hozzákeverhetik a valós üzemanyagokhoz, de így a jövedéki adó összege nem az államhoz kerül, hanem az elõállítók ezt is megtartják, hiszen saját jármûveik tankolását nem a kiskereskedelmi benzinkutaknál oldják meg!
És akkor lássuk az európai üzemanyagárakat:
http://www.autoklub.hu/utazasi-informaciok/uzemanyagarak-europaban
2011.06.16. A közölt adatokért a Magyar Autóklub felelõsséget nem vállal. Adatok továbbítása kizárólag forrás megjelöléssel!
Ország
|
Pénznem
|
95-ös ólommentes benzin
|
Diesel
|
Ausztria
|
EUR
|
1,382
|
1,312
|
Andorra
|
EUR
|
1,220
|
1,200
|
Belgium
|
EUR
|
1,682
|
1,440
|
Bosznia-Hercegovina
|
BHD
|
2,300
|
2,400
|
Bulgária
|
BGL
|
2,37
|
2,47
|
Csehország
|
CSK
|
35,30
|
34,60
|
Dánia
|
DKK
|
12,47
|
10,90
|
Észtország
|
EUR
|
1,224
|
1,239
|
Finnország
|
EUR
|
98-as: 1,625
|
1,361
|
Franciaország
|
EUR
|
1,609
|
1,415
|
Görögország
|
EUR
|
1,656
|
1,461
|
Hollandia
|
EUR
|
1,729
|
1,383
|
Horvátország
|
HRK
|
9,92
|
9,41
|
Írország
|
EUR
|
1,531
|
1,460
|
Izland
|
ISK
|
194,40
|
181,40
|
Kanári-szigetek
|
EUR
|
1,000
|
0,890
|
Lengyelország
|
PLZ
|
5,14
|
4,99
|
Lettország
|
LVL
|
0,897
|
0,877
|
Litvánia
|
LIT
|
4,61
|
4,25
|
Luxemburg
|
EUR
|
1,331
|
1,147
|
Magyarország
|
HUF
|
373,00
|
366,00
|
Macedonia
|
MKD
|
74,50
|
64,00
|
Moldova
|
MDL
|
16,23
|
15,49
|
Montenegro
|
EUR
|
1,340
|
1,250
|
Nagy-Britannia
|
GBP
|
1,359
|
1,396
|
Németország
|
EUR
|
98-as: 1,607
|
1,407
|
Norvégia
|
NOK
|
14,76
|
13,70
|
Olaszország
|
EUR
|
1,540
|
1,405
|
Oroszország
|
RUB
|
27,98
|
25,87
|
Portugália
|
EUR
|
1,600
|
1,364
|
Románia
|
RON
|
5,27
|
5,17
|
Spanyolország
|
EUR
|
1,350
|
1,260
|
Svájc
|
CHF
|
1,79
|
1,89
|
Svédország
|
SEK
|
14,23
|
13,84
|
Szerbia
|
RSD
|
126,90
|
130,00
|
Szlovákia
|
EUR
|
1,475
|
1,358
|
Szlovénia
|
EUR
|
1,278
|
1,221
|
Törökország
|
TRY
|
4,19
|
3,54
|
Ukrajna
|
UAH
|
10,50
|
9,90
|
És néhány ország jövedelem / vásárolható 95-ös benzin összehasonlítása.
A jövedelem adatok a http://bircaman2.nolblog.hu/archives/2010/11/11/Netto_atlagberek_az_EU-ban/ honlapról származnak.
A számítást a két táblázat, és a hivatalos közép-keresztárfolyamok alapján végeztem 2011.06.23-án
2011.06.23 = 1 EUR=
|
268 HUF
|
Nettó átlagkeresetek 2010-ben
|
Egy havi keresetbõl vásárolható 95-ös benzin
|
|
Ország
|
95-ös ólommentes benzin
|
1
|
Luxemburg
|
1,33 EUR
|
3 340 EUR
|
2509,39
|
˅
|
2
|
Németország 98-as:
|
1,61 EUR
|
3 318 EUR
|
2064,72
|
˅
|
3
|
Norvégia
|
1,79 EUR
|
3 600 EUR
|
2011,17
|
˅
|
4
|
Svájc
|
1,47 EUR
|
2 748 EUR
|
1869,39
|
˅
|
5
|
Ausztria
|
1,38 EUR
|
2 580 EUR
|
1866,86
|
˅
|
6
|
Írország
|
1,53 EUR
|
2 740 EUR
|
1789,68
|
˅
|
7
|
Nagy-Britannia
|
1,52 EUR
|
2 600 EUR
|
1710,53
|
˅
|
8
|
Svédország
|
1,54 EUR
|
2 500 EUR
|
1623,38
|
˅
|
9
|
Finnország 98-as:
|
1,63 EUR
|
2 600 EUR
|
1600,00
|
˅
|
10
|
Belgium
|
1,68 EUR
|
2 590 EUR
|
1539,83
|
˅
|
11
|
Hollandia
|
1,73 EUR
|
2 650 EUR
|
1532,68
|
˅
|
12
|
Dánia
|
1,67 EUR
|
2 500 EUR
|
1497,01
|
˅
|
13
|
Olaszország
|
1,54 EUR
|
2 280 EUR
|
1480,52
|
˅
|
14
|
Franciaország
|
1,61 EUR
|
2 377 EUR
|
1477,32
|
˅
|
15
|
Spanyolország
|
1,35 EUR
|
1 650 EUR
|
1222,22
|
˅
|
16
|
Szlovénia
|
1,28 EUR
|
1 240 EUR
|
970,27
|
˅
|
17
|
Görögország
|
1,66 EUR
|
1 400 EUR
|
845,41
|
˅
|
18
|
Portugália
|
1,60 EUR
|
1 310 EUR
|
818,75
|
˅
|
19
|
Csehország
|
1,45 EUR
|
780 EUR
|
537,93
|
˅
|
20
|
Magyarország
|
1,39 EUR
|
690 EUR
|
496,40
|
--
|
21
|
Szlovákia
|
1,48 EUR
|
710 EUR
|
481,36
|
˄
|
22
|
Lengyelország
|
1,25 EUR
|
590 EUR
|
472,00
|
˄
|
23
|
Észtország
|
1,22 EUR
|
450 EUR
|
367,65
|
˄
|
24
|
Románia
|
1,25 EUR
|
345 EUR
|
276,00
|
˄
|
25
|
Bulgária
|
1,22 EUR
|
260 EUR
|
213,99
|
˄
|
26
|
Horvátország
|
1,34 EUR
|
nincs adat
|
nincs adat
|
˄
|
28
|
Ukrajna
|
0,91 EUR
|
nincs adat
|
nincs adat
|
˄
|
Mint látható, a Csõdöt mondott Görögország, Portugália és a tavaly még vészterhes Írország is jóval jobb helyzetben van.
Gondolkodtató Tisztelettel:
Harmati Kálmán
|